Kosmētikas zīmola "Livonijas dzintars" produktos izmanto Baltijas dzintaru.
"Dzintarskābe ir mūsu ķermenī esoša viela, kurai ir nozīmīga funkcija vielmaiņas procesos. Jau labu laiku Krievijā ir izpētīta dzintarskābes iedarbība, arī Rīgas Stradiņa universitātē notiek pētījumi par dzintarskābes pielietošanu. Pasaulē tieši Baltijas dzintars ir ļoti pieprasīts tajā esošās lielās dzintarskābes koncentrācijas dēļ. Visi citi pasaules dzintari šo vielu satur daudz mazāk. Baltijā dzintarā ir 3 līdz 5% dzintarskābes, bet baltajā dzintarā līdz pat 11%," saka Daiga Šķiņķe, SIA "Livonijas dzintars" īpašniece.
Ideja par kosmētiku ar dzintaru viņai radās pirms septiņiem gadiem, kad savām vajadzībām sāka nodarboties ar krēmu izgatavošanu. Viņai tuvs cilvēks nodarbojās ar masāžām, apguva dzintara terapiju un lūdza uztaisīt kādu produktu, ko izmantot viņa privātpraksē. "Es tolaik biju izmācījusies aromterapiju un savām vajadzībām sāku šo to gatavot un blakus esošie cilvēki to novērtēja. Viens Lietuvas uzņēmums padalījās pieredzē par to, cik daudz dzintarskābes jāpievieno. Tā eksperimentu ceļā tapa mani produkti, kādu Latvijā iepriekš nebija," stāsta D. Šķiņķe.
Pirmais produkts bija dzintara eliksīra ziede, ko izmanto pēc masāžām. Sākumā viņa izmantoja gatavu krēma bāzi, bet tagad to gatavo pati. Kopumā "Livonijas dzintars" ir 20 produkti, no kuriem pieprasītākie no pastāvīgo klientu puses ir masāžas eļļa un balzāms. Tie arī ir vissenākie zīmola produkti. Jaunos produktus klienti iepazīst lēnāk.
Šobrīd produkti tirgū tiek piedāvāti kā kosmētika. "Lai varētu šos produktus pārdot aptieku tīklos, vēl nepieciešami medicīniski pierādījumi, bet arī kosmētiski tie labi strādā – mīkstina ādu, atslābina saspringušus muskuļus. Lai tos sertificētu pilnībā kā medicīniskus produktus, vēl priekšā ļoti liels un arī dārgs darbs. Ideja par to nav atmesta – tas ir process, kam gatavojos," tā viņa.
"Korekcijas manos plānos ieviesa arī šis pavasaris, kad saistībā ar Covid-19 izaicinājumiem nācās atkāpties no dažiem maniem mērķiem. Taču es turpinu darboties tālāk, varbūt vienīgi nedaudz lēnāk," saka D. Šķiņķe.
"Livonijas dzintars" ir uzņemts Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras Jelgavas biznesa inkubatorā.
"Tieši tolaik, kad dibināju uzņēmumu, vienā no inkubatora pasākumiem jaunajiem uzņēmējiem uzzināju par iespēju iestāties inkubatorā. Startēju ar savu piedāvājumu un mani uzņēma. Ja iepriekš es darbojos mierīgāk, visu kārtīgi apdomājot, inkubators iemāca struktūru, mudina darboties ātrāk. Tas ir vajadzīgs – nav ko mierīgi kā Lielupei plūst," teic D. Šķiņķe.
Viņa atklāj, ka izejvielas nav tik vienkārši pieejamas. Dzintara pūderis no Baltijā salasītiem dzintariem tiek ražots Polijā, jo nekur Baltijā nav vajadzīgo iekārtu. "Nevar tā vienkārši ņemt dzintaru un samalt. Ir speciālas dzirnavas, kuras dzintaru samaļ līdz ļoti smalkām daļiņām. Man ir dzintara piegādātāji, bet, kad pati esmu pie jūras, arī tos lasu. Taču es izmantoju tikai pavisam mazus dzintara gabaliņus, jo man neceļas roka smalcināt lielus gabalus. Praktiski es izmantoju tikai to, ko juvelieri rotās vairs nevar izmantot. Labu vērtību nevajag sadalīt reizinātājos, bet gan izmantot līdz galam," spriež D. Šķiņķe.
Viņa ir sākusi nodarboties arī ar tūrismu un pie sevis ražotnē pieņem tūristus, stāsta par dzintaru un kosmētikas tapšanu. Jelgavas Tūrisma un informācijas centrs "Livonijas dzintaru" ir iekļāvis Baltijas tūrisma maršrutā.
Vaicāta par nākotnes plāniem, D. Šķiņķe teic, ka meklē sadarbības partnerus ārzemēs. Jūnijā "Livonijas dzintars" piedalījās digitālajā izstādē Ķīnas pilsētā Ningbo, kur par uzņēmuma produkciju ir ieinteresējušies divi potenciālie sadarbības partneri. Par tālāko sadarbību gan vēl ir grūti spriest. Sadarbības partneri tiek meklēti arī Vācijā. "Problemātiski ir tas, ka nevaru iekļaut preci katalogos, lai izsūtītu to pa pastu. Kosmētiku nedrīkst sūtīt pa pastu. Varētu izmantot lielo kurjerfirmu pakalpojumus, bet nelielos daudzumos tas ir dārgs prieks. Lai tas atmaksātos, sūtījumam jābūt lielam. Ir interesenti Anglijā un ASV, bet pat paraugus ir grūti izsūtīt, jo tas ir ļoti dārgi," viņa apgalvo.
Šobrīd viņa uzņēmumā strādā viena. "Galā tieku, vēl nav tik liela stabilitāte, lai pieņemtu darbā vēl kādu. Līdz Covid-19 krīzei bijām divi cilvēki, bet diemžēl līdz ar ārkārtas situāciju tas mainījās. Tirdziņi praktiski ir nobremzēti, tagad ar jūliju kaut kas sāk kustēties," saka D. Šķiņķe. Viņas novērojumi liecina, ka darbā ar jauniem pircējiem vislabākais instruments ir tieši tirdziņi, jo veikalā, kur pārdod daudz produktu, pārdevējs tik dziļi nemācēs pastāstīt par katru konkrēto lietu.