Lai izpildītu Eiropas Savienības prasības, Latvijā stingrāk tiks uzraudzīti starptautiski kuģojošie Latvijas karoga kuģi.
Līdz 2012. gadam visām Eiropas Savienības dalībvalstīm ir jābūt iekļautām Parīzes Saprašanās memoranda par ostas valsts kontroli Baltajā sarakstā, norāda Satiksmes ministrija.
Īpaša uzmanība esot jāpievērš tiem kuģiem, kuri nepilda starptautisko konvenciju un Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma prasības. Tāpēc otrdien, 4. augustā, valdība apstiprināja Ministru kabineta noteikumu projektu «Noteikumi par kuģu karoga valsts uzraudzības īstenošanu». Šie noteikumi attieksies uz visiem Latvijā reģistrētajiem kuģiem.
Kuģu karoga valsts uzraudzību Latvijā veic VAS Latvijas jūras administrācija (LJA) Kuģošanas drošības inspekcija. Iecerēts, ka turpmāk, ja pēc ostas valsts kontroles inspekcijas vai karogvalsts pārbaudes tiks konstatēti būtiski trūkumi, kas var ietekmēt kuģa vai cilvēku drošību, vai radīt vides piesārņojumu, kā arī gadījumos, kad kuģa apkalpe vai kuģa īpašnieks nav ziņojis par avāriju, vai vidi apdraudošu bojājumu, kā arī citās līdzīgās situācijās, inspekcija noteiks pastiprinātu apskašu režīmu un papildu prasības attiecībā pret kuģi un kuģošanas sabiedrību, kas to pārvalda. Pastiprinātais režīms varētu būt spēkā divus gadus. Pēc tam, ja kuģa un kuģošanas sabiedrības darbība atbildīs normatīvo aktu prasībām, tas tiks atcelts.
Iekļūšana Baltajā sarakstā celtu ES dalībvalstu prestižu kuģošanas jomā, kā arī nodrošinātu labvēlīgāku attieksmi jaunajā ostas valsts kontroles režīmā, kuru Eiropā ir paredzēts ieviest 2011. gadā. Šī režīma ietvaros Baltā saraksta valstu kuģi tiks pārbaudīti ievērojami retāk nekā šobrīd. Arī Latvijas kuģu īpašniekiem ir reālas iespējas saņemt Baltā saraksta valstīm paredzētās jaunā režīma privilēģijas. Šobrīd Latvija atrodas Pelēkā saraksta augšgalā. Lai vairumam Latvijas kuģu īpašnieku, kuri godprātīgi pilda prasības, nodrošinot savu kuģu atbilstību starptautiskajiem standartiem, nebūtu jācieš no dažu kolēģu neizdarības, LJA plāno stingrāk vērsties tieši pret noteikumu pārkāpējiem.
Noteikumi precizē arī atbildības sadalījumu starp LJA un tās pilvarotajām klasifikācijas sabiedrībām, veicot Latvijas kuģu tehnisko un konvenciālo uzraudzību un sertifikāciju par atbilstību ISM (Starptautiskā drošības vadības) un ISPS (Starptautiskā kuģu un ostas iekārtu aizsardzības) kodeksu prasībām.