Medijos un IT profesionāļu sarunās arvien biežāk dzirdams vārds FinTech. Lai arī termins bieži lietots, tas nenozīmē, ka daudziem, arī tehnoloģiju ekspertiem un zinošiem uzņēmējiem, tā nozīme pilnībā ir skaidra. Tādēļ reizēm gadās to redzēt lietotu nevietā.
Jauns «modes vārds»
FinTech ir joma, kas krasi maina gan mūsu sabiedrisko, gan biznesa dzīvi. Ar FinTech visbiežāk saprot IT jaunuzņēmumus jeb start-up, kas «sapurina» tādas nozares kā mobilos maksājumus, naudas pārskaitījumus, aizdevumus, līdzekļu vākšanu un pat aktīvu pārvaldību. Start-up uzņēmumi izmanto tehnoloģijas, lai par izdevīgāku cenu piedāvātu jau esošus finanšu pakalpojumus un piedāvātu jaunus, uz tehnoloģijām balstītus risinājumus.(1) Vienlaikus FinTech uzplaukums sniedz jaunas iespējas gan patērētājiem, gan arī uzņēmējiem. Uzņēmumi var piedāvāt nesalīdzināmi lētākus pakalpojumus, bet patērētāju finanšu pakalpojumu izvēles iespējas nekad nav bijušas tik plašas kā tagad.
FinTech uzņēmumu veidi, to attīstība
FinTech visbiežāk asociējas ar start-up uzņēmumiem, kas iesaistās jomās, kur tradicionāli dominējušas bankas un citas finanšu iestādes. Bet termins FinTech attiecināms arī uz tehnoloģiju uzņēmumiem, tradicionālajiem pakalpojumu sniedzējiem, un daudziem citiem tirgus dalībniekiem. Globālā līmenī tās ir gan lielas, pazīstamas finanšu iestādes, gan lielie tehnoloģiju uzņēmumi (Google, Yahoo, Amazon u.c.), kuri darbojas finanšu pakalpojumu jomā. Tie ir uzņēmumi, kuri nodrošina tehnoloģijas daudz ērtākai, ātrākai finanšu darījumu veikšanai. To starpā ir arī tā saucamie «miera traucētāji» – ātri augoši uzņēmumi, nereti start-up, kas koncentrējas uz īpaši inovatīvām tehnoloģijām vai procesiem. (2)
Tehnoloģiskais progress ir veicinājis vairāku FinTech kategoriju attīstību, piemēram, savstarpējos aizdevumus, nebanku kredītus, ieguldījumus, grāmatvedību, personiskās finanses, individuālo investēšanu, pūļa finansējumu, maksājumus, izpēti un datus, finanšu padomus un pat jaunas valūtas, piemēram, Bitcoin. (3) Savukārt Latvijā pieprasītākie FinTech instrumenti ir nebanku kredīts, pūļa finansējums un naudas pārsūtīšana. Popularitāti strauji iegūst arī savstarpējo aizdevumu platformas, kas saved kopā daudzus aizdevējus un aizņēmējus. Līdz šim tādas iespējas bija ļoti ierobežotas, jo par starpnieku kalpoja banka. Pūļa finansējums ļauj cilvēkiem ātri un viegli iegūt finansējumu spožas idejas realizēšanai no jebkuras pasaules vietas un personām, kuras viņi nekad nav satikuši. Naudas sūtīšana pāri robežām, kas uzņēmējiem ir sagādājusi galvassāpes agrāk, ir vēl viena joma, kuru inovatori pilnībā pārveido. TransferWise ir apvērsusi kājām gaisā naudas pārrobežu pārsūtīšanu, kas ir tradicionāls (un dārgs) banku pakalpojums, ļaujot nelieliem uzņēmumiem un privātpersonām pārsūtīt naudu daudz lētāk nekā iepriekš. (4) Nebanku kredīti ir vēl viena joma – Latvijā tie ir izplatīti, tos var saņemt ļoti ātrā laika periodā, un process ir vienkāršs, bet atbildīgs.
FinTech nozares uzņēmumu izaugsmes stūrakmens ir pēdējās dekādes ārkārtīgi straujā informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstība un FinTech sniegtās iespējas. Tās, savukārt, ietekmē veidu, kā cilvēki izmanto savas finanses, kā pārskaita, saņem, aizņemas, tērē un iegulda savus finanšu līdzekļus.
Nozīme mūsdienu biznesa pasaulē un nākotnes perspektīva
Lai gan pasaulē gandrīz divas trešdaļas klientu izmanto FinTech produktus vai pakalpojumus, ir arī tie, kuri joprojām paliek uzticīgi tradicionālajām bankām un to sniegtajiem pakalpojumiem. Nenoliedzami, zināmas priekšrocības ir kā vieniem, tā otriem. Pētījumi liecina, ka FinTech priekšrocības ir veiklums (spēja nekavējoties reaģēt uz izmaiņām tirgus pieprasījumā), inovācijas un iespējas piesaistīt klientus, kas ar tehnoloģijām ir uz «tu». FinTech pakalpojumus izmanto tie, kuriem ir svarīgs ātrums, ērtība un viegla pakalpojuma lietošana, savukārt bankām ir svarīga tieša komunikācija ar cilvēkiem. (5)
Droši var teikt, ka šī situācija ir uz palikšanu, attīstība turpināsies. FinTech kļuvusi par «jauno normu». Ilgtermiņā finanšu iestādēm būs jāveic fundamentālas izmaiņas savā darbībā - tām būs jāspēj ātrāk pielāgoties mūsdienu prasībām, mainot ierastos darbības principus. Vairums iestāžu joprojām pūlas atrast un ieviest inovatīvas idejas. Patiesībā tās varētu mācīties no finanšu pasaules «nemiera gariem». Patreiz bankas tos uzskata par saviem konkurentiem, bet sadarbība būtu abpusēji izdevīga.
Pirms divdesmit gadiem, uzsākot jebkuru biznesu, ievērojama attīstība mazāk kā 10 gadu laikā bija neiespējams uzdevums. 4finance savas darbības 8 gadu laikā no start-up ir veiksmīgi attīstījies līdz globālam uzņēmumam ar vairāk kā 2000 darbinieku 15 pasaules valstīs 3 kontinentos, apkalpojot miljonus klientu. 4finance IT sistēmu izveidē, uz kā balstās visa FinTech nozare, katru gadu iegulda miljonus eiro, un tā nav naudas tērēšana, bet investīcija, lai attīstību turpinātu.
FinTech joma ir izveidojusies nesen, bet šajā īsajā laika posmā tā pierādījusi sevi kā nākotnes biznesa modeli, kurš lielā mērā diktēs pārmaiņas «vecajiem» nozares spēlētājiem un rādīs virzienu, kurā doties jaunajiem.
(3) https://www.hottopics.ht/stories/finance/what-is-fintech-and-why-it-matters/
(4) https://www.hottopics.ht/stories/finance/what-is-fintech-and-why-it-matters/