Starptautiskā lidosta Rīga saglabā vadošo lomu reģionā, plāno pasažieru skaita kāpumu un jaunu infrastruktūru
To sarunā ar Dienas Biznesu norāda VAS Starptautiskā lidosta Rīga valdes priekšsēdētāja Ilona Līce. Viņa sāk ar ļoti labu ziņu. Proti, lidosta saņēmusi Eiropas Komisijas atzinumu, ka Latvijas valsts dividenžu politika attiecībā uz lidostu nav uzskatāma par valsts atbalstu. Tas nozīmē, ka no 2018. g. līdz 2023. g. lielāko daļu dividenžu varēs atstāt uzņēmuma rīcībā infrastruktūras projektu attīstībai. «Tas savukārt nozīmē, ka lidostas attīstības 6. kārta būs simtprocentīgi.»
Fragments no intervijas, kas publicēta 10. maija laikrakstā Dienas Bizness:
Vai tiešām tā ir, ka nekur un nekad ES valstis lidostas neatbalsta?
Lidostas virs pieciem milj. pasažieru nē. EK ļoti strikti seko avioindustrijas un valsts attiecībām .
Vīpsnāju, piemēram, igauņu Nordica dēļ. Vienu brīdi tā bija Estonian Air, bet nākamajā jau Nordica. (Red. piez. ‒ 2015. g. EK nolēma, ka Estonian Air jāatmaksā valsts finansējums 85 milj. eiro apmērā, bet tā vietā kompānija pārtrauca darbību. Tai pašā dienā darbu sāka «jaunā» Nordica.)
Valstis dažādi spēlējas, bet par to sit pa nagiem. Taču ir skaidrs, ka uz Lietuvas un Igaunijas fona mēs ar savu nacionālo aviosabiedrību esam izvilkuši lielo laimestu. Daudzi vēl līdz šim kurn, ka valsts ir palīdzējusi airBaltic, bet tagad mēs neapšaubāmi esam karaļi Baltijā. Šobrīd Igaunijā (Tallinā) airBaltic ir otrajā vietā (tirgus īpatsvara ziņā). Tas nozīmē, ka Igaunijas (aviācijas) attīstība ienāk mūsu nodokļu maksātāju kabatās.
Par kādiem cipariem, ko lidosta varēs ieguldīt, mēs runājam?
Pagājušajā gadā bija rekordpeļņa 10,4 milj. eiro apmērā. Mūsu īpašumā paliks 80% no šīs naudas. Nākamajos gados mēs gan neprognozējam tik lielu peļņu. Jebkurā gadījumā airBaltic vērienīgie attīstības plāni līdz šim sevi attaisnojuši. Mūsu biznesa plāns gan ir pieticīgāks nekā airBaltic plāns.
Pērn pasažieru skaits lidostā auga par vienu milj. (+15,7%) līdz 7,06 milj. pasažieru. Kādi šobrīd ir lidostas darbības rādītāji?
Pirmajos četros mēnešos pieaugums ir 8%. Mēs esam tikai ieskrējušies. Arī šogad mūsu prognozes ir reālistiskas – orientējoši ap +6% līdz 7,5 milj. pasažieru. Paskatieties! Pagājušogad bija 100 galamērķi, šogad vasarā - 106. Galvenais ir nevis aviokompāniju daudzums, bet piedāvāto galamērķu skaits.
Runājot par 6. kārtu ‒ uz laiku, kad būs pabeigts terminālis, kas domāts 10 milj. pasažieru, plānojam 8,2 milj. pasažieru. Nākamgad martā būs gatavs termināļa būvprojekts, bet jau šogad rudenī plānojam sākt būvniecības konkursu. 2021. g. plānots sākt būvniecību, to pabeidzot 2023. g. Dabā tas izskatīsies tā: terminālis paplašināsies uz austrumiem, ietverot reģistrācijas zāles paplašināšanu. Tālāk virzāmies pāri esošajai rampai un P1 autostāvvietai. Sākam ar to, ka rekonstruējam pievadceļus, lai varētu attīrīt būvlaukumu un uzsākt jaunu ceļu būvniecību. Rezultātā iegūsim lielu, modernu pasažieru apkalpošanas zāli ar drošības kontroles līnijām, bagāžas apstrādes kompleksu. Pašlaik mūsu mērķis ir uzstādīt automatizēto bagāžas šķirošanu, kas pie astoņiem milj. pasažieru būs eksistenciāli nepieciešama. Esošās P1 stāvvietas galā ienāks Rail Baltica dzelzceļa stacija. Pašlaik Rail Baltica ir rezervēti 800 milj. eiro. pirmajam posmam no Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas līdz lidostai. Tur ne finansiāli, ne politiski nekādas izmaiņas nav gaidāmas .
Bet, ja ņem vērā satiksmes ministra izteikumus, ka Rail Baltica projekts kopumā var kavēties ...
Kopējais Rail Baltica projekts, kas plānots līdz 2026. g., var aizķerties, taču posms no Centrālās stacijas līdz mums – ne. Nu varbūt uz gadu, jo tā ir milzīga apjoma būvniecība. Teorētiski gan mēs, gan Rail Baltica esam plānojuši pabeigt projektus 2023. g. Plus vēl klāt nāk jaunā Latvijas gaisa satiksmes torņa celtniecība, ko arī plānots pabeigt uz 2023. g. Šobrīd plānojam, kur izvietot būvniecības pilsētiņu, kurā būs līdz pusotram tūkstotim būvnieku.
Pērn apkalpoto kravu apjomi auga par 11% līdz 28,3 tūkst. t, bet šogad pirmajā ceturksnī -18,3%. Vai tāpēc, ka aizgāja Turkish Cargo?
Jā. Lietuvieši viņus pārvilināja ar cigarešu pārvadājumiem – Philip Morris iedeva viņiem lielo kontraktu. Mums ļoti iezāģēja arī pērnā pavasara banku krīze. Kravu sektorā liela daļa ekspeditoru ir saistīti ar NVS ‒ lielo spēlētāju starpā bija uzbeki, kazahi, baltkrievi. No tā ir palicis rūgtums – kad šos spēlētājus lika ārā no Latvijas, Lietuvas banku sistēma viņus draudzīgi uzņēma. Lietuvieši pat jokoja, ka mēs viņiem pavasarī esam organizējuši Ziemassvētkus.
Lidosta ziņoja, ka šogad būs pirmie tiešie lidojumi no Dienvidkorejas. Bet kā sokas ar Ķīnu un Ameriku?
Ķīnas projektu šobrīd izskata otra puse. Mēs savu mājasdarbu esam izdarījuši, visas atļaujas un ciparus iedevuši. Ķīnas reģioni patlaban domā, ar kuru tūroperatoru sadarboties un kā no šī projekta gūt peļņu. Pirmais lidojums ir plānots uz Sanju Hainaņas provincē. Tālie lidojumi nav vienas dienas darbs, bet tas iet uz priekšu. Beidzot ar mums sāk runāt arī Amerikas milzis Delta, kas līdz šim bija skeptisks. Ņemot vērā potenciālo pasažieru loku, aviokompānijām varētu būt interese par lidojumiem uz Ņujorku, Pekinu, Deli. Savu starpkontinentālo stāstu šogad sākam ar čarterlidojumu uz Madagaskaru, ko nodrošina spāņu tūroperators Itaka. Latvijas tirgū ir ienācis TUI, pagaidām attīstot čarterlidojumus uz Turciju. Rudenī ienāk zemo cenu aviokompānija Laudamotion, kas lidos uz Vīni.
Cik šobrīd lidostas pasažieri ir laimīgi par pieejamajiem taksometru pakalpojumiem?
Prognozēju, ka laime šajā jomā iestāsies pēc gada, jo pavasarī stāsies spēkā Grozījumi Autopārvadājumu likumā, kam vajadzēs virkni Ministru kabineta noteikumu. Mūs interesē, lai būtu iespējama fiksētās maksas sistēma. Kad lidosta varēs izsniegt vaučeru, pasakot, ka līdz Rīgas centram ir viena cena, līdz Imantai otra, bet līdz Pļavniekiem trešā, negodīgie spēlētāji atkritīs paši par sevi, jo nebūs ieinteresēti braukt par fiksētu cenu. Patlaban situācija ir uzlabojusies, jo aicinām pasažierus pievērst uzmanību cenām, tāpat Lidostas satiksmei ir dispečeri, kas situāciju skaidro pasažieriem.
Visu interviju lasiet 10. maija laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.
Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!