Latvijā vadošais piena pārstrādes un saldējuma ražošanas uzņēmums “Food Union”, kurā ietilpst ražotnes AS “Rīgas piena kombināts” un AS “Valmieras piens”, 2022. gadu noslēgusi ar konsolidēto apgrozījumu 127,8 miljonu eiro, kas ir par 14,54% vairāk nekā iepriekšējā periodā (111,53 miljoni eiro).
Bruto peļņa samazinājās par 30,58% no 25,5 miljoniem eiro 2021.gadā uz 17,7 miljoniem eiro 2022.gadā. Uzņēmuma tīrā peļņa samazinājusies no 2,9 miljoniem eiro 2021.gadā uz zaudējumiem 4,3 miljonu eiro apmērā 2022.gadā.
Apgrozījuma pieaugums 2022. gadā saistīts ar produktu pārdošanas cenu pieaugumu, savukārt peļņas samazinājums – ar straujo izmaksu pieaugumu attiecībā uz galvenajām izejvielām un energoresursiem, kuras pilnā apmērā nebija iespējams iecenot produktu pārdošanas cenās.
“Pērn mūsu stratēģiski svarīgākais uzdevums bija pārorientēšanās jaunajai tirgus situācijai, kuru turpināja ietekmēt gan ieilgušais Covid-19 pandēmijas efekts uz piegādes ķēdēm, gan arī 2022.gada sākumā Krievijas uzsāktais karš Ukrainā, izraisot kā humanitāru katastrofu reģionā, tā arī ekonomisku nestabilitāti. Neskatoties uz šiem izaicinājumiem, “Food Union” turpināja īstenot ilgtermiņa stratēģiju ražot produktus ar augstu pievienoto vērtību piena un saldējuma kategorijās, attīstot izveidoto e-komercijas platformu Pienaveikals.lv un loģistikas ārpakalpojumu piedāvājumu, diversificējot eksporta tirgus un piedāvājumu tajos, kā arī veicot virkni uz ilgtspēju un efektivitāti vērstu iniciatīvu ražošanas un administrācijas procesos,” komentē Sergejs Beshmeļņickis, “Food Union” vadītājs Centrālajā un Austrumeiropā.
2022.gadā veiksmīgi tika attīstīts savs e-komercijas kanāls Pienaveikals.lv, kas no eksperimenta 2020.gadā ir izaudzis par pilnvērtīgu pārdošanas kanālu 2021.gadā ar apgrozījumu virs 1 miljona eiro. Savukārt 2022.gadā, pielāgojoties jaunajiem pircēju paradumiem, Pienaveikals.lv izdevies piesaistīt par 40% vairāk jaunu regulāro lietotāju, izaudzēt produktu skaitu grozā līdz 700 produktiem un tā rezultātā uzlabot pārdošanas kanāla apgrozījumu teju divas reizes līdz 1,7 miljoniem eiro finanšu gadā.
Sākoties karam, “Food Union” pārtrauca sadarbību ar uzņēmumiem Krievijā un Baltkrievijā un uz laiku pārtrūka eksporta sadarbība arī uz Ukrainu, kas līdz karam bija grupas otra lielākā eksporta valsts apjoma ziņā. 2022.gada laikā “Food Union” izdevies ne tikai atgriezties Ukrainā ar līdzvērtīgiem apjomiem kā pirms kara sākuma, bet arī izvērst eksportu citos tirgos – Turcijā, Norvēģijā, Nīderlandē, Kazahstānā un Uzbekistānā, kā arī palielinot eksporta apjomus uz esošiem tirgiem – Poliju, Moldovu un Igauniju – trīs reizes. Pārskata gadā “Food Union” eksportēja produktus ar kopējo vērtību 35,3 miljoni eiro.