Arvien vairāk uzņēmumi apsver iespēju pārcelt savu biroju uz koprades telpām. Šis nekustamā īpašuma tirgus segments kļūst arvien pieprasītāks, korekcijas telpu izvēlē ieviesusi arī COVID-19 pandēmija.
2020. gadā kopstrādes biroju centru skaits pasaulē sasniegs 20 tūkstošus, liecina CoworkingResources and Coworker.com veiktais pētījums The 2020 Global Coworking Growth Study. Tiek prognozēts, ka līdz 2024. gadam šis skaits dubultosies un koprades biroju telpās strādās aptuveni 5 miljoni cilvēku.
Pandēmija ir bijusi kā katalizators pieprasījumam pēc viegli piemērojamām kopstrādes un privāto biroju telpām, atzīst Workland Group dibinātājs un valdes priekšsēdētājs Indreks Hāls (Indrek Hääl). "Ir pieaugusi uzņēmumu neskaidrība par nākotnes norisēm, tas ir ietekmējis arī biroju pārvaldību. Ir grūti paredzēt, vai uzņēmumi tuvākajā laikā paplašinās vai sašaurinās savu darbību, kāds būs attālinātā darba īpatsvars - daudzi uzņēmumi ir secinājuši, ka viņiem nav vajadzīgi pašreizējie lielie biroji, jo puse no darbiniekiem strādā attālināti. Tāpēc ir vērojama tendence, ka aizvien vairāk uzņēmumu apsver iespēju tradicionālos birojus, kuri bieži vien tiek nomāti uz neelastīgiem nosacījumiem – ilgtermiņā vai neatbilstošā platībā - mainīt uz ātri piemērojamiem birojiem, kas piedāvā arī dažādus pakalpojumus," konstatē I. Hāls.
Izvēloties kopstrādes biroju centrus, var maksāt tikai par konkrētām darbavietām, bet citus pakalpojumus - pārrunu un koplietošanas telpas – virtuvi, atpūtas telpas u.c., izmantot tikai tad, kad tās ir vajadzīgas. "Globālie statistikas dati liecina, ka koprades centri, kas piedāvā visus šos pakalpojumus, ļauj ietaupīt 20 - 40% no biroju uzturēšanas izdevumiem. Turklāt dalības nosacījumi ir ļoti elastīgi - nav sākotnējo biroju iekārtošanas un investīciju izmaksu, darbavietas ir pilnībā apmēbelētas un aprīkotas. Ir iespējams izvēlēties līguma termiņu, kas nepieciešams tieši konkrētajai komandai, īstermiņā vai ilgtermiņā – uz nedēļu, mēnesi vai vairākiem gadiem," skaidro Workland vadītājs.
Viņš stāsta, ka šobrīd ir vērojama tendence, ka uzņēmumi izvēlas kombinēt attālinātu un klātienes darbu birojā. "Piemēram, ja uzņēmumam ir desmit darbinieki, tā vietā, lai maksātu par desmit darbavietām, uzņēmums izvēlas piecas fiksētas darbavietas vai nelielu biroju, un darbinieki pamīšus strādā birojā un attālināti. No biznesa viedokļa tas ļauj ietaupīt 50%, un pat vairāk, no biroja izdevumiem," uzsver I. Hāls. Workland Group ir izveidojusi astoņus koprades biroju centrus Baltijā, kuru kopējā platība ir aptuveni 12 tūkstoši kvadrātmetru.
Inovācijas tik klasikā nozarē kā biroju noma šķiet teju vai neiespējamas, tāpēc ir dubults prieks par koprades biroju telpām Workland Telegraf, vērtē Lawrence Asset Management izpilddirektore Ieva Plaude.
"Šeit satiekas dažādu nozaru un paaudžu un cilvēki. Te ir iespējama domu un enerģijas apmaiņa klātienē. 2020. gads mums visiem ir parādījis, cik tas ir nozīmīgi! Kaut arī darbs mājas birojos daudzās nozarēs ir pietiekami efektīvs, kā tas ir arī manā - investīciju pārvaldīšanas biznesā, klātbūtne, tieša, nepastarpināta komunikācija – bez tās reizēm neiztikt," spriež uzņēmēja.
Koprades telpas nākotnē plāno izmantot arī uzņēmums Astral Executive Search. Uzņēmuma vadītāja un vecākā partnere Iluta Gaile atzīst, ka tā ir lieliska alternatīva esošajām biroja telpām, kuras kopš pavasara tiek izmantotas tikai par 30%, jo komanda lielākoties strādā attālināti.