Ekonomikas ministrija uzsākusi cīņu par Latvijas dabasgāzes infrastruktūru, tomēr eksperti šaubās, vai cīņa sākta no pareizās puses.
Ekonomikas ministrs Artis Kampars sašķidrinātās gāzes (LNG) termināļa projektu Latvijā vērtē kā problemātisku, ja arī pēc 2017. gada, kad beidzas Latvijas Gāzes ekskluzīvā Inčukalna pazemes gāzes krātuves apsaimniekošanas licence, Inčukalns turpinātu palikt tikai a/s Latvijas Gāzes rīcībā. Latvijas Gāzes pārstāvji kategoriski noraida to, ka Inčukalna atrašanās Latvijas Gāzes valdījumā varētu radīt šķēršļus LNG termināļa projektam. Tomēr Ekonomikas ministrija apņēmusies izcīnīt taisnīgāku Inčukalna pazemes gāzes krātuves nomas maksu, kas pašlaik ir vien daži tūkstoši latu, kā arī nodrošināt gāzes tirgotājiem pieeju gāzes infrastruktūrai, ieskaitot dabasgāzes tīklus.
Faktu, ka a/s Latvijas Gāzei līdz 2017. gadam ir monopoltiesības uz gāzes tirdzniecību Latvijā, kā arī to, ka šis uzņēmums nav sadalāms, nosaka Latvijas Gāzes 1997. gadā noslēgtais privatizācijas līgums. Inčukalna krātuve kompānijai ir iznomāta līdz 2017. gadam, kamēr dabasgāzes tīkli ir privatizēti un ir Latvijas Gāzes īpašums, kas, iespējams, ir vissarežģītākais atrisināmais jautājums šajā sakarā, norāda A. Kampars. Tomēr ES trešā enerģētikas pakete paredz, ka no 2014. gada pie gāzes infrastruktūras jānodrošina brīva pieeja visiem tirgotājiem- tas ir kontekstā ar enerģētikas tirgus liberalizāciju.
Eiropas Parlamenta deputāts Krišjānis Kariņš minējis, ka pašlaik a/s Latvijas Gāzei piederošo infrastruktūru vajadzētu atsavināt Latvijas nacionālo enerģētikas interešu vārdā. Tam nepiekrīt a/s Latvijas Gāze akcionāri: «Es nepieļauju pat tādu iespēju, ka līgumu ar Latvijas Gāzi par Inčukalna pazemes gāzes krātuves apsaimniekošanu pēc 2017. gada nepagarina. Krātuvē atrodas Krievijas gāze, visa krātuves infrastruktūra pieder Latvijas Gāzei un tajā ir ieguldītas lielas investīcijas. Latvijas valstij pieder tikai pats caurums zemē. Ja tagad nomas līgums ar Latvijas Gāzi tiktu pārtraukts vai arī tiktu pacelta nesamērīga nomas maksa, tad tas ir tāpat kā pārtraucot īres līgumu par dzīvokli, projām ejot taču savas mēbeles neatstāsiet? Vai nu ņemsiet līdzi, vai pārdosiet nākamajam īrniekam. Tāpat arī ar Latvijas Gāzi, līdz 2017. gadam strādājam pēc spēkā esošās licences, pēc tam valsts pašu krātuves caurumu var pārņemt, vai arī samaksāt krātuves infrastruktūras īpašniekiem par esošo iekārtu,» norāda J. Savickis. Savukārt A. Kampars uzskata, ka tieši «šis caurums ir pats vērtīgākais.
No Latvijas Gāzes akcionāru puses runāt par kaut kādu savu investīciju kompensāciju ir brutāla šantāža, jo visas investīcijas jau ir tikušas apmaksātas caur patērētāju tarifiem. Ja salīdzinām gāzes krātuvi ar dzīvokli, tad Inčukalns ir Latvijas valsts privātīpašums, kas ir iznomāts, nomas laikam beidzoties nevienam nav tiesības pieprasīt īpašniekam, lai tas nopērk šī dzīvokļa mēbeles,» norāda ministrs. To, cik liela nākotnē varētu būt Inčukalna nomas maksa, ministrija pagaidām vēl neatklāj, taču juridiskais departaments pie šīm niansēm strādājot, tā A. Kampars. DB aptaujātie eksperti ir skeptiski par Ekonomikas ministrijas izraudzītajām cīņas metodēm ar Latvijas Gāzes akcionāriem, norādot, ka jautājumu nevar risināt ar politiskiem spēka paņēmieniem un vairāk jāraugās gan uz krātuves, gan LNG termināļa biznesa pusi.