Latviešu uzņēmējiem trūkst pragmatisma, un to vajadzētu vairot. Dziesmu svētki un latviešu kultūra ir novecojusi vērtība, jaunas vērtības jāgaida no biznesa vides.
Tā pauž politologs un mediju eksperts Sergejs Kruks intervijā Latvijas Avīzei. Pragmatisms var rasties tad, kad ir uzticība citam cilvēkam. Ja kāds nāk ar novitāti, lauž ierasto kārtību un piedāvā jaunu kārtību, jaunu tehnoloģiju, tad jābūt garantijām, ka veiksmes gadījumā viņu uzslavēs, nevis zem šī jauninājuma parakstīsies priekšnieks, norāda Sergejs Kruks. Bet neveiksmes gadījumā nemocīs, bet teiks: doma bija laba, meklēsim, kur bija kļūda, norāda eksperts. Latvijā, viņaprāt, veidojas visai stingras vertikālās hierarhijas attiecības, un to veicina arī luterānisms: cilvēkiem par vērtību uzskata turēšanos vienā darba vietā līdz mūža galam. Tas bremzē sociālo mobilitāti, jo modernajā sabiedrībā nepieciešams, lai cilvēki ātri pārvietotos: no viena uzņēmuma uz citu, no vienas valsts malas uz citu, no vienas valsts uz citu. Kur viņu smadzenes vai darba rokas ir vajadzīgas. Tas arī neveicinot iekšējo rotāciju.
Latvijas biznesa kultūru raksturo rotācijas trūkums: priekšnieki ilgstoši paliek savos amatos, uzsver S. Kruks. Kad pirmais vai pat otrais pilnvaru termiņš beidzas, tad pat cenšas mainīt organizācijas juridisko statusu, lai tikai priekšnieks varētu tikt ievēlēts uz trešo un pēc tam atkal uz ceturto termiņu. Šī ilgā palikšana vienā vietā, vienā amatā veicina klanu attiecību veidošanos. Kolektīvi pārtop par tādām kā ģimenēm, kurās cilvēks no malas, pat ja viņa darbarokas un smadzenes tiek augstu novērtētas, nevar tik viegli ieiet. Latvijā bieži personiskais ienāk lietišķajās attiecībās, domā Kruks.
Runājot par vērtībām, kas spētu saliedēt sabiedrību, Kruks noliedz valodu, kultūru un pat Dziesmu svētkus, norādot, ka neredz, kā tie varētu vienot sabiedrību. Dziesmu svētki ir rituāls, kas reizi piecos gados ļauj iedomāties par vienotības iespējamību, taču ikdienā ir kašķi, uzsver S. Kruks. Jaunu vērtību ieviešanu jāgaida no biznesa vides, uzsver politologs.