Daudz tiek runāts par to, kāda ir jaunā paaudze, kas drīz ienāks darba tirgū. Darba devējiem jāgatavojas tās uzņemšanai komandā.
Jauniešiem, kuri ienāk darba tirgū, piemīt liela pārliecība par sevi un apkārt notiekošo, taču reālā dzīve un darba ikdiena ir citāda, nekā viņi to iztēlojušies. Dažkārt jauniešiem, uzsākot darba gaitas, trūkst atbildības apziņas, tādēļ darba devējam tas nozīmē bruņoties ar pacietību, daudz investēt un mācīt šos jaunos talantus, slīpējot tos kā dimantus. Neskatoties uz šķietami nepietiekamo darba pieredzi un izpratni, mēs esam priecīgi, ka jauniešos redzam dzīvesprieku, radošumu un vēlmi augt,” novērojusi zīmola Caffeine pārstāvošā uzņēmuma SIA Narvesen Baltija valdes priekšsēdētāja Dace Dovidena.
Runājot par šodienas skolēniem, kuri pēc pāris gadiem nokļūs darba tirgū, Junior Achievement Latvia valdes priekšsēdētājs Jānis Krievāns viņus sauc par digitālo paaudzi. Viņiem ir labas digitālās prasmes, nereti arī ļoti labas svešvalodu zināšanas. Taču bieži vien viņi nav gatavi darba tirgus prasībām. “Ilgus gadus izglītība skolās bijusi pārāk teorētiska. To atzīst arī paši jaunieši. Tikko mūsu veiktajā aptaujā 90% vidusskolēnu atzina, ka skolā iegūtajām zināšanām ir pārāk maz sasaistes ar reālo dzīvi. Nokļūstot profesionālajā vidē, jauniešiem nereti izaicinājums ir prasme sekmīgi orientēties reālās dzīves situācijās, piemēram, risinot problēmas, komunicējot, darbojoties komandā. Šobrīd izglītības saturs mainās, tas tiek pilnveidots, izglītības procesā arvien vairāk iesaistoties darba devējiem, mentoriem. Domājams, pēc gadiem jaunieši no skolas sola iznāks darba tirgum daudz gatavāki,” viņš pieļauj.
Nesēdēt visu dienu birojā
“Darba devējiem jārēķinās, ka mūsdienu jaunieši vairs negrib visu dienu sēdēt birojā. Kad šie jaunieši nonāks darba vidē, viņi, visticamāk, vēlēsies brīvāku darba režīmu, gribēs strādāt attālināti no mājām, kā arī prasīs tehnisko nodrošinājumu. Šī paaudze centīsies darīt tā, lai darbu paveiktu noteiktā laika sprīdī un pārējais laiks piederētu viņu privātajai dzīvei. Ja viņi neredzēs jēgu un motivāciju, visticamāk, nebūs pa ceļam ar konkrēto darba devēju. Tāpat mūsdienu jaunieši, visticamāk, nebūs tie, kas ilgus gadus būs piesaistīti vienai darbavietai. Iespējams, daudzi izvēlēsies strādāt individuāli, veidot savu biznesu,” teic Mārupes Valsts ģimnāzijas karjeras konsultante Ilze Rūtenberga.
Visu rakstu lasiet 10.novembra žurnālā "Dienas Bizness"!
ABONĒJIET, lasiet elektroniski vai meklējiet preses tirdzniecības vietās!