Rīgas gājēju ielu eksperiments var izaugt līdz Ņujorkas Taimskvēra pieredzei, kur iela atdota gājējiem un piedzīvojusi ekonomisku uzplaukumu. Šādi uz Rīgas ielu eksperimentu žurnālā "Dienas Bizness" aicina paraudzīties sociālantropologs un pilsētplānotājs Viesturs Celmiņš.
"Daudzi būs dzirdējuši vai redzējuši Taimskvēru Ņujorkā, bet ne visi zina, ka kopš 2009. gada šajā un daudzās citās vietās Manhetenā tiek prioretizēti gājēji un velosipēdisti, savukārt privātā transporta kustība ir ierobežota.
Lieki piebilst, ka reti kurš Ņujorkā ticēja, ka ar taksometriem pārblīvētajā Taimskvērā šāda iniciatīva jebkad būs iespējama vai atmaksāsies. Ir pagājuši desmit gadi, un projekts ir sevi pierādījis, iedzīvotāji un viesi var izbaudīt publisko ārtelpu, kafejnīcas vai plānotās norises," pauž V. Celmiņš.
Ņujorkas Taimskvēra pārmaiņu pagrieziens aizsākās 2009.gadā, kad pilsētas Transporta Departaments pieņēma lēmumu slēgt satiksmi Brodvejā un pielāgot ielu pagaidu gājēju vajadzībām. Ieviestās pārmaiņas nesa tik lielu atsaucību, ka pilsētas valde nolēma tās atstāt spēkā arī turpmāk.
1992. gadā izveidotā Taimskvēra Alianse, kuras mērķis ir veicināt labklājību vienā no pasaules straujāk pukstošajiem kvartāliem, ziņo, ka:
Teju ik dienas Taimskvēru šķērso 380 tūkstoši gājēju,
Aktīvās dienās laukuma gājēju skaits pieaug līdz pat 450 tūkstošiem,
Uz Taimskvēru gājēji dodas arī nakts laikā - no plkst. 20.00 līdz 1.00 laukumu ik nakti to šķērso ap 85 tūkstošiem gājēju.
Šādus rādītājus skvērs sasniedza tikai pēdējās desmitgades laikā. No 2012. līdz 2016.gadam laukumā tika veikts trīs fāžu pārbūves projekts, rezultātā radot papildus telpu gan gājējiem, gan pasākumiem, tādējādi veicinot uzņēmējdarbību, gājēju drošību un mazinot gaisa piesārņojumu pilsētas sirdī.
Interesants ir fakts, ka savu popularitāti laukums, kas atrodas pašā Manhetenas sirdī starp Brodvejas un 7.avēnijām un stiepjas garumā no Rietumu 42. ielas līdz Rietumu 47. ielai, un sākotnēji tika dēvēts par "Longacre", ieguva, pateicoties tieši transporta kustības attīstībai. Savu tagadējo nosaukumu tas ieguva 1905.gadā, kad tā atrašanās vietas potenciālu tālredzīgi saskatīja izdevuma "New York Times" īpašnieks Ādolfs. S. Ohss (Adolph S. Ochs) un uzsāka jaunās izdevniecības "Times" augstceltnes būvniecību. Lai gan izdevniecība "Times" ēkā vairs nesaimnieko, laukums savu nosaukumu saglabāja visos tā ziedu un lejupslīdes brīžos.
Laika posmā līdz pirmajam pasaules karam skvēra tuvumā darbību uzsāka teātri, augstas klases restorāni un tādas viesnīcas kā "Astor" un "Knickerbocker". Ne tikai izklaide veicināja skvēra popularitāti, bet arī sabiedriskais transports, kam Rietumu 42.iela kļuva par vienu no galvenajiem krustpunktiem, tādējādi piesaistot gan pilsētniekus, gan pilsētas viesus.
Pēc Pirmā Pasaules kara sekoja Lielā depresija, drīz pēc tam - Otrais Pasaules karš, kuru laikā skvērā uzzēla nakts dzīve, prostitūcija, tirdzniecība ar narkotikām un arī spožie teātri pārvērtās par cenzētu filmu apskates vietām. Līdz pat 1990. gadiem Taimskvērā ik dienu notika spraiga cīņa starp likumsargiem un noziedzību, un, tikai pateicoties pilsētas vadības laika, līdzekļu un pūļu investīcijām, palēnām pieaugušajiem paredzētās bodītes sāka nomainīt bērnu rotaļlietu veikali un "18+" kinoteātri atkal atgriezās pie slaveno Brodvejas mūziklu demonstrēšanas.
Palielinoties tūristu skaitam, Taimskvērs turpināja augt un kļuva arī par galveno Brodvejas mūziklu biļešu iegādes vietu. Taču līdz ar augošo gājēju plūsmu, auga arī satiksmes negadījumu skaits, kas lika domāt par satiksmes ierobežojumu pielāgošanu.
2010.gadā Ņujorkā tika uzsākts darbs pie trīs fāžu projekta īstenošanas 55 miljonu ASV dolāru vērtībā. Taimskvērs tika paplašināts par 10 tūkstošiem kvadrātmetru, papildināts ar desmit 15 metrus gariem granīta soliem un speciāli radītām atpūtas zonām gājēju ērtībām.
"Dienas Bizness" pētījums par gājēju ielu efektu Latvijas pilsētās lasāms 28. janvāra izdevumā.
Kā ziņots, Rīgas dome katra mēneša pirmajā sestdienā slēgs privātajam transportam kādu no centra ielām, atvēlot to gājējiem un velobraucējiem. Sestdien, 1. februārī tas skars Blaumaņa ielu visā garumā.
Pirmā vieta, ko slēdza privātajam transportam, bija Tērbatas ielas posms. Tūkstošiem cilvēku atnāca apskatīties ielu pat janvārī, kas laika apstākļu ziņā nav pateicīgākais mēnesis, neskatoties uz to, ka nekādi īpaši pasākumi netika organizēti. Kā novēroja klātesošie, visvairāk ielas slēgšanu novērtēja ģimenes ar maziem bērniem, tāpat liela daļa apmeklētāju bija ieradušies ar saviem mājdzīvniekiem.
#13/23
Taimskvērs slēgts automobiļiem, lai mazinātu vides piesārņojumu, 2009.gada 24.maijā.
#14/23
Taimskvērs slēgts automobiļiem, lai mazinātu vides piesārņojumu, 2009.gada 26.maijā.
#15/23
Taimskvērs slēgts automobiļiem, lai mazinātu vides piesārņojumu, 2009.gada 26.maijā.
#16/23
Taimskvērs slēgts automobiļiem, lai mazinātu vides piesārņojumu, 2009.gada 26.maijā.
#17/23
Taimskvērs slēgts automobiļiem, lai mazinātu vides piesārņojumu, 2009.gada 26.maijā.