Glabāšanas un pārvietošanas izdevumi atsevišķām automašīnām pat 20 reizes pārsniedz ieņēmumus no automašīnas realizācijas.
To secinājusi Saeimas Publisko izdevumu un revīzijas komisija pēc Iekšlietu ministrijas (IeM) un valsts aģentūras Materiālās rezerves pārstāvju uzklausīšanas un pauda sašutumu par nesamērīgi augstajām konfiscēto transporta līdzekļu transportēšanas un glabāšanas izmaksām.
Komisijas sēdē valsts kontroliere Inguna Sudraba norādīja, ka konfiscētie transportlīdzekļi stāvlaukumos atrodas vidēji no sešiem līdz pat 32 mēnešiem un ka par katra tā glabāšanu valsts ik mēnesi maksājusi vidēji 70 latus.
Arī izmaksas automašīnu pārvietošanas uz stāvvietām ir nepamatoti augstas.
Tas konstatēts Valsts kontrolei (VK) izlases kārtā pārbaudot 37 transporta līdzekļu glabāšanu.
Deputāts Jānis Reirs (JL), komentējot faktu, ka automašīnu un velosipēdu glabāšana izmaksu ziņā ir līdzvērtīga, norādīja, ka pēc dzēruša riteņbraucēja aizturēšanas lētāk būtu salauzt velosipēdu notikuma vietā un pēc tam samaksāt īpašniekam tā vērtību, jo tas valstij izmaksātu desmitreiz lētāk. J.Reirs atzina, ka viņš zina tikai vienu stāvvietu, kas izmaksā 70 latus mēnesī, un tā ir stāvvieta Jēkaba kazarmās. «Pat Rīgā autostāvvietu var atrast par 20 latiem mēnesī,» teica J.Reirs. Arī autotransporta pārvietošanas izmaksas, viņaprāt, ir absurdas. «Aizdzīt fūri uz Spāniju un atpakaļ un samaksāt šoferim visus izdevumus – tas kopā būtu ap 1000 latiem, savukārt 2001.gada žiguļa uzglabāšana valstij izmaksā 3200 latus.»
Deputāte Anna Seile (PS) sacīja, ka valsts aģentūru Materiālās rezerves
vajadzētu pārdēvēt par aģentūru Materiālie zaudējumi, jo glabāšanas un pārvietošanas izdevumi atsevišķām automašīnām pat 20 reizes pārsniedz ieņēmumus no automašīnas realizācijas.
Gan IeM, gan arī aģentūras Materiālās rezerves pārstāvji atzina, ka VK aizrādījumi ir pamatoti un patlaban tiek gatavotas izmaiņas normatīvajos aktos, lai novērstu konstatētos pārkāpumus. IeM valsts sekretāra vietnieks Viktors Elksnis skaidroja, ka plānots mainīt konfiscēto transportlīdzekļa saņemšanas kārtību. Proti, transporta līdzekli ļaus izņemt pirms soda naudas samaksāšanas. Sodas naudas atmaksa tiks panākta, kad transportlīdzekļa īpašnieks veiks ikgadējo tehnisko apskati, jo bez tās automašīna nevar piedalīties satiksmē, skaidroja V.Elksnis.
VK revīzijā secinājusi, ka aģentūra Materiālās rezerves strādājusi neefektīvi, jo 2007.gadā administratīvo pārkāpumu lietās izņemto transportlīdzekļu pārvietošanai, glabāšanai un realizācijai izlietojusi 4,5 miljonus latu, saņemot no to realizācijas tikai 1 miljonu latu. Savukārt 2008.gada astoņos mēnešos aģentūra izlietojusi 1,5 miljonus latu, atpakaļ saņemot vien nepilnu miljonu latu.
Saeimas Publisko izdevumu un revīzijas komisija aicināja IeM līdz 2010.gada 15.janvārim iesniegt komisijai informāciju par IeM un aģentūrai Materiālās reserves sniegto VK ieteikumu izpildi.