Sagaidāms, ka trīs nedēļu ilgais futbola čempionāts Euro 2008 Eiropas ekonomikai ienesīs ap 1.3 mljrd. eiro, raksta Db.
Rekordlielus ieņēmumus gūs arī Eiropas futbola vadošā organizācija UEFA - pat 50% vairāk nekā no iepriekšējā Eiropas futbola čempionāta 2004. gadā Portugālē, vēsta ārvalstu prese. Eiropas futbola čempionāts, kas norisinās no 7. līdz 29. jūnijam, ir trešais skatītākais notikums pasaules sportā pēc olimpiskajām spēlēm un pasaules kausa izcīņas futbolā, un tiek lēsts, ka tas šogad pulcēs pat miljardu skatītāju.
Šāda vērienīga notikuma rīkošana ienesīs lielu naudu Eiropas ekonomikai, vēsta Der Spiegel. Londonas universitātes Sporta biznesa centra vadītājs Saimons Čedviks uzskata, ka Euro 2008 varētu Eiropai atnest ap 1.3 mljrd. eiro. Būtiski iegūs vairākas Austrijas un Šveices pilsētas, kurās notiek čempionāta spēles. Pēc Čedvika domām, viena spēle vien ir spējīga ienest 42 milj. eiro, jo simtiem tūkstoši futbola fanu tērēs lielas summas par alu, uzkodām un naktsmītnēm. Konsultāciju kompānija Turner&Partner lēš, ka Šveices ekonomikas ieguvums no Euro 2008 būs 358 milj. USD, kamēr līdzīga Austrijas kompānija aprēķinājusi, ka valsts ieņems 389 milj. USD. Lielākie ieguvēji, protams, būs viesnīcas un pakalpojumu industrija. Austrijā vien šobrīd ir radīti 11 000 pagaidu darba vietu, lai tiktu galā ar viesu pieplūdumu.
«Euro 2008 būs iespaids visā Eiropas ekonomikā,» norāda Čedviks. «To jutīs daudzās valstīs, ko veicinās galvenokārt sponsoru pasākumi un tirdzniecības ieņēmumi.» Pat ja ļaudis neapmeklē spēles «dzīvajā», neskaitāmi fani visā Eiropā dodas uz bāriem vai rīko mājas ballītes, turot īkšķus par savu valstu komandām. Turklāt visā kontinentā aktīvi darbojas sporta totalizatori. Piemēram, kompānija Ladbrokes lēš, ka trīs čempionāta nedēļu laikā likmju apjoms sasniegs 700 milj. USD.
Savukārt UEFA kasi čempionāts šogad papildinās ar 1.3 mljrd. eiro, paziņojis UEFA ģenerālsekretārs Deivids Teilors, un tas būšot par aptuveni 50% vairāk nekā iepiekšējā čempionātā 2004. gadā Portugālē. Lielāko daļu peļņas (ap 60%) ienesīs maksa par licencēm čempionāta pārraidīšanai televīzijā, 21% - maksa par reklāmām un ar futbolu saistīto preču realizācija, un tikai 7% - biļešu tirdzniecība, raksta izdevums RBC Daily. Teilors arī norāda, ka Euro 2008 rīkošanas izmaksas bijušas ap 600 milj.eiro, savukārt vēl 450 milj. eiro tikšot nodoti pie UEFA futbola komandām šā sporta veida attīstīšanai.
Kaudzēm naudas čempionāta dēļ iztērē ne tikai tā skatītāji, bet arī reklāmdevēji. Ņemot vērā to, ka Euro 2008 sniedz iespēju savu preci izrādīt vairāk nekā miljardam skatītāju, tādas kompānijas kā CocaCola, McDonalds un Carlsberg par tiesībām reklamēties esot samaksājušas pat 29 milj. USD. Tas ir par 40% vairāk, nekā, piemēram, pirms astoņiem gadiem, vēsta Der Spiegel.
Tomēr ieguvums solās būt tik ievērojams, ka attaisno visus izdevumus. Piemēram, MasterCard Europa pārstāvis norādījis, ka pēc iepriekšējā futbola čempionāta MasterCard karšu lietotāju skaita pieaugums bijis mērāms pat ar trīsciparu skaitli. Savukārt sporta preču ražotāja adidas vadītājs atklājis, ka, pateicoties čempionāta atbalstīšanai, kompānija jau izpildījusi 80% no plānotā gada pārdošanas apjoma.
Tā vien šķiet, ka lielākās zaudētājas Euro 2008 ir britu kompānijas. Tā kā Lielbritānijas komanda šogad čempionātā nespēlē, krasi sarukusi arī britu interese par šo notikumu: alus patēriņš bāros krītas, un sliktāk klājas arī spēļu totalizatoriem.