Starptautiskās Inženierkonsultantu federācijas (International Federation of Consulting Engineers, turpmāk – FIDIC) izstrādātā būvniecības līgumu pakete (turpmāk - FIDIC līgumi) ir tapusi ilgākā laika periodā, apkopojot augsti kvalificētu būvniecības nozares ekspertu zināšanas un pieredzi.
Līgumi piedāvā līdzsvarotu līgumslēdzējpušu attiecību regulējumu, efektīvu strīdu izskatīšanu mehānismu, kā arī elastīgu un pārdomātu līguma saistību izpildes procesu.
Runājot par FIDIC līgumu ieviešanu Latvijā publiskajos iepirkumos, ir jāņem vērā vairāki apsvērumi. FIDIC līgumi satur universālo līgumtiesisko attiecību regulējumu, līgumi nav piesaistīti kādas konkrētās valsts likumdošanai. Tieši tāpēc tos sauc par vispārīgajiem līgumu noteikumiem, ļaujot līgumslēdzējpusēm ar speciālajiem noteikumiem pielāgot regulējumu konkrētās valsts regulējumam, kā arī konkrētās būvniecības ieceres vajadzībām. Tā ir gan priekšrocība, gan trūkums, jo pārāk plaša atkāpšanās no vispārīgajiem noteikumiem
var novest pie tajos iestrādātā samērīguma, līdzsvara un elastīguma zaudēšanas un var radīt lielus riskus veiksmīgam būvniecības procesam.
FIDIC līgumtiesisko attiecību stūrakmens un pamatu pamats ir inženierkonsultanta institūts, kas ir apveltīts ar ļoti plašām tiesībām. Inženierkonsultants ir augsti kvalificēts speciālists vai pat speciālistu komanda, kas, lai gan tiek algots no pasūtītāja puses, savā darbībā un lēmumos ir neatkarīgs un objektīvs. Inženierkonsultants uzrauga līguma izpildi un lemj par gandrīz visiem ar līguma izpildi saistītiem jautājumiem, piemēram, papildu nepieciešamajiem darbiem, un līdz ar to izvērtē arī nepieciešamību veikt līguma grozījumus, novērtē izpildīto darbu apjomu un kvalitāti, izpildītājam pienākošos samaksu, izstrādā un saskaņo darba rasējumus un saskaņo apakšuzņēmējus. Tāpat inženierkonsultanta kompetencē ir līgumslēdzējpušu starpā radušos strīdu sākotnējā risināšana. Būtiska
inženierkonsultanta pazīme ir tā neatkarība, jo viņš pieņem abām līgumslēdzējpusēm saistošus lēmumus. Arī Latvijā būvniecības process balstās uz būvspeciālistiem, tai skaitā pasūtītāja interešu pārstāvību un aizstāvību būvdarbos nodrošina sertificētais būvuzraugs, kura institūts tikai daļēji atbilst inženierkonsultanta institūtam FIDIC līgumu regulējumā.
FIDIC līgumu ieviešana nevar būt pašmērķis. Nozares priekšlikums ieviest obligātus tipveida līgumu nosacījumus publiskajos iepirkumos ir vērsts uz pastāvošo problēmu risināšanu projektēšanas un būvdarbu publiskajos iepirkumos, kas visbiežāk ir saistītas ar ārkārtīgi birokrātisku līgumu grozīšanas procesu, izpildīto darbu pieņemšanu, norēķinu disciplīnas ievērošanu un domstarpību risināšanu. Tāpat problēmas rada publisko pasūtītāju izstrādāto līgumu zemā kvalitāte un būtiski atšķirīgie līgumu nosacījumi. Publiskajiem pasūtītājiem, kuru ikdienas darbs nav saistīts ar nekustamo īpašumu pārvaldīšanu un būvniecību, trūkst nepieciešamo zināšanu un pieredzes, lai izstrādātu kvalitatīvu un līdzsvarotu būvniecības līgumu, kas pilnvērtīgi aizsargātu pasūtītāja intereses, vienlaicīgi neuzliekot pārlieku lielu finanšu slogu un nesadārdzinot līguma cenu. Tāpēc tipveida vai standarta līguma nosacījumu ieviešana publiskajos iepirkumos būtiski uzlabos publiskā iepirkuma kvalitāti, padarīs līgumtiesiskās attiecības saprotamas un prognozējamas.
FIDIC līgumi piedāvā efektīvu un līdzsvarotu regulējumu, un tie ir aprobēti un pierādījuši sevi starptautiskajā praksē. Ir tikai loģiski tos piedāvāt publiskajam pasūtītājam Latvijā. Taču, lai to ieviešana būtu jēgpilna un sasniegtu savus mērķus, būtu nepieciešams no valsts puses izstrādāt unificētus speciālos noteikumus. Tie skaidrotu FIDIC līgumos lietoto terminoloģiju un adaptētu to Latvijas normatīvajam regulējumam, vienlaicīgi saglabājot līgumu būtību un saistību līdzsvaru. Iespējams, būtu nepieciešams pilnveidot atsevišķas sadaļas, ņemot vērā Latvijā pastāvošās tradīcijas vai izveidojušos labo praksi. Tāpat būtu jāizstrādā kvalifikācijas prasības inženierkonsultantam, ņemot vērā tā centrālo lomu. Ekonomikas ministrija plāno šo darbu paveikt sadarbībā ar nozares pārstāvjiem un līdz šā gada beigām izstrādāt publiskajos projektēšanas un būvdarbu iepirkumos obligāti piemērojamos FIDIC līgumu speciālos noteikumus. Tas nodrošinās FIDIC līgumu jēgpilnu ieviešanu Latvijā.