Pieņemšana darbā vienlaikus ir arī uzticēšanās; ja vadītājs uzticas nekompetentiem cilvēkiem, viņš pats ir nekompetents
Kopš satiksmes ministra Aināra Šlesera laikiem «šofera dēls» ir diagnoze cilvēkiem, kas tiek iekārtoti valsts darbā bez atbilstošas izglītības un pieredzes, toties ar pareiziem politiskajiem sakariem. Varētu domāt, ka pēc oligarhu patriekšanas un tā saukto godīgo politiķu nonākšanas pie varas visas nelabās prakses ir pārtrauktas un filozofija «ka tik man pašam šodien labi» kopā ar salmu putnubiedēkļiem ir sadegusi Daugavmalā. Taču, kā liecina Agneses Margēvičas veiktais apkopojums 29. augusta avīzē Diena, Vienotības valdīšanas laikā dažādas Satiksmes ministrijas kapitālsabiedrības ir papildinājušās ar veseliem 18 šoferu dēliem un meitām. Līdz ar to, ja Šlesera laikā runāja par astoņkāji, tad Anrija Matīsa laikā šī dzīvības forma jau pakāpeniski transformējas simtkāja virzienā. Dabisks process, tā teikt, kam neviens netraucē. Mediju un sociālā tīkla Twitter vidē tik uzvirmo pa kādam vilnītim, kad kārtējais politiski pietuvinātais darbonis aizrotē, piemēram, uz labo un derīgo cilvēku atpūtas stūrīti Latvijas gaisa satiksmi (LGS), taču nekas no tā nemainās. LGS darbība balstās uz profesionāliem dispečeriem, nevis uz tā, ko tur dara vai nedara viens otrs valdes loceklis, iepirkumu nodaļas vadītājs vai datu ievades speciāliste. Funkcionāli LGS jau sen varēja apvienot ar Lietuvas un Skandināvijas attiecīgajām struktūrām, bet tādu «sviestu», protams, neviens pat neapsver, jo tad būtu jāslēdz barotne, kurā «piezemējas» visvairāk politiski pareizi domājošu cilvēku.
Pa kādai siltai vietiņai gan atrodas arī Latvijas valsts ceļos, lidostā Rīga, Latvijas Dzelzceļa meitasuzņēmumos, Latvijas pastā, LVRTC un airBaltic, tomēr šofera dēli un meitas pēc definīcijas visvairāk koncentrējas vietās, kur naudu var saņemt «par neko». Tomēr visi šofera dēli un meitas nav pār vienu kārti metami un sīkāk klasificējas vairākās apakšgrupās.
Pirmā, pati zemākā, ir vienkārši nekompetenti muļķi, taču ar ietekmīgiem radiniekiem vai draugiem, tad seko dažādas gradācijas ar vairāk vai mazāk izglītotiem un zinošākiem cilvēkiem, lai arī varbūt ne tieši tajā jomā, kurā viņi, pateicoties politiskai aizmugurei, ieņem samērā labi apmaksātus amatus. Savukārt nosacīti augstākajā kategorijā ietilpst, piemēram, eks- ministri un citi bijušie augsta līmeņa valsts darboņi. Latvija ir maza valsts, kur lai eksministrs liekas, ja nākamajās vēlēšanās nav ievēlēts, bet līdz pensijai vēl tālu un vairākās uzņēmējdarbības jomās viņam kādu laiku uzlikto ierobežojumu dēļ ir liegts darboties? Tie, kas nopietni Latvijā ir meklējuši darbiniekus, atzīs, ka atrast piemērotus cilvēkus tiešām ir grūti. Rezervistu soliņš vienkārši ir par īsu, lai izvēlētos tikai tos, kas nekādā veidā nebūtu pazīstami ar vienu vai citu ietekmīgu politiķi. Līdz ar to loks tepat vien noslēdzas.
Kas attiecas uz valsts uzņēmumiem, tad jāatzīst, ka daudz kas tomēr ir atkarīgs no konkrētā uzņēmuma vadītāja. Arī pašus vadītājus var iedalīt vairākās kategorijās – vieni ir hameleoni, kas pielāgojas visām varas maiņām, pacieš arī vienu otru politiski uzspiestu šofera dēlu, taču neļauj tam ietekmēt uzņēmuma darbību. Citi ir neatkarīgie, kas pamanās politiķus apspēlēt un viņudiktēto neņemt vērā. Diemžēl parasti tiek atrasti veidi, kā no šādiem vadītājiem atbrīvoties, piemēram, ierosinot skaļas krimināllietas, kas mēdz vilkties gadiem un tad klusām izčākstēt. Un ir vadītāji – marionetes, kas dara, ko liek. Te atliek vien piebilst – ja kāds apaug ar nekompetentiem šofera dēliem kā celms ar suņu sēnēm, tad, visticamāk, pats arī ir šofera dēls. Ja gribam saukt lietas īstajos vārdos, tad arī šoferu dēlu un meitu būšana ir sava veida korupcija. Nereti valsts uzņēmumos un arī iestādēs dažādu ietekmju grupējumi ir tik virtuozi izveidoti, ka no malas ienācis vadītājs, kam nav nekādas politiskās aizmugures, tiek vai nu «izsmērēts pret sienu» vai vienkārši neko nevar panākt. Tāpēc patiesībā šoferu dēliem un meitām ir nevis kāda konkrēta Kaspara vai Janas seja, bet tie ir mūsu sabiedrības uzskatu un vērtību sistēmas, kā arī sačakarētā darbatirgus, izglītības un demogrāfiskās situācijas spoguļattēls.