Debitoru kontrole ir katra uzņēmuma būtisks pieturpunkts, kam nepieciešams pievērst uzmanību. Ja klienti nemaksā rēķinus, Jūsu uzņēmumam trūkst apgrozāmo līdzekļu un no tā cieš gan Jūsu uzņēmuma attīstība, gan uzņēmuma pamatdarbība. Ko darīt, lai risinātu šādas situācijas?
Klientu monitorings
Protams, vislabāk būtu zināt, kuriem klientiem nākotnē būs problēmas ar rēķinu apmaksāšanu, lai no tālākejošām problēmām varētu laicīgi izvairīties. Daļēji tas ir iespējams ar klientu monitoringu, pārbaudot gan potenciālos, gan esošos sadarbības partnerus, viņu maksātspēju un potenciālos riskus. Tāpat ar klientu monitoringu Jūs varat ieekonomēt laiku pastāvīgai klientu uzraudzībai, par izmaiņām saņemot automātiskus e-pastus no sistēmas.
Lai sevi laicīgi pasargātu no klientu nemaksāšanas riska, bez esošo un potenciālo sabiedrības partneru monitoringa neiztikt. Kā “Konsultatīvā sabiedrība “Conventus”” valdes loceklis Agris Raciborskis norāda: ”Par debitora maksātspējas problēmām var liecināt vairāki faktori, piemēram, parādnieks neatzīst parādu, viņam ir nodokļu parādi, parādnieks nav sastopams norādītajā adresē, tas ir izslēgts no PVN reģistra vai iesaistīts tiesvedības procesos vai uzņēmumam tiek mainīti dalībnieki un amatpersonas.”
Tomēr nevienam uzņēmumam uz pieres nav rakstīts par potenciālajiem nemaksāšanas riskiem nākotnē - pat ja šobrīd viss izskatās kārtībā. Tāpat ir iespējams , ka uzņēmumi ar mazāku maksātspēju izrādīsies visuzcītīgākie maksātāji. Tādēļ, izvērtējot klientu maksātspēju, neaizmirstiet pielietot savu intuīciju!
Konkrētu maksājuma noteikumu atrunāšana un komunikācija ar klientu
Tāpat pasargāšanai no nemaksāšanas riska ir svarīgi, kā Jūsu uzņēmums komunicē ar saviem klientiem. Viens no veidiem abpusēji veiksmīgas sadarbības nodibināšanai ir konkrētu maksājuma noteikumu atrunāšana. Tiem ir jābūt skaidri norādītiem Jūsu rēķinos, saprotamiem klientam un apstiprinātiem līgumos u.c. Lai izvairītos no nepatīkamām situācijām, iesakām automatizēt gan savu rēķinu izrakstīšanas sistēmu, gan atgādinājumu izsūtīšanu. Ar atgādinājumiem Jūs proaktīvi strādāsiet, lai klienti nekļūtu par debitoriem. Tomēr atcerieties piemērot samērīguma politiku! Kārtīgi maksājošiem klientiem šī ziņa būs lieka un pat kaitinoša. Bez atgādinājumu ieviešanas, vēl efektīva ir arī preču atgriešanas politikas ieviešana.
Taču vēl efektīvāka ir fiziska ierašanās pie klienta pēc rēķina apmaksas kavējuma, taču jāpatur prātā, ka pie privātpersonām ierasties nedrīkst. Būtu ideāli, ja šādi gadījumi nenotiktu, bet arī mūsu pasaule nav ideāla, un daži uzņēmumi savas saistības nepilda. Ja esat nonākuši situācijā, kad parādnieks neapmaksā rēķinus, pirmais solis būtu uzsākt uz sadarbību vērstu komunikāciju. A. Raciborskis teic: “Jūs zaudēsiet, ja rīkosieties tikai no spēka pozīcijas. Veiksmīgākie risinājumi parasti tiek panākti, iesaistoties abām pusēm — gan debitoram, gan kreditoram.”
Parādu piedziņa
Gadījumos, kad neizdodas labprātīgi vienoties un “visi striķi sāk trūkt”, atliek tikai parādu piedziņa. To iespējams veikt divējādi – vai nu ar ārpustiesas parāda piedziņu, vai tiesas palīdzību. Ārpustiesas, saukta arī par “pirmstiesas” piedziņu, var sniegt ātrāku un ekonomiskāku rezultātu, jo nav tik padziļināts process kā tiesvedība. Tās laikā parādu piedzinējs pieprasa parādniekam samaksāt parādu, to papildinot ar sistemātiskiem un automātiskiem atgādinājumiem. Pirmstiesas piedziņas laiks ir vērtīgs arī tam, lai iegūtu informāciju par tiesvedības lietderīgumu vai kopainu par reālajām iespējām atgūt parādu.
Ja ārpustiesas parādu piedziņa nedod vēlamos rezultātus, tiek izskatīti citi risinājumi, atbilstoši konkrētajai situācijai un parādniekam. Tie var būt dažādi, sākot ar īpašuma atrašanu un atsavināšanu, izsoles organizēšanu, beidzot ar virzīšanu tālāk caur tiesu. Izvērtējot tiesvedības opciju, jāņem vērā tiesvedības izmaksas, termiņus un to, vai no parādnieka vispār būs iespējams ko piedzīt.
Parādu piedziņa ar tiesas palīdzību paredz 3 etapus:
● iesniegumu tiesā par vēlmi uzsākt parāda piedziņu;
● tiesas sēdi, kurā tiek paziņots lēmums saistībā ar piedziņu;
● tiesas lēmuma izpildi, ko veic tiesu izpildītāji.
Lai kā arī neietu, SIA “Konsultatīvā sabiedrība “Conventus”” uzsver, ka parādu piedziņas procesā attieksmei pret debitoru vienmēr ir jābūt korektai. “Conventus” ar savu darbību nosaka standartus arī pārējiem parādu piedzinējiem - visus procesu veikt, ievērojot gan Latvijas Republikas normatīvos aktus, gan Latvijas ārpustiesas parādu piedzinēju asociācijas reglamentu. Parādu piedziņas process, protams, nav nekas patīkams, tomēr svarīgi ir nezaudēt cilvēcību. Ja pašiem nav iespēju un resursu izvest parādu piedziņas procesu, jāvēršas pie konkrētiem pakalpojumu sniedzējiem. Ilgstoša darba pieredze, vietējās situācijas pārzināšana un operatīva darbība, kas balstīta individuālos risinājumos, sniedz priekšrocības “Conventus” īstenot gan ārpustiesas, gan tiesas parāda piedziņu, gan arī pilnu parādu piedziņas ciklu.
“Conventus” piedāvā arī parādu cedēšanas pakalpojumu, ņemot vērā, ka parādu piedziņa var būt ilgstošs un sarežģīts process, kas prasa ievērojamus laika un finanšu ieguldījumus. Cesija - parādu pirkšana - ir izdevīga tiem klientiem, kam nav vēlēšanās vai iespējas iesaistīties parādu aktīvu atgūšanas procesā. Tas ir veids, kā atbrīvoties no parādu atgūšanas pienākumiem un iegūt naudas līdzekļus turpmākai biznesa darbībai. Turklāt “Conventus” strādā ar kavēto maksājumu atgūšanu arī ārzemēs. Parādu atgūšana tiek nodrošināta, sadarbojoties ar 22 aģentūrām un 184 starptautiskiem aģentiem. Lieta tiek administrēta pēc attiecīgās valsts jurisdikcijas un attiecīgās valsts valodā.
Uzzini vairāk par “Conventus” piedāvātajiem pakalpojumiem www.conventus.lv un piesakies sarunai.