Jau šonedēļ Rīgas ielās sāks ripot 100 koplietošanas pakalpojuma sniedzēja "Fiqsy" elektroauto - šis ir nākamais solis kompānijas vīzijā par mobilitātes risinājumu dažādām vajadzībām.
Finanšu institūcijas "Altum" Zaļo grantu programmas ietvaros "Fiqsy" ir piesaistījis aizdevumu vairāk nekā 2,4 miljonu apmērā un iegādājies simt "Renault Zoe" elektroautomašīnas. Ar laiku plānots palielināt auto skaitu Rīgā līdz vairākiem simtiem un tad skatīties ārpus Latvijas.
"Šogad saistībā ar Covid-19 cilvēki ir piesardzīgāki jaunām saistībām, tādēļ šobrīd ir labs mirklis, kad parādīties kaut kam jaunam - gan koplietošanas, gan elektrisko auto piedāvājumā. Šobrīd elektromašīnu skaits ir ierobežots, ir daudz mītu, kas jāpārvar, lai cilvēki sāktu braukt ar šādām mašīnām. Mēs ceram, ka ar šo projektu spēsim izdarīt grūdienu ne tikai koplietošanā, bet arī elektrisko automašīnu lietošanā, jo izaicinājums lielajām pilsētām nav mainījies - pilsētas centrā ir piesārņojums, katru gadu palielinās auto skaits, ir ierobežota vieta, kur novietot privāto transportu," teic Māris Avotiņš, "Fiqsy" (SIA "Fitsypro") līdzīpašnieks un vadītājs.
"Fiqsy" piedāvās "Renault Zoe" elektroauto. Vaicāts, kāpēc izvēlētas tieši šīs, viņš norāda, ka šajā kategorijā būtisks faktors ir nobraukums ar vienu uzlādi. Šīm mašīnām nobraukums ar vienu uzlādi vasarā var sasniegt 300 un pat vairāk kilometrus, ziemā - ap 250 km. Līdz ar to tā piemērota gan, lai pārvietotos pa pilsētu, gan tālākiem izbraucieniem. "Šāds nobraukums dot cilvēkiem iespējas šīs mašīnas paņemt uz dienu vai divām un izbraukt pa Latviju, lai saprastu, vai bažām par Latvijas infrastruktūru ir pamats vai arī visu var brīvi izbraukāt, kad nepieciešams, uzlādēties un nejust nekādas problēmas. Tāpat, lai gan mašīna nav liela, tajā var brīvi sasēsties līdz pat četriem cilvēkiem," norāda M. Avotiņš.
Viņš stāsta, ka pirms diviem trim gadiem lielākā daļa elektroauto ar vienu uzlādi varēja nobraukt 100 līdz 120 km un maksāja divas reizes vairāk nekā iekšdedzes dzinēja mašīna. Laika gaitā strauji pieaug kilometrāža un soli pa solim krīt cenas. "Jā, elektroauto aizvien ir dārgāks nekā benzīna mašīna, bet, skatoties visus plusus, piemēram, lētāku tehnisko apskati un ekonomiju pildoties ar elektrību, daļa cilvēku pieņem lēmumu par labu elektroauto. Cerams, ka mums ar šo projektu būs iespēja dot impulsu pāriet uz elektrotransportu. Eiropas Savienībai ir plāns līdz 2050. gadam kļūt CO2 izmešu neitrālai, kas nozīmē, ka nākamo 30 gadu laikā fundamentāli jāpārkārto, kā cilvēki brauc ar auto, kā tiek ražota elektroenerģija. Ir virkne lietu, ko var nepaspēt izdarīt līdz 2050. gadam, ja nesāks rīkoties šodien," spriež M. Avotiņš.
Līdzīgi, kā izmantojot koplietošanas skrejriteni, "Fiqsy" maksu par elektroauto lietošanu iekasēs par laiku, cik ilgi auto būs lietots - par minūtēm vai diennakti, un cenā ietilpst auto atstāšana Rīgas centrā "Rīgas satiksmes" autostāvvietās, uzlāde utt.
Maksa par minūti ir 28 centi, bet par diennakti - 41,70 eiro. "Pirmajā mēnesī būs iepazīšanās cena un minūšu tarifam būs 50% atlaide, lai cilvēkiem nav aiztures izmēģināt," saka M. Avotiņš.
Db.lv jau rakstīja, ka pērn "Fiqsy" lietotāji kopumā nobrauca divus miljonus minūšu, bet kilometros - vairāk nekā septiņas reizes apbraucot apkārt zemeslodei jeb 280 tūkstošus kilometru. Vidējais klientu veiktais attālums bija 1,5 līdz 2,5 km. "Šī gada jūnijā vien klienti apbraukuši zemeslodi jau gandrīz divas reizes," atklāj M. Avotiņš.
Šobrīd "Fiqsy" mobilo lietotni ir lejupielādējuši vairāk nekā 75 tūkstoši cilvēku. Kopumā Rīgas ielās ir vairāk nekā 500 šīs kompānijas skrejriteņi. Jau mēnesi nedēļas nogalēs "Fiqsy" darbojas arī Jelgavā, bet no šīs nedēļas - arī darbadienās, kur ir vairāk nekā 50 skrejriteņu. "Ir plāns mēģināt būt lielākajās Latvijas pilsētās," saka M. Avotiņš.
Sākot skrejriteņu biznesu, M. Avotiņam bija doma pirmajā gadā notestēt, vai šis transportlīdzeklis ir domāts arī ziemas sezonai. Arī ziemā bija cilvēki, kas brauca ar "Fiqsy" elektriskajiem skrejriteņiem. Viņš gan piebilst, ka šī bija unikāla ziema, kad tikai četras dienas sniega dēļ skrejriteņi nebija ielās. Nākotnē darbība ziemas sezonā būs atkarība no laikapstākļiem.
Vaicāts, cik saudzīgi cilvēki lieto koplietošanas skrejriteņus, M. Avotiņš atzīst, ka varētu vēlēties rūpīgāku attieksmi pret tiem, bet viņš pieļauj, ka tā ir šī biznesa specifika. Tomēr cilvēki pakāpeniski sākot saprast un arī uzņēmums strādā pie tā, lai lietotāji izprastu, ka tad, ja pats rūpīgi lietosi skrejriteni, nākamajā reizē ir liela iespējamība, ka arī pats būsi apmierināts ar savu lietošanas pieredzi.
M. Avotiņš agrāk ir izteicies, ka uzņēmumam ir plāns attīstīties ārzemēs. "Šis plāns nav mainījies un mēs skatāmies uz ārzemēm, bet tajā brīdī, kad viss bija jāsāk darīt un bija lieli ierobežojumi ceļošanai, tika pieņems lēmums šo plānu pārcelt uz nākamo gadu," viņš norāda.
Iepriekš M. Avotiņš intervijā "Dienas Biznesam" norādījis, ka cilvēkiem ir arvien mazāka vēlme, lai viņiem viss pieder. "Es vēl aizvien esmu no tās paaudzes, kam tomēr vajag visu nopirkt, bet, runājot darbā ar jaunām kolēģēm, kuras vēl studē un pa vasaru pastrādāja pie mums, redzu, ka viņām nav tādas vēlmes, ka obligāti visam jāpieder. Tā ir nozīmīga lieta, kas mainās. Un nav runa tikai par skrejriteņiem. Domāju, ka diezgan drīz piedāvājumi būs visiem - tiem, kas tirgo nekustamos īpašumus, auto utt. Tas, ka vari lietot, ir liels pluss - nav jāuztraucas, kur noliksi, kur pēc tam atradīsi, vai tik nenozags. Par to rūpējas kāds cits. Šogad laika apstākļi ir ļoti labi, bet ir bijušas dienas, kad no rīta spīd saule, bet tad divas stundas līst. Ja aizbrauc ar savu riteni vai skrejriteni, pēc tam tas jādabū atpakaļ. Kad izmanto koplietošanas skrejriteni, šī problēma atkrīt. Ir virkne tādu lietu, pat nerunājot par ekoloģisko momentu. Elektriskie pārvietošanās līdzekļi pilsētas centrā vienmēr būs izdevīgāki, baterijas pēc tam var apstrādāt, un šī tehnoloģija noteikti progresēs," tā M. Avotiņš.
Agrāk viņš vadīja "Swedbank" un "Expobank" Čehijā, bet šobrīd ir pievērsies savam biznesam. M. Avotiņš uzskata, ka jaunuzņēmumi ir interesants biznesa virziens un būtu grēks neizmantot savas zināšanas projektu un lielu organizāciju vadībā, jo katrs "startup" reiz cer kļūt par lielu un globālu kompāniju. Uzņēmēju saista gan mobilitāte, ko sniedz skrejriteņi, gan koplietošanas ideja, tāpēc viņš vēlas šo biznesu attīstīt ne vien Latvijā, bet plašāk.
#1/12
Māris Avotiņš, "Fiqsy" (SIA "Fitsypro") līdzīpašnieks un vadītājs.