80 eiro alga taksometru nozarē liecina par to, ka tā ir tīri acīmredzama šmaukšana. Un lai no šīs šmaukšanas izietu ārā ir viens darbīgs līdzeklis, kas atvieglotu arī nodokļu iekasēšanu un mazinātu birokrātiju - tā ir patentmaksa jeb taksometru nodeva, saka SIA Baltijas taksometrs valdes loceklis Jānis Naglis.
Kādreiz taksometra vadītājs bija auto vadīšanas paraugs. Tagad, nesauksim vārdā taksometru kompāniju, bet tās mašīnu ieraugot, esmu uzmanīgs, pēc pieredzes zinu, ka to var vadīt arī tāds šoferis, kura vadīšanas iemaņas ir iesācēja līmenī. Dzīvē gadās sastapt taksometru vadītājus, kuri nezina pat Rīgas centra ielu nosaukumus. Vai nav notikusi taksometru nozares degradācija?
Vaina ir tajā, ka taksometru kompānijas ļoti bieži pieņem vadītājus bez pienācīgas kvalifikācijas pārbaudes un apmācībām. Ir pāris kompānijas, kurām tas ir pašsaprotami, ka pirms cilvēks uzsāk taksometra vadītāja darbu, notiek apmācības. Ja runājam par tādiem zīmoliem kā RedCab un Baltic Taxi tad šādas apmācības ir vismaz nedēļu garas. Tajās ne tikai tiek dotas iespējas vēlreiz apgūt satiksmes noteikumus, bet arī tiek mācīta apkalpošanas kultūra, dotas konfliktsituāciju risināšanas iemaņas, mācīta Rīgas kartes atšifrēšana, un apmācības beigās ir prakstiskais eksāmens.
Respektīvi, sevi cienoša taksometru kompānija jebkuru darbā neņem?
Jebkuru darbā neņem - ir atlase, lai darbinieks būtu profesionāli piemērots šai viesmīlības nozarei. Viņam ne tikai ir jāmāk teicami vadīt auto un pilnībā jāorientējas apkārtnes ģeogrāfijā, bet ir jābūt arī labai nervu sistēmai, attiecīgām komunikācijas prasmēm un valodu zināšanām, lai kompānija varētu sniegt patīkamu pakalpojumu savam klientam, nogādājot viņu no punkta A uz punktu B. Tomēr problēma ir tā, ka cilvēki ne visai grib strādāt par taksometru vadītājiem. Darbs nav no vieglajiem. Rīgā vadītāju šodien nepietiek, tāpēc daudzi šoferi nāk no citām Latvijas vietām. Protams, viņiem ir grūtāk atšifrēt Rīgas kodu. Respektīvi, gan grūtāk piedalīties pilsētas satiksmē, gan apgūt ielu tīklu, gan komunicēt. Nozarē tik tiešām ir problēmas. Un tieši tāpēc taksometru nozare ir nākusi ar priekšlikumiem Satiksmes ministrijas darba grupā. Tas ir pasākumu kopums, kas ļautu sakārtot nozari un pacelt tās standartu. Viens no šādiem priekšlikumiem ir taksometru vadītāju sertifikācija. Tās kvalitatīvajos rādītājos ir iekļauta grupa priekšnosacījumu taksometra vadītājam - labas braukšanas prasmes, kartes zināšānas, vismaz elementāra mašīnas tehniskā stāvokļa pārzināšana, godīga attieksme pret klientu un vēl vesela virkne nosacījumu. Tiklīdz šī sertifikācijas sistēma sāks darboties, taksometru vadītāja pakalpojuma kvalitāte pieaugs.
Profesionālam taksometra vadītājam pēc būtības tātad ir jābūt samērā augsti kvalificētam cilvēkam, no kura tiek pieprasītas ne tikai vadītāja prasmes, bet arī valodu zināšanas un komunikācijas prasmes. Vai šāds cilvēks var saņemt 80 eiro algu mēnesī, kā pašlaik uzrāda nozares statistika?
Diemžēl tā saucamās ēnu ekonomikas līmenis taksometru nozarē ir ļoti augts. Finanšu ministrija ziņojumā par taksometru nozari raksta, ka tas varētu būt ap 80%. Šajā situācijā pati nozare nāk ar priekšlikumiem jau no 2016.gada 1.janvāra ieviest vai nu taksometra nodevu vai patentmaksu - sauksim to kā gribam - uz katru mašīnu tās lielumam ir jābūt ne mazākam kā 3000 eiro gadā. Tā būtu maksājama avansā, un tikai tad kāds tiek pie taksometra licences kartiņas. Tādā veidā no tirgus tiks izspiestas absolūti negodīgās kompānijas, kas nemaksā nodokļus. Bet, protams, ka par 80 eiro mēnesī ne tikai nebrauc neviens taksometra šoferis, bet vispār neviens cilvēks valstī par tādu samaksu mēnesī nestrādā pilna laika darbu - tas ir pilnīgi neiespējami. 80 eiro alga taksometru nozarē liecina par to, ka tā ir tīri acīmredzama šmaukšana. Un lai no šīs šmaukšanas izietu ārā ir viens darbīgs līdzeklis, kas atvieglotu arī nodokļu iekasēšanu un mazinātu birokrātiju - tā ir patentmaksa jeb taksometru nodeva. Ar to mēs palīdzētu arī Valsts ieņēmumu dienestam, atvieglojot tā darbu. Pārējos uzlabojumus, kuri ir nepieciešami taksometru nozarē, var veikt divu trīs gadu laikā, bet taksometru nodeva ir jāievieš tūlīt.
Minējāt nepieciešamo taksometru nodevas apjomu 3000 eiro gadā. Vai tas nav par daudz?
Tas nav par daudz. Mēs ņemam vērā produktivitāti. Taksometra mašīnai ir jāstrādā, tai ir ne tikai jāatpelna tās iegādē iztērētā nauda, bet jāstrādā ar peļņu. Tā nevar stāvēt pie stūra, nobraucot mēnesī tūkstots kilometrus. Trīs tūkstoši eiro gadā varētu būt pamatota caurmēra taksometru nodevas summa Latvijā. Lielāka, apmēram 3600 eiro gadā, taksometra nodeva varētu būt Rīgā, mazāka citās Latvijas pilsētās. Šī maksa dotu ne tikai savu ieguldījumu valsts budžetā, ko varētu izmaksāt māmiņu algās un citur, bet padarītu arī godīgāku konkurenci taksometru kompāniju starpā. Nozare nāk ar stingru uzstādījumu, kurā vajadzētu tomēr ieklausīties gan Finanšu ministrijai, gan Saeimas budžeta komisijai. Taksometru nodeva ir jāievieš ar 2016.gada sākumu. Un nevis ar kādu attālāku datumu, kā, piemēram, 2017.gadu.
Kāda ir valsts atsaucība taksometru nozares priekšlikumiem tās sakārtošanā?
Ir izveidota liela darba grupa taksometru nozares sakārtošanai, ko vada Satiksmes ministrija. Tur ir pieaicinātas visas iesaistītā puses - Valsts ieņēmumu dienests, Finanšu ministrija, Valsts policija, Rīgas dome, pašvaldību pārstāvji. Taksomteru nozare ir konsultējusies ar nodokļu konsultantiem, kas paši ir bijušie Finanšu ministrijas augsta ranga pārstāvji, kas uzskata, ka ir nepieciešami pavisam nelieli grozījumi likumdošanā, lai realizētu nozares priekšlikumus. Mani tādēļ pārņem dziļa neizpratne, kad dzirdu viena otra Finanšu ministrijas ierēdņa atrunu, ka patentmaksa jeb taksometru nodeva ir kaut kas tāds, kas vispār nav mūsu valstī realizējams. Kā to saprast? Nozare pati nāk ar priekšlikumu, pati aicina - nosakiet mums nodevu, bet ierēdniecība stāsta, ka tas ir neiespējami, vienlaikus sūkstoties, ka taksometru nozarē ir augsts ēnu ekonomikas īpatsvars. Tomēr optimismu rosina pēdējās intervijas, kas izskanēja no Saeimas budžeta komisijas vadītāja Kārļa Šadurska puses. Tas vieš cerību, ka politiskā līmenī izpratne ir. Nozare ir jāsakārto ar vienkāršiem un efektīviem līdzekļiem, ko piedāvā pašas nozares profesionāļi. Pašlaik taksometru bizness ir "pārregulēts". Bet tieši tāpēc negodīgiem komersantiem ir iespējas izvairīties no kontroles un noteikumu ievērošanas, ka kontrolieri paši nezina, ko kontrolē un ir sarakstīts simts un viens noteikums, ko neviens ne īsti zina, ne ievēro, ne kontrolē. Mēs piedāvājam ļoti vienkāršu pamata pieeju - samaksā vienu maksājumu un vari mierīgi strādāt!
Liels jautājums ir taksometru tehniskais stāvoklis. Normāla prasība, protams, būtu arī zināms komforta un higiēnas līmenis taksometra mašība, bet elementāra prasība ir tāds auto tehniskais stāvoklis, kas neapdraud satiksmes drošību. Vai taksometru tehniskā apskate ir pietiekama?
Tas noteikti ir nākamais taksometru nozares sakārtošanas etaps. Tas ir panākams arī ar pašvaldību saistošajiem noteikumiem, panākot, lai taksometru autoparks ir krietni labākā stāvoklī. Pēc pieredzes varu teikt, ka CSDD savu darbu veic kvalitatīvi. Taču problēma ir tā, ka automašīnām, kuru vecums ir lielāks nekā desmit gadi, turklāt taksometru noskrējiens mēnesī tuvojas 10 000 kilomteriem, tehniskās apskates iziešana tikai divas reizes gadā - tas ir par maz. To ir pamanījis arī viens otrs deputāts, kurš ir pabraucis taksometrā un ieraudzījis, ka caur grīdu spīd dubļu peļķes, bet kāju apakšā uzlikts finierītis, lai tās nevilktos pa zemi. Domāju, ka ir kopīgiem spēkiem jāpanāk, lai šādi taksometri vairs neparādītos valsts kopīgajā satiksmē. Starp citu, nozares priekšlikums ir tāds. Ja tu nespēj samaksāt šo taksometru nodevu par pusgadu uz priekšu, tad sasaistām tehnisko kontroli ar licences kartiņas derīgumu, ej apskati un maksā to katru mēnesi. Ja taksometra nobraukums ir apmēram 10 000 kilomteri mēnesī, tad pusgadā viņš ir nobraucis jau 50-60 tūkstošus kilometru, respektīvi, tik cik caurmēra vadītājs, iespējams, nobrauc vairāku gadu laikā. Līdz ar to stingrāka un biežāka tehniskā apskate taksometriem ir loģiska un pamatota prasība. Tas veicinātu taksometru parka atjaunošanos. Jo investēt vecās automašīnās, lai tās spētu pienācīgi iziet tehnisko apskati vairs nebūtu izdevīgi.