Ražotāji vēlas būt videi draudzīgāki, lai gan viņu iespējas to ne vienmēr ļauj, intervijā atzīmēja Zviedrijas mājokļu labiekārtošanas preču tirgotāja IKEA Ilgtspējas attīstības vadītāja Kerolaina Reida (Caroline Reid).
Viņa atzina, lai gan daļa sabiedrības apzinās, ka ilgtspējīgs un videi draudzīgs ne vienmēr nozīmē arī dārgs, daļa tomēr vēl ir jāizglīto. Tāpat jārēķinās ar to, ka daži ražotāji tiešām arī piedāvā zemas kvalitātes preces par zemām cenām.
Vienlaikus Reida uzsvēra, ka atbilstoši IKEA novērojumiem ražotāji vēlas būt videi draudzīgāki un samazināt, piemēram, atkritumu apmēru, bet tajā pašā laikā viņiem nav laika un naudas. «Ir jāatrod balanss, kā varam izveidot ērtu sistēmu patērētājiem viņiem nevajadzīgo lietu nodošanai citiem,» sacīja IKEA Ilgtspējas attīstības vadītāja.
Viņa arī norādīja, ka daudz ko mainītu tas, ja ražotāji vairāk piestrādātu tā saucamajā dizaina fāzē, domājot par to, kādus materiālus izmantos, uz cik ilgu laiku attiecīgā mēbele būs vajadzīga u.tml. «Piemēram, ja ir nepieciešami atpūtas krēsli vienai sezonai, mēs gribētu izvairīties no tā, ka cilvēki izvēlas no plastmasas ražotos, jo tie nebūs ilgtspējīgi,» paskaidroja Reida.
Tāpēc IKEA stratēģija ir ražot pēc iespējas ilgtspējīgākus produktus, turklāt ļoti domājot par produktu aprites ciklu. «Piemēram, ja tev kāds produkts ir bijis piecus gadus, tas joprojām ir labā kvalitātē, bet tev pašam tas vairs nav vajadzīgs, tad mūsu mērķis ir padarīt ērtu šī produkta nodošanu citam lietotājam. Tāpat cenšamies izglītot cilvēkus, kā viegli var atjaunot vai mainīt mēbeļu izskatu, piemēram, to pārkrāsojot vai uzliekot krēslam jaunu pārvalku,» sacīja IKEA pārstāve.
Reida arī atzīmēja, ka IKEA mērķis ir līdz 2030.gadam savā portfelī piedāvāt tikai produktus, kas ir ilgtspējīgi un ražoti no atjaunojamiem vai pārstrādātiem materiāliem. «Jā, nebūs tādas plastmasas, kas ražota pa tiešo no naftas, produktu. Mēs domājam, ka plastmasa ir laba izejviela, ja tā tiek izmantota atbilstošiem produktiem, nevis tādiem, kuri tiek lietoti pāris minūtes. Arī turpmāk izmantosim plastmasu, bet tā būs vai nu pārstrādāta, vai ražota no atjaunojamiem resursiem,» informēja IKEA pārstāve.
Savukārt jau līdz nākamā gada beigām uzņēmums ir apņēmies atteikties no jaunu poliestera šķiedru izmantošanas un tā vietā audumu ražošanā izmantot tikai pārstrādātu poliesteru. «Šobrīd atlicis nomainīt vēl 50% produkcijas,» piebilda Reida.
Viņa arī pastāstīja, ka IKEA vairākās valstīs veic dažādus produktu aprites ciklu veicinošus pilotprojektus. Piemēram, Nīderlandē tiek testētas mēbeļu izīrēšanas iespējas. Tāpat tiek vērtētas iespējas piedāvāt biroja mēbeļu nomu.
Savukārt Baltijā IKEA šobrīd piedāvā atgriezt nevajadzīgos matračus. «Patērētājam tas šķiet vairs nelietojams, taču mūsu skatījumā tā ir lieliska izejviela. Mēs redzam lielu potenciālu lietoto produktu pārstrādei un atkārtotai izmantošanai,» sacīja Reida.
Šobrīd Baltijas valstīs ir divi IKEA veikali - viens Viļņā un viens Rīgā, kā arī divas preču pasūtīšanas un saņemšanas vietas Lietuvā.
Kompānija IKEA izveidota 1943.gadā.