Turpmāk visiem cilvēkiem, kuri būs pieteikušies uz elektroniskās identifikācijas kartes (eID) saņemšanu, tiks aktivizēts arī kvalificētā elektroniskā paraksta (eParaksts) sertifikāts un autentifikācijas sertifikāts.
To paredz ceturtdien, 10. janvārī, Valsts sekretāru sanāksmē izsludinātais Ministru kabineta (MK) noteikumu projekts. Grozījumi normatīvajos aktos paredz mainīt kārtību, kāda pastāv šobrīd, kad, piesakoties uz eID izgatavošanu, persona var izvēlēties vai aktivizēt eParaksta sertifikātus, vai ne, informē Satiksmes ministrija (SM).
Saskaņā ar Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes datiem, no 2012. gada 1. aprīļa (kad sākta eID izsniegšana) līdz 19. oktobrim bija noformēti 85,3 tūkstoši pieteikumi par eID izsniegšanu, savukārt tikai 30,8 tūkstošos gadījumos eID pieteikumos ir atzīmēta arī eParaksta sertifikātu aktivizēšana.
SM norāda, ka salīdzinoši nelielā cilvēku aktivitāte, piesakot eParakstu, rada bažas, ka eID lietotājs ne vienmēr izprot sertifikātu aktivizēšanas būtību un nepieciešamību. Pašreizējā situācija ievērojamam eID lietotāju skaitam arī radot neizpratni un maldīgu priekšstatu, ka eID jau ir eParaksts. SM norāda, ka tāpēc turpmāk rīcībspējīgām personām eID tiks izsniegta ar aktivizētiem eParaksta sertifikātiem.
eID un eParaksts nodrošina cilvēkam iespēju parakstīt elektroniskus dokumentus saskarsmē ar valsts un pašvaldību institūcijām. Ministrija norāda, ka kopš eID ieviešanas e-vidē ir aktīvi strādāts pie eID izmantošanas iespēju paplašināšanas un popularizēšanas.
eID izsniegšana un eParaksta sertifikātu aktivizēšana notiek bez maksas. Lai normatīvā akta grozījumi stātos spēkā, tos jāapstiprina arī valdībā.