Nacionālā lidsabiedrība airBaltic palikusi parādā starptautiskajai lidostai Rīga vairāk nekā 3 miljonus latu, svētdien, atsaucoties uz neoficiāliem avotiem, vēstīja LTV raidījums De facto. Raidījums norādīja, ka, iespējams, tieši šī iemesla dēļ lidosta un lidsabiedrība līdz galam vēl nav spējušas vienoties par jaunā airBaltic termināļa būvniecību lidostas teritorijā.
Raidījums vēstīja, ka par milzu parādsaistībām informēta arī Satiksmes ministrija, taču tā kompānijas parādsaistības nekomentē. Klusējot arī lidostas pārstāvji, neatklājot, cik īsti lieli parādi iekrājušies un par kādiem pakalpojumiem airBaltic nav norēķinājusies. «Šobrīd noslēguma posmā ir sarunas starp airBaltic un VAS Starptautiskā lidosta Rīga, un mēs distancējamies un nevēlamies komentēt jebkuru informāciju, kas var ietekmēt šī līguma noteikumus, » raidījumam sacījis lidostas pārstāvis Mārtiņš Langrāts.
Savukārt lidsabiedrības airBaltic prezidents Bertolts Fliks netieši atzinis parādu esamību un apgalvojis, ka «mums ir dažas domstarpības ar Rīgas lidostu par mūsu saistībām, tas tā ir. » Bet vaicāts, vai lielās parādsaistības nav viens no iemesliem, kāpēc sarunas par sadarbības līgumu ar lidostu norit gausi, Fliks bijis noraidošs.
Tomēr ar sarunu gaitu nav apmierināts arī airBaltic. De facto vēstīja, ka jaunajam airBaltic terminālim lidostā vajadzētu būt gatavam pēc diviem gadiem. Tā celtniecības izmaksas plānotas ap 90 miljoniem latu un sastrēgumu stundās tas spētu apkalpot līdz 40 lidmašīnām. Jaunais terminālis būs airBaltic īpašums. Sarunas par līgumu ar lidostu Rīga noris jau vairākus mēnešus un lidsabiedrības prezidents esot neizpratnē, kāpēc viss notiek tik lēni, jo «tam terminālim vajadzēja būt šogad. Ja aizbrauc vasarā uz lidostu, var redzēt, ka terminālis nepieciešams šim gadam, tagad jāstrādā pēc iespējas ātrāk. Mēs nevaram pateikt pasažieriem, čurājiet mājās, viņiem ir jābūt tualetēm un vietai kur uzturēties ».
Raidījums norādīja, ka no vienas puses lidsabiedrības bažas ir saprotamas – airBaltic piedzīvo pasažieru skaita kāpumu un jaunais terminālis ļautu augšupejošo līkni saglabāt. Taču no otras puses ir valsts intereses – noprotams, ka lidosta un aviokompānija jau vienojušās par galvenajiem sadarbības punktiem, proti, par kādiem pakalpojumiem naudu saņems airBaltic, par kādiem - lidosta. Šobrīd neskaidrības vien saistītas ar zemes nomu, plānots, ka tā zem jaunā termināļa paliks valsts īpašumā un lidsabiedrība to nomās.
Neoficiāli vairāki avoti De facto ziņojuši, ka airBaltic vēlas maksāt nesamērīgi zemu nomas maksu – vienu latu kvadrātmetrā, kam lidosta nevēlas piekrist. Arī Satiksmes ministrija atzinusi, ka šobrīd vēl notiek diskusijas vien par zemes nomu.
Satiksmes ministrijā apgalvots, ka vienošanos par zemes nomu, iespējams, panāks jau nākamnedēļ. Tikmēr lidostas vadība par sarunām klusējot, vien norādot, ka tās ir smagas.
«Ir daži punkti, kas kavē līguma sarunu procesu, un lidosta, cik vien tas būs iespējams, līguma parakstīšanas procesā aizstāvēs savas un valsts intereses. Tās ir vienas no smagākajām pārrunām, kādas mums ir bijušas ar aviokompānijām. [..]Ar airBaltic plānots slēgt vairākus līgumus, tostarp par zemes nomu. Mums ir skaidrs, kādā veidā mēs varētu noslēgt šos līgumus. Iespējams, tas nebūs viens līgums. Viena lieta ir zemes nomas līgums, cita lieta ir papildu līgumi par to, kādā veidā mēs ievērojam gan aviokompāniju, gan lidostas intereses, » rakstiski savu viedokli raidījumam paudis lidostas vadītājs Krišjānis Peters.
Esot noprotams, ka pagaidām neskaidrs ir arī projekta finansējuma avots, arī airBaltic partneris. Fliks pieļāvis, ka termināli, visticamākais, būvēs turku TAV, kas iepriekš pretendēja uz tiesībām paplašināt pašu lidostu.
Tomēr De facto norādīja, ka ne parādsaistības, ne citas neskaidrības termināļa būvniecības līgumu slēgt netraucēs, jo airBaltic lidostai ir pārāk nozīmīgs partneris. Turklāt savu lomu, visticamākais, nospēlējis arī fakts, ka Latvijas lidsabiedrību šobrīd atplestām rokām gaida daudzviet citur Skandināvijā un Fliks neslēpj - ja Rīgā darbi kavēsies, lidsabiedrība var pārskatīt savu attīstības stratēģiju. «Kaut kad, protams, mēs skatāmies uz attīstības iespējām ārpus Rīgas. Tas nav nekāds drauds, mes nepametīsim Rīgu, esam nacionāla kompānija, šī ir mūsu galvenā bāze un mēs attīstīsimies Latvijā, bet, protams, uz tiem ierobežojumiem arī jāskatās, » De facto sacījis Fliks.