Finanšu ministrijas (FM) piedāvājums ieviest avansa patentmaksu taksometru pārvadājumu nozarē ir «priecīga ziņa», ņemot vērā, ka šis arī bija nozares priekšlikums, aģentūrai LETA uzsvēra BalticTaxi pārstāvis Jānis Naglis.
Viņš gan skaidro, ka būtiski, kā šo avansa patentmaksu 286 eiro apmērā tālāk traktēs, līdz ar to priekšā vēl esot daudz darāmā. Tāpat esot jādomā par valsts atbalstu nozarei un iespējamo saskaņošanu ar Eiropas Komisiju.
Nozares pārstāvjiem nesen bijusi sanāksme, kurā piedalījušies Rūpniecības un tirdzniecības palātas kameras, Darba devēju konfederācijas un Latvijas pasažieru pārvadātāju asociācijas pārstāvji, un vienbalsīgi visas trīs organizācijas atbalsta versiju, ka patentmaksa tiek noteikta taksometra auto, nevis personai.
Naglis norāda, ka, ja vairāki vadītāji strādā, izmantojot vienu auto, var būt problēmas ar 286 eiro patentmaksu, jo varētu izrādīties, ka jāmaksā vairāk un darba devējam būtu jāmaksā papildu nodoklis par katru darbinieku. Tas būtu ļoti sarežģīti. Tas nozīmēšot, ka no taksometru nozares strādājošajiem tiktu izstumti nepilnu darba laiku strādājošie - studenti, policisti, ātrās palīdzības šoferi, skolotāji un bārmeņi. Tāpēc nozares pārstāvji piedāvā attiecināt šo patentmaksu uz vienu mašīnu neatkarīgi no darbinieku skaita.
Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijā (LPPA) savukārt norāda, ka tā nav pieaicināta sarunās ne valdībā, ne Saeimā priekšlikumus apspriest, tāpēc arī nav zināmas konkrētās redakcijas un teksti, par kuriem notiek sarunas. LPPA līdz ar to varot paust viedokli par iepriekš diskutēto. Kā uzsver asociācijas prezidents Ivo Ošenieks, neesot skaidrs, no kurienes ir ņemts nosaukums patentmaksa. Vienlaikus viņš atzīst, ka par īpašu taksometru vadītāju nodokli 286 eiro apmērā taksometru vadītājiem, kuram būtu jāaizstāj darbaspēka nodokļi, ir bijusi diskusija ar Finanšu ministriju.
Ošenieks norāda, ka asociācijai ir pieņemams īpašais nodoklis 286 eiro apmērā, par kuru ir vienojušās attiecīgas organizācijas - LPPA, LDDK un LTRK. Nozare patlaban esot izskatījusi FM sagatavoto alternatīvo piedāvājumu un uzskata, ka nodoklis ir maksājams avansā, jo citādi nav vērts to ieviest. Pretējs variants neesot pieņemams.
Kā ziņots, lai minimizētu ēnu ekonomiku taksometru nozarē attiecībā uz darbaspēka izmaksām un mazinātu konkurences kropļošanu, izmantojot darbaspēka nodokļu nemaksāšanas shēmas, valdība otrdien atbalstīja iespēju ieviest avansa patentmaksu taksometru pārvadājumu nozarē.
FM ir ierosinājums noteikt šo avansa maksājumu 286 eiro apmērā. Kā pēc valdības sēdes žurnālistiem pavēstīja finanšu ministre Dana Reizniece-Ozola (ZZS), tādā gadījumā, ja uzņēmumā tiek nodarbināti divi šoferi, tiek nodrošinātas minimālās sociālās iemaksas.
«Mēs zinām, ka tā ir joma ar lielu ēnu ekonomikas īpatsvaru. Ja viens taksometra šoferis mēnesī saņem vidēji 66 eiro, mēs saprotam, ka netiek maksāti nodokļi,» teica ministre.
Šis ir viens no FM priekšlikumiem, gatavojot nākamā gada valsts budžetu un domājot, kā palielināt ieņēmumus.
Valdībā otrdien tika skatīti aptuveni 80 FM priekšlikumi par fiskālās telpas izveidi nākamā gada budžetam. No tiem pēc šodienas valdības sēdes palikuši aptuveni 50-60 priekšlikumi. Lai palielinātu budžeta ieņēmumus, tiek apsvērta doma par dažādu atvieglojumu atcelšanu un atsevišķu pasākumu īstenošanu ēnu ekonomikas mazināšanai.