Aptuveni 40% milēniuma (tūkstošgades paaudze) paaudzes jauniešu Rīgā un Pierīgā sapņo par mājas iegādi, bet patiesā aina rāda, ka jaunieši vecumā no 25 līdz 34 gadiem spēj iegādāties tikai 60 kvadrātmetrus plašu īpašumu.
To rāda nekustamā īpašuma kompānijas Latio un pētījumu un konsultāciju kompānijas KANTAR TNS veiktais pētījums par Rīgas un Pierīgas jauno, pirktspējīgo auditoriju.
Kā liecina pētījums, 40% milēniuma paaudze sapņo par mājas iegādi, 26% vēlas dzīvot jaunajos projektos, kas celti pēc 2000.gada, bet 17% sērijveida dzīvokļos, taču reālā situācija rāda, ka jaunieši spēj finansiāli iegādāties tikai 60 kvadrātmetrus lielu dzīvojamo platību.
Šajā vecuma grupā Rīgā un Pierīgā dzīvo aptuveni 150 000 jauniešu. Vidējie ienākumi vienam cilvēkam šajā grupā: 37% ir līdz 700 eiro, 33% 701 līdz 1000 eiro, bet 34% 1001 un vairāk eiro.
Pētījumā mūsdienu jaunieši raksturoti kā aktīvi, droši, prasīgi, individuāli, uzņēmīgi un tehnoloģiju pratēji. Aptuveni 62% milēniuma paaudzes pārstāvju plāno dzīvot Latvijā, bet 28% dzīvos Latvijā, taču, ja rastos iespēja, brauktu prom.
Aptuveni 44% jauniešu nākamajos divos gados plāno iegādāties vai īrēt savu mājokli.
Pētījums liecina, ka 52% jauniešu visbiežāk dzīvo padomju laika vai daudzdzīvokļu mājās.
Galvenie iemesli, kāpēc jaunieši plāno iegādāties mājokli ir sekojoši: 42% nepieciešama lielāka dzīves telpa, jo ir gaidāms ģimenes pieaugums, 42% vēlas lielāku un kvalitatīvāku mājokli, 35% vēlas dzīvot savā nevis īrētā mājoklī un 21% vēlas iegādāties īpašumu saistībā ar izmaiņām dzīvesveidā, paradumos. Interesanti, ka 9% respondentu iemesls ir vēlme dzīvot jaunā vidē, kurā neviens pirms tam nav dzīvojis.
Galvenie kritēriji, izvēloties iegādāties īpašumu, 72% ir atrašanās vieta, 69% kopējā īpašuma cena, 45% infrastruktūra, 43% istabu skaits, 38% kopējā platība un 34% plānojums. Jauniešiem vairāk svarīgs ir kopējais istabu skaits, ne platība.
Pētījums veikts laika posmā no 2018.gada oktobra līdz novembrim.