Lai gan pirmā atbilde, kas nāk prātā daudziem, ir: «Ak, Dievs, protams, nē!»–, tomēr tas ir miljons dolāru vērts jautājums
Katrā valstī, katrā nozarē un katrā uzņēmumā ir savas alkohola lietošanas tradīcijas. Turklāt tās ir mainījušās līdzi laikam. Piemēram, ASV pagājušā gadsimta 70. un 80. gados birojos, īpaši radošajās aģentūrās un žurnālu redakcijās, alkohola lietošana darba vietā, tāpat kā smēķēšana pie darba galda, bija izplatīta. Būsim godīgi, pirms pāris desmitgadēm dzeršana darbā bija bieža parādība arī Latvijas radošajās un ne tik radošajās aprindās. Mūsdienās tas ir sastopams krietni retāk.
Alkoholisko dzērienu eksperts Jānis Kaļķis uzsver, ka mūsdienās Latvijā pret alkohola lietošanu darba vietā, pat sarunās ar biznesa partneriem, attieksme ir ļoti rezervēta. Vairāki aptaujātie lielo uzņēmumu vadītāji noliedza, ka viņiem kabinetos būtu apslēpts bārs ar alkoholiskajiem dzērieniem. Parastā dominējošā atbilde bija: sarunās ar lielajiem klientiem vai biznesa partneriem alkohols tiek lietots, izejot pusdienās vai vakariņās, taču ne kabinetā.
Te gan jāizšķir divas lietas – vai darba vietā ir pieejams bārs darbiniekiem, vai arī šāds bārs ir tikai uzņēmuma vadītājam un tā saturs tiek celts gaismā kādu biznesa tikšanos laikā vai, piemēram, noslēdzoties kādām darījumu sarunām.
Prom no biroja
Viens no Latvijas uzņēmumu vadītājiem, kuram mininārs kabinetā ir un kurš bija gatavs par to pastāstīt, ir sabiedrisko attiecību aģentūras Vīlands Associates valdes priekšsēdētājs Ralfs Vīlands. Viņa bāriņā nav pieejams nedz alus, nedz stiprie alkoholiskie dzērieni, vien prosecco vai šampanietis. Pudeles tiekot tukšotas vienīgi pēc darba laika, atzīmējot kādus biznesa panākumus un svarīgus notikumus. Tas tiek darīts gan kopā ar darbiniekiem, gan biznesa partneriem. R. Vīlands teic: «Darbs ir dinamisks un ar paaugstinātu stresa līmeni. Tāpēc dažkārt nepieciešams apstāties un kopīgi izrunāt sasniegto. Sarunām noder kāda dzirkstošā glāze.» Tomēr šādas sarunas notiek pēcpusdienās pēc darba laika beigām, nevis rīta pusē. Tāpat alkohols netiek lietots darba laikā, lai, tā teikt, stimulētu radošumu. R. Vīlands uzsver, ka alkohola patēriņš ir zaudējis savu vēsturisko nozīmi. Tā ir tieša atsauce uz padomju laikiem, kad funkcionāri ar augstu stāvošiem «pārbaudītājiem» no Maskavas lietas kārtoja vienīgi alkohola pavadībā.
Mūsdienu saspringtajā biznesa vidē, kad augsta līmeņa vadītājiem darba dienas tikšanās grafiks ir saplānots pa minūtēm un pārsvarā pārvietošanās notiek ar mašīnu, šāda relaksēta alkohola baudīšana biznesa sarunās ir diezgan neaktuāla, DB teic vairāki uzņēmumu vadītāji. Cita lieta, ja ir biznesa vakariņas restorānā, tad tām ir atvēlēts īpašs laiks, tās notiek pēc darba laika, kad vairs nav citu tikšanos. Tad, protams, tiek iemalkots kāds grādīgs dzēriens. Taču biznesa tikšanās reizē ofisā, pat tad, ja tiek piedāvāta glāze alkohola, daudzi atsakās, jo neuzskata par pieņemamu uz nākamo tikšanos ierasties, dvakojot pēc alkohola.
Visu rakstu Vai iekārtot biroja minibāru? lasiet 19. oktobra laikrakstā Dienas Bizness. Pērc un lasi laikraksta Dienas Bizness šīs dienas numuru elektroniski!