Jaunākais izdevums

Savu leduslāci Romeo mēs negribam atdot nevienam citam zoodārzam, laikrakstam Diena apgalvojis Rīgas Zooloģiskā dārza valdes priekšsēdētājs Rolands Greiziņš, komentējot nesen izskanējušo informāciju par to, ka ārvalstu zoodārzi izteikuši vēlmi iegūt savā īpašumā Rīgas zoodārzā mītošo balto lāci.

Diskusijas ap ilggadējā zoodārza iemītnieka leduslāča Romeo likteni spilgti ilustrē situāciju, kādā nonācis Rīgas zoodārzs, kas šogad oktobrī gatavojas atzīmēt simtgadi. Rekomendācijas un priekšstati dzīvnieku turēšanai nebrīvē XXI gadsimtā strauji mainījušies, uzsverot, ka dzīvniekiem jānodrošina plašākas teritorijas, daudzveidīgas rotaļāšanās iespējas, nekā bija pieņemts pagājušajā gadsimtā, turklāt zoodārzā jāveido apstākļi, kas būtu maksimāli pietuvināti brīvdabas videi. Savukārt dzīvnieku mītņu pārbūvēšana prasa īsā laikā veikt ievērojamus finansiālos ieguldījumus, kādu Rīgas Zooloģiskā dārza rīcībā nav, vēsta laikraksts.

Rīgas Zooloģiskā dārza Informācijas daļas vadītājs Māris Lielkalns norādījis - būtu labi, ja pieaugtu apmeklētāju skaits, bet viņš arī atzinis, ka Latvijā un Rīgā iedzīvotāju ir tik, cik ir, tāpēc nevar cerēt uz tik lielu apmeklētāju skaitu, kā ir zoodārziem pasaules daudzmiljonu metropolēs. Ļoti priecējot tas, ka pēdējā laikā Zooloģisko dārzu apmeklē ārvalstu ceļotāji.

Komentāri

Pievienot komentāru
Atpūta

Piektdienas intervija ar auto restaurācijas darbnīcas Riga Master Workshop īpašnieku Māri Bebri

Lelde Petrāne, 24.10.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Biznesa portāls Db.lv piedāvā piektdienas mini interviju sēriju. Katru nedēļu kāds no uzņēmējdarbības vides pārstāvjiem sniedz atbildes uz jautājumiem - gan nopietniem, gan arī personīgākiem.

Uz jautājumiem šonedēļ atbild Māris Bebris, Riga Master Workshop (RMW) īpašnieks. Riga Master Workshop ir viena no lielākajām klasisko auto darbnīcām Baltijā un Skandināvijā ar teju desmit gadu pieredzi tirgū. Apmēram 85% darba tiek eksportēts – klientu loks ir ļoti plašs, sākot no Krievijas un Rietumeiropas līdz pat Singapūrai un Austrālijai. Papildu restaurācijai RMW piedāvā arī auto uzglabāšanu nesezonā jeb tā dēvēto «ieziemošanu», tāpat arī spēkrata sagatavošanu rallijiem un tehnisko atbalstu to laikā, konsultācijas par iegādi, sertifikāciju utt.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Biežāk uzdotie jautājumi

Latvijas Banka / eiro.lv, 03.09.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kad Latvijā ieviesīs eiro?

Oficiālais eiro ieviešanas mērķa datums ir 2014. gada 1. janvāris. Šobrīd Latvijas valsts iestādes veic visus sagatavošanās darbus, kas nepieciešami eiro ieviešanas nodrošināšanai, un tā ieteicams rīkoties arī uzņēmējiem.

Kā naudas maiņu padarīt sev vieglāku un ērtāku?

Visērtākais veids - bezskaidras naudas maiņa. Tādēļ vēl pirms eiro ieviešanas ieteicams latu skaidrās naudas uzkrājumus pārskaitīt bankas kontā. Visa latu kontos noguldītā vai uzkrātā nauda eiro ieviešanas dienā automātiski un bez maksas tiks konvertēta eiro.

Vai saistībā ar latu nomaiņu pret eiro ir sagaidāma cenu celšanās?

Komentāri

Pievienot komentāru
Politika

Rīgas domes komiteja neatbalsta papildu naudas piešķiršanu Rīgas satiksmei

LETA, 28.10.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas domes Finanšu un administrācijas lietu komiteja šodien atbalstīja pašvaldības 2019.gada budžeta grozījumus, vienlaikus pirmo reizi vairāku gadu laikā neplānojot no domes budžeta SIA «Rīgas satiksmei» piešķirt papildus lūgto naudu.

Budžeta grozījumus tradicionāli neatbalstīja domes opozīcijas deputāti, bet atbalstīja vairums koalīcijas domnieku.

Pirmo reizi par budžeta grozījumiem komiteja lēma 18.oktobrī, taču tā kā koalīcijas deputāti nespēja vienoties par atbalstu vienam no iesniegtajiem priekšlikumiem, sēde tika pārcelta par pusotru nedēļu.

Kopumā koalīcijas pārstāvji bija iesnieguši divus priekšlikumus. Deputāti Artūrs Hroļenko (S) un Oļegs Burovs (GKR) piedāvāja piešķirt 100 000 eiro dzīvojamo māju energoefektivitātes pasākumu veikšanai un renovācijai, lai nodrošinātu to projektu realizāciju, kurus iespējams īstenot līdz gada beigām.

Savukārt garas diskusijas koalīcijas deputātu starpā izvērtās par otru atsevišķu koalīcijas deputātu iesniegto priekšlikumu. Proti, domnieki bija rosinājuši 40 000 eiro novirzīt Rīgas Zoodārzam, 14 000 eiro - dzīvojamo māju energoefektivitātes popularizēšanai un 250 000 eiro - informācijas tehnoloģiju iegādei Rīgas skolām.

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedokļi

Viedoklis: Cik droša ir elektroniskās naudas un virtuālās naudas izmantošana?

Aiga Krīgere, Zvērinātu advokātu biroja Borenius juriste, 11.08.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Salīdzinoši nesen publiskajā telpā izskanēja ziņa, ka Finanšu un kapitāla tirgus komisija (FKTK) ir izsniegusi pirmo licenci elektroniskās naudas iestādes darbībai (1). Savukārt, pēc šīs ziņas publiskošanas sekoja asa sabiedrības reakcija digitālajos medijos komentāru sadaļā, uzsverot, ka šādām iestādēm uzticēties nedrīkst, jo ieguldītā nauda tiks pazaudēta. Tomēr norādāms, ka šādai reakcijai nav pamata, jo būtiski ir nošķirt elektronisko naudu no virtuālās naudas, kuras lietošanas sekas saistāmas ar dažādiem riskiem. Līdz ar to, izprotot atšķirību starp elektronisko naudu un virtuālo naudu, ir iespēja sevi pasargāt no reālu naudas līdzekļu pazaudēšanas.

Elektroniskās naudas statusu un tās emitentu darbību regulē Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likums (turpmāk – Likums). Līdz ar to elektroniskās naudas emitenti ir pakļauti konkrētam normatīvajam regulējumam, kas nozīmē to, ka gadījumā, ja elektroniskās naudas emitents savā darbībā neievēro Likuma prasības un ir pārkāpis savu klientu tiesības, klientiem ir iespēja vērsties Likumā noteiktajā kārtībā vienā no divām valsts iestādēm savu tiesību un likumisko interešu aizsardzībai, proti, FKTK vai Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (PTAC), kā arī Latvijas Komercbanku asociācijas ombudā.

Atbilstoši Likuma prasībām elektroniskajai naudai piemīt trīs pazīmes, ar kuru palīdzību iespējams identificēt un nošķirt elektronisko naudu no citiem norēķinu līdzekļiem:

Komentāri

Pievienot komentāru
Vide

Ieguldot 1,55 miljonus eiro, zoodārzā vēlas veidot Vides izglītības centru

Zane Atlāce - Bistere, 20.04.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

SIA Rīgas Nacionālais zooloģiskais dārzs ir sagatavojis projektu jauna Vides izglītības centra (VIC) izveidei laikā no 2017. gada līdz 2021. gadam. Projekta kopējās izmaksas tiek lēstas 1,55 miljona eiro apmērā, informē Rīgas dome.

No Kohēzijas fonda plānots iegūt 1 036 450 eiro, Rīgas pašvaldības līdzfinansējums būtu 480 225 eiro, bet pats zoodārzs ieguldītu 33 325 eiro.

VIC būs pašā zoodārza centrā – vietā, kur atrodas 1920. gadā būvētā pērtiķu mītne, kas vairs netiek izmantota, jo neatbilst mūsdienu prasībām. Šeit plānots izveidot daudzfunkcionālu ēku ar daļēji transformējamām sienām, kas nodrošinātu efektīvu telpu izmantošanu dažāda rakstura vides izglītības pasākumiem. Būvei būtu nemainīgā daļa, kur atrastos darbinieku, tehniskās un sanitārās telpas, un mainīgā daļa ar četrām nodarbību telpām un mobilu izstāžu zāli, kurā iecerēts integrēt arī kontaktdzīvnieku mītnes.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Zooloģiskajam dārzam papildu piešķir 163 tūkstošus latu

Elīna Pankovska, 04.07.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas Nacionālajam zooloģiskajam dārzam tiks piešķirta papildu dotācija, lai varētu nodrošināt tā darbību. Zoodārzs aprēķinājis, ka kopš 2009.gada tā izdevumi palielinājušies par 256 tūkst. Ls, taču minimālā summa, lai nodrošinātu tālāku darbību, būtu nepieciešama vismaz 38 tūkst. Ls apmērā.

Rīgas domes Mājokļa un vides komiteja konceptuāli atbalstīja papildu dotācijas piešķiršanu 163,2 tūkst. Ls, norādot, ka Zoodārzs ir nacionālas nozīmes objekts, kas pilda arī vides izglītības funkcijas, līdz ar to tas būtu jāatbalsta arī no valsts. Finansiāli sarežģījumi radušies tāpēc, ka ir samazinājušās valsts dotācijas un pieaugušas energoresursu cenas, turklāt Zoodārzam papildu izdevumus radīja pēdējā bargā un ilgā ziema.

Jāmin, ka lielāko daļu jeb 55,2% Rīgas Nacionālā zooloģiskā dārza budžeta veido pašu ieņēmumi no ieejas biļetēm un saimnieciskās darbības, 35,8% ir Rīgas domes dotācija, bet 9% - valsts dotācija.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mazais zoodārzs sācies ar poniju meiteni Grietu, kurai šobrīd ir 20 gadu. «Tie visi ir mani dzīvnieki, glaudāmi un mīļojami, un arī apmeklētājiem tas netiek liegts,» reģionālajam medijam Zemgales Ziņas stāstījusi to saimniece Karīna Ausekle.

Uz vārdu atsaucas katrs – lama, mūļi un ēzeļi, aitas un pat pīles. Te var pilnībā pārliecināties, ka, tikai no sirds mīlot dzīvniekus, iespējams uzturēt šādu saimniecību, redzēto atstāsta medijs.

Karīna ir dzimusi rīdziniece, bet Ozolnieku novada laukos atradusi savu īsto aicinājumu. Galvenais katram cilvēkam esot dzīvot saskaņā ar sevi un izbaudīt to, ko dara, viņa atzinusi. Atrast savu aicinājumu nozīmē rūpēties par aptuveni simts dzīvniekiem septiņu hektāru platībā. Neaizstājami palīgi esot divi ganu suņi, kas gādā par to, lai saimniecībā neielavītos sveši suņi, lapsas vai neielidotu vanagi un nenodarītu pāri šejienes iemītniekiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Papildināta ar foto- Latvijā restaurēts vairāk nekā pusmiljonu eiro vērts Alfa Romeo

Dienas Bizness, 27.12.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Riga Master Workshop restaurēta vairāk nekā pusmiljonu eiro vērta, vēsturiska 1943. gada automašīna – Alfa Romeo 6C2500 Sport Pininfarina. Savulaik saražoti vien 100 šādu auto, informē auto restauratori Riga Master Workshop.

Pēc pilnīgas auto restaurācijas, kas ilgusi vairāk nekā divus gadus, tā vērtība ir desmitkāršojusies, jo 2006. gadā esošais īpašnieks vēsturisko spēkratu tiešsaistes izsoļu portālā eBay iegādājās vien par 37 tūkstošiem eiro.

«Tieši šī Alfa Romeo 6C2500 Sport Pininfarina 1996. gadā gluži nejauši tika atrasta šķūnī, Beverlihilzā, ASV pie kāda precēta pāra, kuri šo auto bija izmantojuši 50. un 60.gados pārvietojoties pa Holivudas bulvāriem. Kopumā visos šajos gados auto bija veicis vien 33 360 km,» norāda Riga Master Workshop pārstāvji.

Alfa Romeo 6C2500 Sport ir viens no sava laika dārgākajiem automobiļiem un to atļauties varēja tikai ļoti turīgi ļaudis.

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedokļi

Viedoklis: Vai par naudu var nopirkt visu? Naudas aprite pēckrīzes periodā

Latvijas Bankas ekonomists Ivars Tillers, 05.12.2016

Eirozonas valstu naudas rādītājs M3 un Eirosistēmas centrālo banku monetārās politikas vajadzībām turēto vērtspapīru portfelis, miljardi eiro

Avots: Latvijas Banka

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ir pagājuši 8 gadi, kopš globālās finanšu krīzes, kas satricināja pasaules ekonomiku. Neraugoties uz monetārās politikas pūliņiem, pasaules attīstīto valstu tautsaimniecībās nav atgriezies līdz krīzei novērotais optimisms un izaugsme.

Gluži otrādi, Japānas centrālās bankas pūles ir koncentrētas, lai nepieļautu tautsaimniecības nonākšanu deflācijas spirālē, eirozonas centrālās bankas cenšas pārtraukt ieilgušo pārlieku zemas inflācijas posmu, bet ASV atgriešanās pie normāla procentu likmju līmeņa norit lēnāk, nekā sākotnēji tika gaidīts.

Pasaules attīstītajās valstīs tautsaimniecības reakcija uz monetāras politikas stimuliem ir kļuvusi neelastīgāka, un centrālo banku izmantoto instrumentu arsenāls, šķiet, ir tikpat kā izsmelts.

Veicot apjomīgo aktīvu pirkšanas programmu, Eirosistēmas jeb eiro zonas centrālās bankas ir veicinājušas kopējā ārpus banku sistēmas apritē esošā plašās naudas apjoma kāpumu, tomēr eirozonas tautsaimniecības izaugsme turpina stagnēt, lai gan izdevies novērst deflācijas draudus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Latvijai jākļūst par bezskaidras naudas valsti

Jeļena Buraja, AS Rietumu Banka valdes priekšsēdētāja, 19.10.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas iekšzemes kopprodukts (IKP) faktiskajās cenās 2022. gadā bija 39.08 miljardi eiro. Tas raksturo Latvijas ekonomikas lielumu. Savukārt Latvijas ēnu ekonomikas lielums, saskaņā ar Stokholmas Ekonomikas augstskolas Rīgā (SSE Riga) Ēnu ekonomikas indeksa pētījumu, pērn bija 26.5% no IKP. Pie tam, ēnu ekonomikas īpatsvars Latvijā turpina augt – 2016. gadā tas bija 20.7%.

Kā viens no biežāk minētiem ēnu ekonomikas cēloņiem Latvijā tiek minēts nedeklarētie skaidras naudas darījumi. Pie ēnu ekonomikas īpatsvara 26.5% apmērā, tas monetārā izteiksmē ir 10.36 miljardi eiro. Šī ir naudas masa, kas paliek ārpus Latvijas nodokļu sistēmas administrācijas uzraudzības. Tā rezultātā nesaņemtie nodokļu ieņēmumi valsts budžetā pie efektīvas nodokļu likmes 20% (IIN, UIN, kapitāla pieauguma nodoklis ir 20%, bet PVN – 21%) ik gadu sastāda vismaz ap diviem miljardiem eiro. Šī summa būtu svarīgs pienesums Latvijas kopbudžetam, lai varētu samazināt budžeta deficītu, Latvijas ārējo parādu un papildus iegūtu līdzekļus aizsardzības, veselības, izglītības un citu nozaru stiprināšanai.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Viens no nākamā gada izaicinājumiem, kas skars ikvienu uzņēmumu, ir Vispārīgās datu aizsardzības regula; lielākais bieds – sodu apmērs

Šī bija viena no tēmām, kas tika apspriesta DB rīkotajā konferencē Biznesa prognozes 2018.

«Var šķist, ka tas ir birokrātiskais slogs, bet es tam nepiekrītu. Jā, sākotnēji uzņēmumiem būs problēmas, kas vairāk saistītas ar to, kā sakārtot savu vidi, kā auditēt datus, kā noteikt, kurus datus apstrādājam pareizi un kur būs jāievieš zināma kārtība. Es pat teiktu, ka šobrīd spēkā esošā direktīva tika pieņemta pilnīgi citā pasaulē, 1995. gadā, un neatbilst mūsdienu situācijai. Šīs var saukt par kulturālām izmaiņām, jo, piemēram, datu subjektiem ir piešķirts vairāk tiesību pieprasīt informāciju par savu datu apstrādi,» saka Marina Kurgalova, Squalio juriste. Viņa uzsver, ka lielākā daļa mazo un vidējo uzņēmumu neapzinās šīs regulas esamību, uzskata, ka tā uz viņiem neattieksies, vai arī domā, ka laika vēl ir daudz. Tāpēc ir pamatotas bažas, ka aprīlī un maijā IT uzņēmumiem būs pastiprināti daudz darba.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Auditi Rīgas pašvaldības kapitālsabiedrībās varētu izmaksāt 1,5 miljonus eiro, turklāt pašvaldības ieskatā, šie izdevumi būtu jāsedz pašām kapitālsabiedrībām, Rīgas domes Pilsētas īpašumu komitejas sēdē skaidroja Īpašuma departamenta vadītāja Aija Rimicāne.

Komitejai 1.jūlijā bija jāpieņem lēmums par auditu veikšanu pašvaldības iestādēs, taču deputātu diskusiju rezultātā lēmums tika atbalstīts konceptuāli, uzticot ierēdņiem to mēneša laikā pilnveidot.

Uz šodienas sēdi sagatavotais lēmumprojekts paredzēja veikt korporatīvās pārvaldības auditu domes institūcijās un lielākās diskusijas deputātu vidū raisīja tieši pats termins - «korporatīvās pārvaldības audits» - un tas, ko tas sevī ietver.

Deputāts Aleksejs Rosļikovs pauda viedokli, ka pašvaldībai būtu konkrēti jānosaka, kas tieši tiks auditēts, - finanšu izlietojums, juridiskās nianses vai kas cits. «Mums visvairāk interesē naudas izlietojums, taču korporatīvā pārvalde ir, piemēram, tas, kā valde sadarbojas ar kapitāldaļu turētāju. Mums vajadzētu definēt konkrētus uzdevumus, pretējā gadījumā šis jēdziens ļauj «aizpeldēt» no galvenās idejas un beigās mēs dabūsim ne šo, ne to,» pauda Rosļikovs. Viņš arī bija rosinājis noteikt, ka iepirkumus organizē katras kapitālsabiedrības valde, nevis dome centralizēti.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Centrālās bankas digitālās naudas divi veidi – kas labāk monetārajai politikai?

Latvijas Bankas ekonomists Egils Kaužēns, 14.09.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Digitālā pasaule ap mums strauji attīstās. Vēl pavisam nesen tālruņus izmantojām tikai sarunām, bet finanšu pakalpojumus saņēmām bankās un pat ne internetbankās, un neiedomājāmies, ka var būt citādi.

Tehnoloģiju attīstība paver plašas iespējas finanšu pakalpojumu attīstībai, tai skaitā progress skar un skars arī naudu. Paveras plašas iespējas attīstīt naudas veidus, veicināt naudas apriti un ātrumu. Paveras iespējas arī veikt izmaiņas un uzlabojumus monetārajā politikā, padarīt efektīvāku monetārās politikas transmisijas mehānismu un, kas zina, nākamās krīzes atveseļošanai centrālās bankas jau varētu izmantot digitālo naudu jau pierastās aktīvu pirkšanas vietā. Šajā rakstā aplūkosim nākotnes iespējas, par kurām centrālās bankas jau ir sākušas domāt – tām ir interese, tās jau publicējušas pētnieciskus darbus un bijuši pirmie eksperimenti.

Centrālajai bankai ir jāiet kopā ar tehnoloģiju attīstību, lai nepiepildītos dažu vizionāru redzējums, ka centrālo banku pasivitātes rezultātā emitētā nauda pamazām izzudīs no apgrozības un cilvēku digitālajos maciņos paliks tikai privāto emitentu emitētās kriptovalūtas. Privātās naudas uzvara nozīmētu arī privātā sektora uzvaru pār valsti, bet atstāsim valsts un privātā sektora spēkošanos filozofiskākas ievirzes rakstiem. Kamēr pastāv centrālās bankas, tām būs jāseko līdzi un jāpielāgojas tehnoloģiju attīstībai. Līdzšinējās zinātnieku diskusijas ir izvirzījušas divus veidus, kā var tikt glabāta centrālās bankas digitālā nauda. Centrālās bankas digitālā nauda varētu tikt glabāta centrālajā bankā atvērtos kontos (angliski – account based) vai arī elektroniskajās ierīcēs (angliski – value based). Šie abi centrālās bankas digitālās naudas veidi var pastāvēt neatkarīgi no tā, kas ir digitālās naudas izplatītājs naudas gala īpašniekiem – centrālā banka vai bankas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Saldo

Naudas līdzekļu uzskaite

Silvija Gulbe, starptautiskās auditorkompānijas SIA «Grant Thornton Rimess» partnere, 27.03.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Naudas līdzekļi ir uzņēmuma komercdarbības galvenais tiešais resurss, ar kuru uzņēmums veicina sava kapitāla pieaugumu. Naudas līdzekļi ir uzņēmuma apgrozāmo līdzekļu likvīdākā daļa, to uzskaite nav sarežģīta, tomēr bieži uzņēmumu grāmatvedībā tiek pieļautas neprecizitātes naudas līdzekļu uzskaitē. Jāuzsver - naudas līdzekļu uzskaite ir reglamentēta daudzos normatīvos dokumentos.

Vispirms jāatzīmē, ka atbilstoši Gada pārskatu likuma prasībām bilancē uzrāda tikai naudu, bet naudas plūsmas pārskatā uzrāda naudu un naudas ekvivalentus. Savukārt, pēc starptautiskajiem grāmatvedības standartiem bilancē uzrāda naudu un tās ekvivalentus.

Dažāda pieeja

Praksē ir izveidojusies situācija, ka uzņēmumi dažādi uzrāda naudas līdzekļus gada pārskatā. Sakarā ar to pārskata lietotāji papildus informāciju var iegūt finanšu pārskata pielikumā, kurā jābūt norādītai naudas un tās ekvivalentu uzskaites politikai, kā arī būtu jāatšifrē bilances postenis nauda gadījumā, ja tajā ir ietverti arī naudas ekvivalenti. 2011. gada 21. jūnija Ministru kabineta noteikumos Nr. 481 «Noteikumi par naudas plūsmas pārskata un pašu kapitāla izmaiņu pārskata saturu un sagatavošanas kārtību» pirmo reizi ir sniegta naudas definīcija. Šo noteikumu izpratnē:

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Kriptovalūtu klondaika – vai digitālās zīmes var kļūt par naudu?

Latvijas Bankas ekonomists Ivars Tillers, 02.10.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ikdienā šķietami nemanāma, tomēr tautsaimniecībai nepārvērtējami nozīmīga ir uzticamība. Vai varam paļauties, ka preču un pakalpojumu maiņas darījumos iegūsim solīto; vai varam būt droši, ka darījuma otra puse spēj pildīt solījumus; vai vērtības, kuras iegādājāmies, patiesībā pieder to pārdevējam, un kā varam droši zināt, kas tieši kam pieder?

Vai, iegādājoties, piemēram, nekustamo īpašumu, tam nav apgrūtinājumu, vai īpašumtiesību nostiprinājumi ir droši un nevar tikt nesankcionēti mainīti? Visbeidzot, naudas pastāvēšana pašos pamatos ir uzticēšanās rezultāts – tautsaimniecības dalībnieku paļaušanās, ka naudaszīmes, kam pašām par sevi nav gandrīz nekādas vērtības, var un nākotnē varēs apmainīt pret precēm un pakalpojumiem. Līdzās uzticībai naudas pirktspējai, kredītiestāžu emitētā bezskaidrā nauda var pastāvēt, ja klienti uzticas kredītiestāžu spējai pildīt saistības un regulējošo institūciju spējai novērst nelīdzsvarotības, kas rodas banku sistēmā.

Darījumos, kuros nepietiek ar otras puses labu reputāciju, mūsdienās uzticamības panākšanai plaši tiek izmantoti centralizēti institucionāli risinājumi – dažādi reģistri, vidutāji, kas apstiprina darījuma pušu noslēgtās vienošanās, intelektuālā īpašuma izmantošanas tiesības un autoratlīdzības sadali administrējošas iestādes utt. Institucionālie risinājumi ne vienmēr ir ātrdarbīgi un efektīvi, turklāt daudzos gadījumos to darbošanos atbilstoši izveidošanas iecerei apdraud dažādi cilvēciskie faktori – kļūdas, ļaunprātība. Varētu vaicāt, vai iespējams izveidot tautsaimniecības darbības modeļus, lai uzticamība kļūtu par sistēmas neatņemamu īpašību un tautsaimniecības dalībnieku paļāvība būtu sasniedzama bez trešās puses iesaistes? Vai iespējams darījuma slēdzējpusēm izveidot līgumus, kuru izpilde notiktu automātiski, bez darījuma gaitu un nosacījumus pārraugošo pušu iesaistes, un līguma nesankcionēta maiņa būtu neiespējama?

Komentāri

Pievienot komentāru
Atpūta

Ceļojuma pieredzes stāsts: Itālija ir kontrastu zeme

Armanda Vilcāne, 30.01.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Itālija savā ziņā vienmēr ir bijis mans sapņu galamērķis, kas pārsteidz ne tikai ar fantastiskām dabas ainavām un kulināriju, bet arī ar dažādību. Mērojot vien dažus desmitus kilometru, iespējams baudīt gan modes un stila metropoles krāšņumu, gan klusas kalnu pilsētiņas burvību.

Uz Itāliju četru cilvēku sastāvā devāmies decembra sākumā. Aviobiļetes, kas tika iegādātas jau septembrī, vienam cilvēkam abos virzienos izmaksāja aptuveni 60 eiro - kādam biļeti paveicās nopirkt nedaudz lētāk, kādam - dārgāk, taču kopumā lidojuma izmaksas bija ļoti zemas. Izmantojot Ryanair piedāvāto iespēju, izvēlējāmies lidot uz Bergamo lidostu, kas atrodas aptuveni 50km attālumā no Milānas.

Jau sākotnēji sapratām, ka vēlamies Itāliju apceļot ar auto, tāpēc apmēram divas nedēļas pirms ceļojuma Rentalcars.com rezervējām automašīnu, kuru uzņēmums piedāvāja saņemt turpat Bergamo lidostā. Izvēloties pilno apdrošināšanu, auto noma sešām dienām izmaksāja 176 eiro. Tāpat tikām brīdināti, ka uz vietas būs nepieciešams iemaksāt 90 eiro lielu drošības naudu. Jāpiebilst, ka auto vadītājam, kurš vēl nav sasniedzis 26 gadu vecumu, šīs izmaksas, ņemot vērā auto nomu mājaslapās pieejamo informāciju, būs krietni dārgākas. Lai gan tieši pateicoties automašīnai, īsā laikā izdevās iepazīt Itāliju no tādām šķautnēm, kas, ceļojot citādi, iespējams, paliktu nepamanītas, nevar noliegt, ka auto esamība brīžiem sagādāja arī liekas galvassāpes. Pirmās raizes sākās jau tajā brīdī, kad Latvijā apjautām, ka Rentalcars.com šajā gadījumā darbojas tikai kā starpnieks un patiesais nomas pakalpojuma sniedzējs ir uzņēmums Budget, kura reitings atsevišķās interneta vietnēs bija noslīdējis pat zem vienas zvaigznes. Saprotot, ka rezervāciju atcelt nav iespējams un nauda jau ir samaksāta, atlika vien cerēt, ka viss būs labi. Nedaudz paskrienot uz priekšu, jāatzīst, ka tik gludi gan viss negāja - jau otrajā dienā mūsu mašīna stāvvietā tika apskādēta un daļa iemaksātās drošības naudas beigās netika atgriezta. Interesanti, ka pāris desmiti eiro tika ieturēti nevis par nelielo skādi, bet gan tāpēc, ka auto it kā atgriezts ar nepilnu bāku, kas gan gluži neatbilda taisnībai.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Kas izkonkurēs KIA Sportage?

Aldis Zelmenis, 29.09.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

KIA Stonic ir jauns B segmenta SUV modelis, kas pēc ražotāja aplēsēm jau tuvākajos gados kļūs par Eiropā populārāko KIA modeli, izkonkurējot pat lielo brāli KIA Sportage

Produkts, ko Eiropā sagaida milzu panākumi. Kompakts, ērts un funkcionāls. Ļoti svarīga iezīme, ka, neraugoties uz savu mazo izmēru un pieejamo cenu, KIA Stonic ir rūpīgi nostrādāts modelis ar rūpīgu apdares materiālu izvēli, nemaz nerunājot par personalizēšanas iespējām, atļaujot Stonic salikt dažādās variācijās, kombinējot 9 virsbūves, 5 jumta un 4 salona toņus. Skaidrs, ka Stonic ir mazs auto, taču tas pa visām varītēm centīsies izpatikt arī ģimenēm. Bagāžnieks ir 352 litru liels. Tas ir gaužām maz, toties otrajā rindā varēs satilpt pat divi pieaugušie. Komforta un ērtības būs ierobežotās devās, bet garāka auguma pasažieriem tur atrasties garākos pārbraucienos vispār nav ieteicams. Nelielam uzmundrinājumam var pieminēt, ka atzveltnes slīpums ir pietiekoši relaksējošs, nebūs jāsēž kā alvas zaldātiņam. Turklāt pats iekāpšanas un izkāpšanas process ir komfortablāks, nekā to varētu gaidīt, jo aizmugurējo durvju atvēršanas leņķis ir gandrīz 90 grādi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Facebook atvēris pats savu App Store

Gunta Kursiša, 10.05.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sociālais tīkls Facebook vēris vaļā pats savu App Store, kurā tiks piedāvātas programmas mobilajiem telefoniem, kas paredzētas sociālā medija lietošanai, vēsta BBC.

Kompānija norādījusi, ka App Center kļūs par «jaunu, galveno vietu, kurā varēs atrast līdzīga tipa lietojumprogrammas kā, piemēram, sociālo zīmēšanas spēli Draw Something».

Facebook App Store attīstītāji norāda, ka drīzā nākotnē tiem būs iespēja iekasēt naudu par tajā pārdotajām lietojumprogrammām.

Paziņojums par Facebook App Store atklāšanu nācis klajā drīz pēc tam, kad sociālais tīkls pavēstīja, ka pieaugošā mobilo tālruņu izmantošana nākotnē varētu samazināt ieņēmumus no reklāmām.

«Ja pieaugs to lietotāju skaits, kas lieto Facebook, izmantojot mobilos tālruņus personālo datoru vietā, un ja mums neizdosies veiksmīgi panākt to, ka arī mobilā Facebook lietotāji nodoršina kompānijai naudas plūsmu, vai arī, ja radīsies papildus izdevumi šajā sakarā, mūsu finanses un spējas audzēt ienākumus varētu būt negatīvi ietekmētas,» savā paziņojumā potenciālajiem investoriem iepriekš norādīja Facebook.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Motosporta federācijas Motošosejas komisijas ilggadējais vadītājs, SIA Laneks Riepu centra direktors Tāls Meļķis autosporta profesionāļu un entuziastu aprindās esot labi zināms ar mīlestību pret itāļu automašīnām un neparastu hobiju - automodeļu sacensību rīkošanu, raksta laikraksts Diena.

Sapratu, ka savā mūžā naudas un laika trūkuma dēļ nepaspēšu izsapņot visus auto sapņus, atzinis T. Meļķis. Tāpēc viņš nolēmis sapņus realizēt samazinātā mērogā un pēdējo adu laikā sadarbībā ar Latvijas Alfa Romeo īpašnieku klubu izveidojis auto modelīšu jeb Slotcar čempionātu.

Ņemot vērā, ka šis čempionāts notiek Latvijas Alfa Romeo kluba paspārnē, sacensībās piedalās tikai un vienīgi itāļu auto modeļi. «Šobrīd manā kolekcijā ir tikai itāļu auto Slotcar modeļi. Lieliska ir iespēja izpausties, būvējot un pilnveidojot savu auto parku. Vajadzīgs vienīgi rakstāmgalds un smalkmehāniķa instrumenti. Ir patīkami vērot savu miniatūro auto parku, kas jau sāk pieņemt to kvalitāti un apjomu, kādu es izvēlētos reālajā dzīvē, ja vien būtu Brunejas sultāns,» smejoties sacījis auto eksperts un piebildis: «Galu galā, es varu par izveidot Ferrari pēc individuāla pasūtījuma. Pagaidām tas ir vispieejamākais veids, kā iegūt braucošas unikālu auto kopijas.»

Komentāri

Pievienot komentāru
Atpūta

Piektdienas intervija ar Autobrava direktoru Andri Sivicki

Lelde Petrāne, 01.04.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Biznesa portāls Db.lv piedāvā piektdienas mini interviju sēriju. Katru nedēļu kāds no uzņēmējdarbības vides pārstāvjiem sniedz atbildes uz jautājumiem - gan nopietniem, gan arī personīgākiem.

Uz jautājumiem šonedēļ atbild SIA Autobrava (FIAT, Alfa Romeo, JEEP, Hyundai, Isuzu, Suzuki, SsangYong un Seat autorizētais pārstāvis Latvijā) direktors Andris Sivickis. «Esam viens no jaunākajiem auto nozares uzņēmumiem Latvijā un 2015.gada oktobrī svinējām savu piecu gadu jubileju. Manā vadībā katru jaunu gadu attiecībā pret iepriekšējo noslēdzam ar vairāk nekā 40% vispārējā apgrozījuma apjomu pieaugumu. Esam komanda un savu rezultātu sasniedzam kopā,» stāsta uzņēmuma vadītājs.

- Kāpēc Jūs strādājat šajā uzņēmumā/nozarē?

– Esmu kopā ar motorizēto tehniku no 14 gadu vecuma, kad sāku aizrauties ar kartingu. Nozares izvēle jau bija skaidra tajā mirklī. Un man vienmēr ir patikuši izaicinājumi un atrašanās ārpus komforta zonas. Uzsākot savas gaitas SIA Autobrava, pieņēmu dzīves izaicinājumu. Savukārt, par izaicinājuma dinamiku esmu atbildīgs pats un droši varu apgalvot, ka dinamikas netrūkst!

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija trešdien galīgajam lasījumam Saeimā atbalstīja grozījumus Kredītiestāžu likumā, kas aizliegs krievu valodas izmantošanu bankomātos.

Komisija atbalstīja priekšlikumu, ka kredītiestādes nodrošinātajiem bankomātiem jābūt iestatītiem latviešu valodā (arī latgaliski), kā arī papildus tie drīkst būt iestatīti Eiropas Savienības (ES) un Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) dalībvalstu vai kandidātvalstu oficiālajās valodās.

Lai kredītiestādes varētu ieviest jauno nosacījumu, kas prasa bankomātu pārprogrammēšanu, plānots, ka šīs izmaiņas stāsies spēkā 2025.gada 30.janvārī.

Kopumā grozījumu mērķis ir nodrošināt skaidrās naudas pieejamību iedzīvotājiem visā Latvijas teritorijā.

Ar grozījumiem paredzēts noteikt minimālās prasības, lai kredītiestādes klientam ir iespējams izņemt skaidro naudu no maksājumu konta kredītiestādē.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valdība otrdien atbalstīja grozījumus Kredītiestāžu likumā, kuru mērķis ir nodrošināt skaidrās naudas pieejamību iedzīvotājiem visā Latvijas teritorijā, nosakot minimālās prasības pakalpojumam, kura rezultātā kredītiestādes klientam ir iespējams izņemt skaidro naudu no maksājumu konta kredītiestādē.

Likumprojekta anotācijā teikts, ka Latvijā par galveno maksāšanas līdzekļa veidu arvien vairāk nostiprinās bezskaidrās naudas norēķini. Taču, neskatoties uz bezskaidrās naudas norēķinu pieaugumu, skaidrās naudas norēķini joprojām ir aktuāli - saskaņā ar Latvijas Bankas aptaujas "Maksājumu radars" datiem 2024.gada februārī skaidrās naudas maksājumi vidēji veidoja 23% no ikdienas maksājumiem.

Finanšu ministrija (FM) skaidro, ka skaidrās naudas pieejamības nozīme pieaug situācijās, kad nav pieejamas maksājumu sistēmas, savukārt skaidrās naudas infrastruktūra būtiski samazinās, tai skaitā pēdējos gados būtiski samazinājies kredītiestāžu filiāļu un norēķinu centru skaits, kuros ir iespējams saņemt skaidro naudu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Eiropas automašīnu pārdošanas apjomi 10 gadu augstākajā līmenī

Dienas Bizness, 17.01.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas automašīnu pārdošanas apjomi pērn sasnieguši 10 gadu augstāko līmeni, jo ekonomikas izaugsme pasaulē ir uzlabojusi patērētāju noskaņojumu, raksta Bloomberg.

Pieaugumu lielā mērā veicina tādu krosoveru kā Peugeot, Renault, Alfa Romeo un Toyota pieprasījums.

Kopējais reģistrāciju skaits pērn pieauga par 3,3% līdz 15,6 miljoniem transportlīdzekļu, liecina Eiropas Automašīnu ražošanas asociācijas dati. Šis ir lielākais skaits kopš 2007.gada, kad tika pārdoti 16 miljoni transportlīdzekļu. Decembrī gan pārdošanas apjomi sarukuši par 4,8% līdz 1,14 miljoniem transportlīdzekļu.

Visstraujāko izaugsmi pērn piedzīvoja Toyota Motor Corp ar 12%. Aizvadītajā nedēļā Japānas kompānija paziņoja, ka pieprasījums Eiropā pēc tās krosovera RAV4 hibrīda 2017.gadā ir audzis par 31%.

Renault pārdošanas apjomi Eiropā auga par 6,7%, Fiat – par 5,2%, bet Alfa Romeo – par 30%.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Alfa Romeo Stelvio ir talantīgs un ambiciozs krosoveru saimes jaunpienācējs. Vienīgi savā jaunības dullumā zaļknābis ir piemirsis par dažiem sīkumiem, kas ikdienā tik nesvarīgi nemaz nav

Fotogrāfijas skatāmas raksta galerijā!

Šo rindu autoram ar 280 ZS jaudīgo benzīnversijas Stelvio izdevās iepazīties gana rūpīgi un padziļināti. Atbilstoši mūsu koplietošanas ceļu daudzveidībai izbraukāti gan gludi, gan ne tik gludi ceļi, tostarp auto tika izmēģināts arī uz grants seguma klājuma, ko savā dzīvē Stelvio, iespējams, nemaz neizmantos. Un tomēr, tieši viesojoties uz grants ceļa, par jauno Alfa Romeo modeli atklājās kāds nepatīkams fakts. To, ka salona trokšņu izolācijas pakojums nav Stelvio stiprā puse, varēja konstatēt, braucot, piemēram, pa Ropažu-Tīnūžu asfalta ceļa pārpalikumiem. Turklāt uz tik grambaina asfalta ceļa klājuma Stelvio balstiekārta un stūres pievads reaģē pārlieku nervozi. Gods kam gods, auto izmisīgi centīsies kopēt ceļa profilu, taču līdz galam tas neizdosies. Kaut kādā ziņā šis dažbrīd pārspīlētais sportiskums pat piestāv Stelvio raksturam, tomēr absolūti nepiedodami ir tas, ka, uzkāpjot uz sausa grants seguma ceļa, pēc nobrauktiem pārdesmit kilometriem salonā putekļu būs vairāk, nekā spējat iedomāties. Negribas jau vilkt paralēles ar padomju laiku autobūves sasniegumiem, taču sen nebija nācies saskarties ar mūsdienu auto, kam salona hermētiskums būtu tik vājš. Turpretim labus vārdus var veltīt benzīnmotora un astoņpakāpju automāta sadarbībai. Viss raiti un saskaņoti. Jaudas ir tieši tik, cik vajag. Arī patēriņš, kas nav klases etalons, ir atbilstošs šādas klases auto, proti, vidēji uz 100 kilometriem 10 litri benzīna.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Fiat un Mazda apvienojušies jaunu sporta mašīnu vārdā

Gunta Kursiša, 23.05.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Automašīnu ražotāji Fiat un Mazda izveidojuši apvienību, lai attīstītu divu sēdvietu sporta mašīnu ražošanu, vēsta BBC.

Fiat un Mazda «aliance» darbosies, lai izstrādātu Fiat markas Alfa Romeo automašīnu un sporta mašīnu Mazda ar citu dzinēju un dizainu.

Automašīnas tiks ražotas Mazda ražotē Hirosimā. Par abu jauno sporta automobiļu bāzi tiks ņemta Mazda MX5 jaunākā versija.

Šāds solis sperts, jo Mazda vēlas smazināt savas izmaksas pēc tam, kad pēdējā finanšu gadā tā iedzīvojās 1,3 miljardu ASV dolāru zaudējumos.

«Tehnoloģiju un produktu attīstības sadarbību dibināšana ir viens no Mazda korporatīvajem mērķiem, un paziņojums par sadarbības veidošanu ar Fiat ir pirmais solis šajā virzienā,» paziņojumā norādīja Mazda prezidents Takaši Jamanoči (Takashi Yamanouchi). Fiat vadītājs Sergio Marčione (Sergio Marchionne) norādīja, ka sadarbības ar Mazda rezultātā radīsies «aizraujoša un stilīga sporta mašīna Alfa Romeo tradīcijās».

Komentāri

Pievienot komentāru