«Šī ideja aizsākās pirms aptuveni trīs, četriem gadiem, es sapratu, ka mani piesaista viss par un ap augiem,» saka bāra «Herbārijs» līdzīpašnieks Arvis Zēmanis.
Jaunatvērtais Herbārijs izvietojies uz tirdzniecības centra Galleria Riga terases.
Pārdomām un interesei par augu tēmu sekoja ideja par pop up kafejnīcas izveidi un tās nosaukumu saistībā ar dabu. Kopā ar domubiedriem bāra - kafejnīcas līdzīpašnieks nonāca pie nosaukuma - Herbārijs. Tika izstrādāts vietas koncepts un meklētas atbilstošas telpas. «Sākotnēji gribējām to izveidot nedaudz plašāku – ar brūvētavu un uzlējumu gatavošanu, bet mēs nevarējām atrast telpas, jo mums bija konkrēta vīzija, kā mēs vēlamies, lai vieta izskatītos - plaši un ar lieliem logiem,» saka «Herbārija» līdzīpašnieks.
Rezultātā kopā ar restorānu «Andalūzijas suns» un «KOYA» līdzīpašnieku Māri Kreili izveidots bārs - kafejnīca «Herbārijs» uz tirdzniecības centra terases.
Pēc A.Zēmaņa stāstītā, projektu virza drosme, atļaušanās, nebaidīšanās, protams, arī pieredze. «Tu jūti, redzi un zini, kādas lietas varētu aiziet un kādas - nē.»
Jaunizveidoto projektu veidojot trīs elementi.
Viens no tiem ir koncepts, kura pamatā ir ideja par augiem un dabu. Tas atspoguļojas dzērienkartē, ēdienkartē un tajā, ka bārs atrodas siltumnīcā.
«Otrs projekta elements – biznesa domāšana un uzņēmējdarbības drosme, kas nāca no Māra, jo viņš ir šīs vietas finansiālais segums un domā par finanšu pusi. Viņam ir drosme iet pāri noliktajiem budžetiem un biznesa domāšana,» saka A.Zēmanis. Kopumā projektā investēti aptuveni 200 000 eiro, ieskaitot arī mārketinga izmaksas.
Trešais projekta elements ir interjers, kuru izstrādāja «Kirson Design Group». A. Zēmanis uzsver, ka jaunizveidotā vieta ir kafejnīca un bārs, nevis restorāns, ko daudzi klienti, tur ierodoties, sagaida. Personāls ir daudz vienkāršāks nekā restorānā, iekārtojums ir daudzpusīgs, tam ir spēja notransformēties no dienas pasēdēšanas uz vakara burziņu.
Uzstādījums gan no Galleria Riga, gan no bāra īpašnieku puses jau sākotnēji bijis tāds, ka vietai ir jādarbojas visos gadalaikos. «Jumta iespējas ir fenomenālas, un tas, ko redzi apkārt, ir kaut kas izcils. Nākamais izaicinājums būs tad, kad pienāks oktobris. Šobrīd neizskatās, ka tas varētu sagādāt lielas problēmas,» spriež A. Zēmanis.
Bāra piedāvājumā ir līdz 20 klasiskiem kokteiļiem, taču katram kokteilim Herbārijā ir pievienotā vērtība - tie tiek papildināti, piemēram, ar citrusaugļiem, pipariem, tēju, ogām vai zaļumiem.
«Mums ir liels uzsvars uz virtuvi, kas ir vienkārša un saprotama. Mums ir zupas, sendviči, salāti, daži otrie ēdieni. Cilvēki jau tagad pie mums nāk pusdienot un vakariņot. Arī uz to turpmāk nofokusēsimies,» saka bāra līdzīpašnieks.
Pēc viņa domām, pieprasījums veido piedāvājumu. A.Zēmanis no savas pieredzes citiem iesaka ļauties cilvēku plūsmai, lai «tā mazliet paveido vietu».
Bāra pārstāvis stāsta, ka klientus nedala, bet ir novērojis, ka vairums ir maksātspējīgi, jauni cilvēki. Pēc Zēmaņa domām, tie ir cilvēki, kuri novērtē labu produktu. «Mēs jūtam, ka Instagram dara savu. Cilvēki šeit nāk arī bildēties, un tas veido savu publiku. Liela daļa ir arī mani un Māra pastāvīgie klienti, kas iegūti no vairāku gadu darbošanos šajā jomā. Mēs novērtējam to, ka cilvēki ir izslāpuši pēc šāda koncepta. Viņi atnāk un redz, ka te ir ieguldīts laiks, darbs un materiāls. Cilvēki, kuriem patīk baudīt, kuri vēlas viegli atpūsties, ir atvērti un komunikabli, ir mūsu galvenā fokuss grupa. Mūsu klientūra šobrīd noslīpējas.»
Pagaidām mazāku īpatsvaru veido ārvalstu klienti, taču, pēc bāra līdzīpašnieka domām, arī tāds brīdis pienāks. A. Zēmanis uzskata, ka svarīgākais ir noturēt fokusu uz to, kas ir vietas primārās vērtības, un nesalūzt.
«Noturēt mūsu vieglo viesmīlību, vienkāršo produktu, bet saprotamo garšu. Noturēt šobrīd ir svarīgākais, jo katrai vietai pirmie trīs mēneši ir sakārtošanās laiks, kad visa komanda iejūtas. Taču tā ir katrai jaunatvērtai vietai – ir cilvēki, kuri novērtē, ir tādi, kuri atnāk, nokritizē un vairs nenāk,» atzīst uzņēmējs.
«Mums ir svarīgas cilvēku atsauksmes, mēs izvērtējam gan ierakstus Facebook un Twitter, gan draugu un garāmgājēju iespaidus. Mēs strādājam cilvēkiem. Saprotu, ka cilvēki atnāk un viņiem nav starpība, cik ilgi mēs jau esam atvērti, bet es lūgtu publikai labāk runāt uz vietas - ja ir problēmas, tad to jāizrunā ar personālu, jo viņiem ir atbildes un argumenti,» aicina A. Zēmanis.
Vaicāts par konkurenci, A, Zēmanis norāda, ka tās vietas, kuras atrodas blakus, ir ar citiem pamatprincipiem. Pēc viņa domām, konkurence ir vienmēr un visur. «Koncepts ir izveidots spēcīgs, cilvēkiem tas patīk un tas nostabilizēsies. Latvieši pārāk koncentrējas uz konkurenci, bet mums būtu jādomā, kā mēs varam pacelt kopējo apgrozījumu. Mēs mudinām apkārtējos domāt savus interesantos konceptus,» saka «Herbārija» līdzīpašnieks. «Rīgas jumti vēl ir neapdzīvoti, un tādu, uz kuriem ir izveidotas kafejnīcas, ir ļoti maz,» domā A.Zēmanis.
Tuvākajos plānos ir pārveidot terasi, bet gada laikā «Herbārijs» vēlētos nokļūt Latvijas labāko bāru TOP 6, bet divu gadu laikā TOP 3.