Pirms kāda laika presē parādījās informācija, ka gandrīz divus gadus pēc fizisko personu sākumdeklarācijas iesniegšanas VID ir apkopojis šajās deklarācijās iekļautos datus. Analīzes rezultātā VID ir identificējis vairāk nekā 20 000 Latvijas iedzīvotājus, kuri pēc VID ieskatiem dzīvo pāri saviem līdzekļiem. Tātad, nav nomaksājuši iedzīvotāju ienākumu nodokli (IIN) par visiem saviem ienākumiem, un slēpj savu ienākumu patiesos apmērus.
Neviļus šāda VID publiski pausta informācija liek aizdomāties par to, kāda būs VID turpmākā rīcība ar šiem datiem. Skaidrs, ka šobrīd VID nav kapacitātes un ekonomiskā pamatojama veikt auditus visiem šiem 20 000 iedzīvotāju.
Prognozējams, ka ar daļu no šiem 20 000 iedzīvotāju VID veiks ilgu saraksti, noskaidrojot šo personu ienākumu avotu. Lūgs iesniegt paskaidrojumus un papildeklarācijas. Ja personai neizdosies VID pārliecināt, ka IIN ir nomaksāts vai labais dzīves līmenis sasniegts, gūstot ar nodokli neapliekamus ienākumus, tad nodokli nāksies nomaksāt vai ilgstoši strīdēties ar VID. Tāpat droši var teikt, ka “perspektīvākajai” daļai no šiem 20 000 personu VID ieradīsies ciemos, lai veiktu auditu.
Ko tad praksē nozīmē šāda VID vizīte - audits? No pieredzes varu teikt, ka lietas ar slēptā ienākuma elementiem var sagādāt daudz galvassāpju kā pašam VID klientam tā viņa pārstāvim. Kaut vai, vadoties pēc tā, ka, piemēram, 2014. gada 1.ceturksnī VID rezultativitāte auditos veido apbrīnojamus 95%. Tas nozīmē, ka tikai 1 no 20 auditiem beidzas bez uzrēķina.
Audits var tikt veikts par pēdējiem trim gadiem, un tā laikā VID parasti pievērš padziļinātu interesi par saņemtajiem aizdevumiem, kas nav saņemti no kredītiestādes vai cita personas, kam naudas līdzekļu aizdošana ir pamata bizness. Dažādi aizdevumi no sava uzņēmuma vai darbavietas, tāpat no nerezidenta bieži tiek pārkvalificēti par slēpto ienākumu. Arī pagātnē izsniegta aizdevuma atmaksa var netikt ņemta vērā un pārkvalificēta par slēpto ienākumu. Tāpat VID ir metodoloģija, kā aprēķināt izdevumus gan vadoties pēc bankas konta izrakstiem, gan citām metodēm.
Ne mazāk svarīgs ir apstāklis, ka, ja lieta nonāks līdz tiesai, tad visi pierādījumi, kas varētu atspēkot VID audita secinājumus, būs jānodrošina tikai un vienīgi pašam nodokļa maksātājam. Līdz ar to, ja VID konstatēs slēpto ienākumu, tad tālākais strīds ar VID var būt tehniski ļoti sarežģīts, ilgt gadiem un beigties ar negatīvu rezultātu. Šajās lietās arī Eiropas Savienības tiesa nevarēs palīdzēt, kā tas ir, piemēram, ar PVN strīdiem. Latvijai, tāpat kā pārējām Eiropas Savienības dalībvalstīm, tās teritorijā ir tiesības IIN iekasēt pēc saviem ieskatiem.
VID pilnvaras pēc audita ir plašas. VID var likumīgi veikt parāda tūlītēju piedziņu, nesagaidot tiesas lēmumu. Bieži vien praksē tā arī notiek. Ja tomēr VID rīcība nebūs tik drastiska, jārēķinās ar minimumu, ka VID apķīlās mantu un nobloķēs bankas kontus.
Izklausās, drūmi. Tiem, kuri nav bijuši VID audita klienti, teiktais pat varētu izklausīties neticami. Jāatzīst, ka nav jau viss pavisam tik bēdīgi, ja tiek ievēroti daži nosacījumi, kas ļauj izvairīties no liktenīgām kļūdām.
Viena no izplatītākajām šādām kļūdām ir tā, ka fiziskās personas bieži vien nepievērš pienācīgu rūpību, sniedzot sākotnējos paskaidrojumus VID. Piemēram, netiek sagatavots ticams izdevumu aprēķins, bankas kontā ir ieskaitījumi, kam nav sagatavots pārliecinošs, pietiekami skaidrs un VID amatpersonām saprotams pamatojums. Netiek iesniegta pilnīga informācija un pamatojošie attaisnojuma dokumenti.
Izplatīta kļūda ir nevērība sava pasta kontrolē. Dažreiz nodokļa maksātāji VID sākotnējos informācijas pieprasījumus nesaņem, noignorē un neatbild uz tiem vispār. VID to novērtē kā izvairīšanos, negodprātību un nesadarbošanos. Ir iespējams izvairīties no VID audita, iesniedzot pilnīgu informāciju par savu ieņēmumu un ienākumu veidiem, nodokļa samaksu, kamēr informācija par nodokļa maksātāju vēl no VID puses tikai tiek analizēta.
Ja tomēr VID audits tiek uzsākts, skaidrs, ka VID jau ir izveidojies viedoklis, ka persona nav nomaksājusi visus nodokļus. Audita laikā VID pārbauda savu viedokli un aizdomas 90 dienās. Šajā periodā nodokļa maksātājam ir aktīvi un pārliecinoši jākomunicē ar VID amatpersonām pašam vai pilnvarojot speciālistu, jāvāc pierādījumi, jāsniedz paskaidrojumi. Jāatspēko jau esošais VID viedoklis. Situācijās, kad visi dokumenti nav kārtībā vai nepieciešams iegūt pierādījumus no ārzemēm, bieži vien 90 dienās to izdarīt ir izaicinoši. Stresa ietekmē tiek pieļautas visvairāk kļūdas. Steigā sagatavotie pierādījumi un paskaidrojumi nav pietiekami kvalitatīvi un pārliecinoši.
Līdz ar to, lai brīdī, kad VID jau klauvēs pie durvīm, netiktu izdarītas liktenīgas kļūdas, nepieciešams savlaicīgi sākt domāt par to, kā savu dzīvesveidu izskaidrot un pierādīt VID savu ienākumu avota ticamību. Šādi rīkojoties jau tagad, iespējams izvairīties no nepatīkamiem pārsteigumiem, lieka stresa, sasteigtiem un kļūdainiem soļiem nākotnē.