Ducis puskailu sieviešu kabinetā ir a/s Lauma Lingerie vadītājas Lindas Matisones ikdiena. Veļa mūsdienās top pat no kafijas biezumiem un spēj aizstāt plastisko ķirurģiju. Laumas zīmola lidojumam pasaulē nav radošu šķēršļu, taču to apgrūtina Latvijas biznesa vides purvs.
Kā nokļuvāt uzņēmuma vadībā? Tā bija nejaušība vai likumsakarība?
Šogad, 3. janvārī, kolēģi atgādināja, ka ir 15 gadu, kopš strādāju šajā uzņēmumā. Sāku kā tirgus pētījumu analītiķe, un man bija diezgan straujš karjeras kāpums. Pēc gada kļuvu par vadošo analītiķi, vēl pēc kāda laiciņa – par pārdošanas un mārketinga direktora vietnieci. Acīmredzot vadība saskatīja manī potenciālu. Tad aizgāju atvaļinājumā ar pirmo bērnu. Pa to laiku nomainījās īpašnieki, arī direktors – sāka strādāt Edgars Štelmahers. Viņš mainīja uzņēmuma struktūru un izveidoja produktu attīstības grupu. Mani aicināja atpakaļ, lai es vadītu šo jauno struktūrvienību. Tas bija ļoti interesanti – darbs kopā ar dizaineriem, konstruktoriem. Tolaik pie mums bija uzaicināts franču dizainers Ēriks Leruā, un mēs strādājām cieši kopā. Tad īpašnieki izlēma uzņēmumu sadalīt – materiālu ražošanu atsevišķi no veļas šūšanas. Štelmahers bija nostrādājis gadu un atklāti pateica, ka nevēlas vairs Liepājā uzkavēties. Tika izsludinātas divas vakances – gan uz Lauma Fabrics, gan Lauma Lingerie direktora amatu. Mani iedrošināja piedalīties konkursā gan Štelmahers, gan bijušais Laumas līdzīpašnieks Viktors Aišpurs. Konkurss bija starptautisks, izvērtēšanai tika izveidota vesela komisija. Beigās, izsverot visus «par» un «pret», es biju uzvarējusi konkursā un kopš tā laika vadu a/s Lauma Lingerie, kam rudenī būs desmit gadu. Deviņus no tiem esmu valdes locekle.
Sieviete un veļa no malas šķiet lieliska kombinācija.
Tas, ka sieviete vada veļas uzņēmumu, manuprāt, ir labi un pareizi. Ja es, piemēram, būtu veļas ražotnes īpašniece, es pirmām kārtām meklētu vadītāju sievieti. Tādēļ ka viņa pati vislabāk spēj novērtēt produktu, ko ražo. Vīrietis nekad nesapratīs, ko nozīmē «grauž mežģīne», «iespiežas karkass» vai to, ka berž plecu lenta. Viņš nekad nevarēs izpētīt tik labi modeli uz figūras, pats testēt. Bieži vien vai nu manā kabinetā, vai pie modelētājām mēs stāvam puskailas un pētām, mērām – vīrietim tas ir vienkārši neiespējami. Kad sievietes tikko sāk strādāt mūsu uzņēmumā, viņas ir kautrīgas, negrib būt par valkātājām jeb testētājām, taču tad, kad vienā telpā stāv divdesmit sieviešu veļā, pie tā vienkārši pierod.
Lauma Lingerie ir arī eksotiskāki tirgi. Vai pastāv kādas gaumes īpatnības?
Ar to, ka esam startējuši Āfrikā, daudziem sagādājām pārsteigumu. Arī Saūda Arābija kardināli atšķiras no tradicionālajiem tirgiem. Protams, tas mums ir milzīgs izaicinājums – sabalansēt produkcijas sortimentu. Pagaidām vēl taustāmies, lai saprastu pieprasījumu, jo tas katrā ziņā atšķiras no Krievijas un Eiropas. Gan gaumes ziņā, gan anatomiski. Piemēram, arābu sievietēm ir mazāks krūšu apjoms un arī izmēru skala nav plaša. Savukārt Āfrika ir otrādi – kuplas formas un pilnīgi cita izvēle. Miesas krāsa mums ir tradicionālā bēša, Āfrikā tā ir melna.
Plašāk lasiet rakstā Gaisīgo mežģīņu trauksmainā nasta piektdienas, 20. februāra, laikrakstā Dienas Bizness (10.-11. lpp.)!