Notiekot ceļu satiksmes negadījumam ar saskaņotā paziņojuma sastādīšanu viss nebeidzas. Dokumenta aizpildīšana ir sākums procesam, kā rezultātā apdrošināšanas sabiedrībai ir likumīgi iespējams atlīdzināt zaudējumus cietušajai pusei. Taču šoreiz par otru pusi – par vainīgo.
Jau no 2007. gada 1. novembra spēkā ir Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma grozījumi, kas paredz būtisku lietu. Arī ceļu satiksmes negadījuma (CSNg) vainīgajai pusei ir jāvēršas pie sava apdrošinātāja, kas izsniedzis OCTA polisi. Vainīgajam ir jāiesniedz sava saskaņotā paziņojuma kopija un – jāatrāda auto, ar ko izraisīts CSNg. Minētais likums paredz, ja tas netiek darīts 10 dienu laikā, tad apdrošinātājs ir tiesīgs vērsties pie vainīgā īpašnieka un piedzīt atlīdzības izmaksu regresā.
Patiesībai jāsaka, ka šāda likuma norma bija spēkā jau 2004. gadā, kad tika ieviests saskaņotais paziņojums. Taču līdz 2007. gada nogalei vainīgā auto atrādīšana bija vēlama. Ja tas netika darīts, tad tam nebija nekādu tālejošu seku.
Saskaņotie paziņojumi ar katru dienu tiek izmantoti aizvien biežāk. 2013. gadā no visiem Ceļu satiksmes negadījumiem (CSNg) jau 70% gadījumā autovadītāji aizpildīja saskaņoto paziņojumu, savukārt šī gada tendence rāda, ka vairs tika 1ā no 4iem gadījumiem tas netiek izmantots. Tomēr pieaugot saskaņoto paziņojumu skaitam, viennozīmīgi pieaug tendence tos aizpildīt nekvalitatīvi vai nepilnīgi. Tai skaitā jāmin gadījumi, kad pārāk vieglprātīgi tiek atzīta vaina strīdīgos gadījumos. Sekas – izmaiņas esošajā Bonus-Malus klasē un OCTA polises pieaugums nākamajam periodam.
Paziņojumu pareizai aizpildīšanai un rīcībai pēc tam ir jāatceras vienkārša trīs soļu ābece:
Pirmkārt, jāpārliecinās, vai aizpildītas visas paziņojuma ailes, kas attiecas uz CSNg iesaistītajiem transportlīdzekļiem, to īpašniekiem vai turētājiem (auto līzinga gadījumā) un OCTA polisi. Protams, paziņojumā tam atvēlētajā vietā abām pusēm tas ir jāparaksta.
Otrkārt, pēc dokumenta sastādīšanas jāapskatās, vai shematiskais zīmējums ir skaidri saprotams. Zīmējumā jābūt norādītai ne tikai negadījuma norises vietai, bet arī abu transportlīdzekļu kustības virzieniem pirms sadursmes un precīzi atzīmētai sadursmes vietai. Šī ir lieta, ar ko auto vadītāji «grēko» visbiežāk. Piebildīšu vēl – jāatceras, ka zīmējums ir jāveic shematiski un ar mākslu šajā gadījumā tiešām nav jānodarbojas.
Treškārt, ko jau minēju sākumā, saskaņotā paziņojuma kopijas ir jāiesniedz saviem apdrošinātājiem gan cietušajai, gan vainīgajai pusei. Kā arī – arī auto ir jāatrāda gan cietušajai, gan vainīgajai pusei.
Saskaņotā paziņojuma lietošanas ābeces trīs pamatprincipi
Saskaņotais paziņojums ir lielisks instruments, kas atvieglo dzīvi gan CSNg iesaistītajām pusēm, gan pārējiem satiksmes dalībniekiem un arī policijai. Par tā lietderīgumu diez vai kādam ir argumentētas un pamatotas šaubas un tā noderīgumu parāda arī paziņojumu izmantošanas biežums.
Dokumentu kvalitāte rāda, ka šo gadu laikā esam iemācījušies saprast, kuros brīžos tas ir jāpielieto – tikai tad, ja negadījumā ir cietušu divu īpašnieku manta, t.i. transporta līdzeklis, un nav cietušas personas. Vienīgi vēl jāiemācās to vienmēr darīt pareizi. Apdrošinātājs diemžēl vai par laimi nevar būt fiziski klātesošs visos CSNg. Lēmumi un darbības tiek veiktas, balstoties uz iesniegtajiem dokumentiem un atrādītajiem transporlīdzekļiem. Tāpēc, lai visas iesaistītās puses būtu apmierinātas, vajag pareizi aizpildīt saskaņoto paziņojumu un atrādīt abus auto saviem apdrošinātājiem.
Dati: Latvijas Transporlīdzekļu apdrošinātāju birojs