http://www.db.lv/images/article/2009/02/09/7d350116-ee0b-4d31-b27d-86c84cfcd819.jpg
SEB bankas makroekonomikas eksperts Dainis Gašpuitis:
Janvārī preču un pakalpojumu cenu izmaiņas galvenokārt noteica pievienotās vērtības nodokļa (PVN) un akcīzes nodokļa palielinājums kā arī atlaides. Janvārī cenu kāpums salīdzinājumā ar 2008.gada decembri bija 2.2% apmērā.
Lielākā ietekme uz patēriņa cenu pārmaiņām bija cenu kāpumam ar mājokli saistītajiem pakalpojumiem, tabakas izstrādājumiem un dārzeņiem:
- Pārtikai cenu izmaiņas (+3.5%) galvenokārt noteica PVN, dārzeņu un augļu cenu pieaugums. Alkohols sadārdzinājās par 3.3%, bet cigaretes akcīzes nodokļa ietekmē kļuva par 7.0% dārgākas.
- PVN likmes pieaugums par 4.4% pacēla maksu par mājokli, par 5.1% pacēlās mājokļa apsaimniekošanas maksa.
- Noslēdzoties akcijām un pieaugot PVN likmei, visvairāk sadārdzinājās farmaceitiskie produkti (+5.1%), grāmatas (+15.6%), laikraksti un periodiskie izdevumi (+8.3%).
- Dzelzceļa (+34.2%) un starppilsētu autobusu (+10.4%) pārvadājumu sadārdzināšanās ietekmē par 5.3% dārgāki kļuva pasažieru transporta pakalpojumi.
- Janvārī varējām baudīt nebijušas atlaides, galvenokārt sezonas precēm. To ietekmē cenas pazeminājums bija gan apģērbam (-5.7%), gan apaviem (-7.0%). Par 4.9% kritās degvielas cenas.
Janvārī tika pārkāpta zīmīga robeža un sagaidīta viencipara inflācija. Salīdzinot ar pērnā gada janvāri patēriņa cenas pieauga par 9.8%. Gada griezumā vislielākais cenu pieaugums ir bijis maksai par mājokli (+35.9%), izglītībai (+23.1%), alkoholam un tabakai (+14.9%). Viesnīcu un restorānu nozarē cenu pieaugums bija 14.8% apmērā.
Februārī cenu izmaiņas noteiks akcīzes nodokļa pieaugums. Sagaidāms, ka tā ietekme uz cenu pieaugumu būs nedaudz lielāka par janvārī piedzīvoto. Taču tam nebūs paliekoša efekta. Tālākā perspektīvā inflācija turpinās samazināties. Pirktspējas un attiecīgi patēriņa kritums turpinās spiest cenas uz leju. Konkurence turpinās saasināties un tās ietekmē daudzas preces un pakalpojumi būs pieejami ar atlaidēm. Cenas arvien vairāk tiks veidotas ar mērķi izdzīvot nevis nopelnīt. Ar ienākumu samazinājumu saskarsies lielākā daļa iedzīvotāju, kas noteikti pieprasīs arī atbilstošu cenu korekciju no tirgotāju, ražotāju un pakalpojumu sniedzēju puses. Optimisms ir zudis un iedzīvotāji arvien pragmatiskāk izvērtē savus tēriņus, arvien mazāk atvēlot precēm, kas nav pirmās nepieciešamības. Tādēļ tikai labas cenas savienojums ar izcilu pakalpojuma kvalitāti un laipnu attieksmi būs tie faktori ar kuriem būs iespēja piesaistīt pircēju. Joprojām makroekonomisko datu plūsma no pasaules ir ar pieaugoši negatīvu tendenci, kas tuvina arvien vairāk jaunam draudam - deflācijai. Pagaidām šādi draudi Latvijai nav aktuāli. Taču ja situācija turpinās attīstīties līdzšinējā virzienā un tempos, tas nav izslēgts. Tādēļ skatoties uz priekšu šāds risks ir jāņem vērā.
DnB NORD Bankas Ekonomisko pētījumu grupas speciāliste Ieva Vēja:
Neskatoties uz nodokļu paaugstināšanu 2009. gada sākumā, gada inflācija Latvijā turpināja samazināties, jau janvārī noslīdot līdz viencipara skaitlim – 9,8%. Šāds samazinājums vēl tikai apstiprina, ka Latvijas ekonomika un iekšzemes pieprasījums strauji krīt, un nodokļu paaugstinājumu jau vairāk vai mazāk spiesti uzņemties uzņēmēji.
Inflācijas lejupslīdes tendence turpināsies arī nākamajos mēnešos, par ko līdzās augošajam bezdarbam un krītošajiem ienākumiem liecina arī iedzīvotāju noskaņojuma pētījumi. Iedzīvotāji, samazinoties pirktspējai, arvien rūpīgāk seko cenām – kā parāda DnB NORD Latvijas Barometra dati, gandrīz 90% iedzīvotāju iepērkoties praktiski vienmēr pievērš uzmanību cenām, un 45% gadījumu cena ir galvenais faktors, izvēloties preces vai pakalpojumus.
Tāpat kā iepriekšējos mēnešos, galvenās inflāciju pazeminošās preču grupas arī janvārī bija degviela un apģērbi un apavi. Lai gan apģērbu un apavu cenas janvārī, salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, samazinājušās attiecīgi par 5.7% un 7%, šajās preču grupās vēl ir visas iespējas tālākam cenu kritumam. Apģērbu un apavu cenas daudzos gadījumos vēl joprojām ir augstākas nekā citās Eiropas valstīs, ko labi pamanījuši arī Latvijas iedzīvotāji – DnB NORD Latvijas Barometra jaunākajā pētījumā 56% iedzīvotāju uzskata, ka apģērbus izdevīgāk ir iegādāties ārvalstīs.
Līdzās pieprasījuma kritumam par vēl vienu cenu pazeminošu faktoru šogad jākļūst energoresursu cenu kritumam. Ja degvielas cenu pazemināšanās pagājušajā gadā bija skaidri pamanāma, šogad likumsakarīgi būtu jāseko arī gāzes un siltumenerģijas cenu kritumam, ņemot vērā, ka Krievijas valsts gāzes koncerna Gazprom Eiropai piegādātās gāzes cena šogad tiek prognozēta vairāk nekā par 30% zemāka nekā 2008.gadā. Ja Latvijā par būtisku gāzes cenu samazināšanos privātajiem patērētājiem pagaidām nav dzirdēts, Igaunijā, sākot ar 1.martu, gāzes cena mājsaimniecībām jau samazināsies par 10-20%.
Cenu pazemināšanās komunālo pakalpojumu sektorā atvieglotu tieši vismazāk nodrošināto iedzīvotāju stāvokli, kuri līdz šim inflācijas samazināšanos praktiski nav izjutuši. Mājokļa pakalpojumu cenu kāpums Latvijā pēdējā gada laikā ir bijis visstraujākais starp visām preču un pakalpojumu grupām, palielinoties par 35,9%, un, kā liecina DnB NORD Latvijas Barometra dati, tālāks šo pakalpojumu cenu pieaugums radītu nopietnas grūtības jau 58% Latvijas iedzīvotāju.
Latvijas Krājbankas Investīciju pārvaldes galvenā analītiķe Olga Ertuganova:
Janvārī inflāciju raksturojošie skaitļi parādījuši divas interesantas tendences. Gada inflācija pārliecinoši turpinājusi samazināties, - jau pirmajā šī gada mēnesī inflācija ir viencipara skaitlis, kas nebija pieredzēts kopš 2007. gada vidus. Salīdzinot ar iepriekšējā gada janvāri, cenas ir pieaugušas par 9.8%. Tajā pašā laikā janvārī bija augsta inflācija, salīdzinot ar vidējo cenu līmeni pagājušā gada beigās. Tikai viena mēneša laikā cenas vidēji ir pieaugušas par 2.2%.
Neapšaubāmi, tas galvenokārt ir saistīts ar jaunajām nodokļu likmēm, kā arī ar mājokli saistīto pakalpojumu sadārdzināšanos. Nepatīkami pārsteidza fakts, ka atsevišķi uzņēmēji izmantoja PVN likmju un akcīzes nodokļa pieaugumu tabakas izstrādājumiem, lai palielinātu cenas vairāk, nekā tas bija nepieciešams. Par spīti patēriņa kritumam, uzņēmēji, izmantojot cenu pieaugumu, vēl joprojām mēģina saglabāt ieņēmumus iepriekšējos apjomos. Tomēr ekonomiskā situācija Latvijā ir pārāk nopietna, lai šādi paņēmieni dotu rezultātus. Latvijas pircējs ļoti rūpīgi izvērtē savus tēriņus, un, preces cenai palielinoties, meklē lētāku alternatīvu vai būtiski ierobežo patēriņu.
Pozitīvi vērtējams, ka atlaižu ietekmē ievērojami kritušās apģērbu un apavu cenas - šai preču grupai Latvijā, acīmredzami, cenas ir nepamatoti augstas. Turpināja samazināties arī degvielas cenas.
Tomēr kopumā, jāsecina, ka gada inflācijas rādītājiem mazinoties, Latvijas iedzīvotāji šo kritumu vēl joprojām neizjūt. Rēķini par mājokli ir šokējoši augsti, pārtikas produkti joprojām ir dārgi, veselības un izglītības pakalpojumu maksa turpina sadārdzināties. Tomēr paredzams, ka pēc pāris mēnešus novērojamā cenu pieauguma, ko lielākoties ietekmē nodokļu politikas izmaiņas, Latvijā atkal tiks novērota deflācija, proti, vidējā cenu līmeņa kritums attiecībā pret iepriekšējo mēnesi. Ekonomikas buma laikos pircēji bija gatavi ”apēst” jebkuru cenu, ko viņam piedāvāja pārdevējs, kā rezultātā mēs vēl arvien esam spiesti pirkt preces un pakalpojumus par nepamatoti augstām cenām, kas mulsina pat ”vecās” Eiropas iedzīvotājus, kuriem ienākumu līmenis ir pavisam cits. Neapšaubāmi, pieprasījuma kritums un atsevišķo tirgotāju neveiksmīgie centieni saglabāt ieņēmumus ar cenu palielinājuma palīdzību mudinās Latvijas uzņēmējus principiāli pārskatīt cenu veidošanas politiku.
Nordea Markets eksperts Andris Lāriņš:
Latvijas ekonomikas izaugsmes rādītāji šī gada pēdējā ceturksnī turpinājuši strauji slīdēt lejup. Pārsteidzošs ir straujais lejupslīdes ātrums, bet citādi nekādu pārsteigumu te nav. Jau pagājušā gada otrajā pusē visi ekonomikas dati liecināja par ekonomikas veselības problēmām un kopš rudens Latvijas ekonomikas izaugsmes rādītāju prognozes lielākā daļa tirgus dalībnieku ik pa laikam koriģē uz leju. Šī gada sākums nesola izmaiņas IKP tendencēs (jo tādu nav ne ražošanā, ne mazumtirdzniecībā, ne arī citos sektoros), kas pirmajos ceturkšņos liek gaidīt tikpat sliktus, ja ne sliktākus rādītājus.