Nākamā gada valsts budžeta saķīlēšanas vārdā ir radušās daudz dažādās idejas, no kurām liela daļa, visticamāk, tiks arī realizēta. Protams, pie nosacījuma, ja valdība nenogāzīsies vēl līdz budžeta apstiprināšanai. Par daudziem priekšlikumiem – vairāk vai mazāk absurdiem – ar nolūku palielināt budžeta ieņēmumus DB jau ir rakstījis. Šoreiz – par ideju, ka varētu taču palielināt akcīzes nodokli autogāze, kam tas ir ievērojami zemāks nekā pārējiem labi zināmajiem degvielas veidiem – benzīnam un dīzeļdegvielai.
Principā jau it kā viss būtu pareizi – runa ir par naftas gāzi, un tādēļ, teorētiski spriežotm, nebūtu nekādas lielās pretrunas, ja šai gāzei tiktu piemērota kaut vai tāda pati nodokļa likme kā benzīnam un dīzelim. Tomēr, sperot šādu soli, valdība izdarītu uzreiz divas visnotaļ būtiskas kļūdas.
Vispirms jārunā par iespējamo politisko kļūdu. Lai to izprastu, ir jāatceras, kāpēc auto īpašnieki investē vairākus simtus latu, ierīkojot savos spēkratos gāzes iekārtas? Atilde ir vienkārša – lai samazinātu izdevumus par degvielu, izmantojot produktu, kam nodokļu slogs ir salīdzinoši zems. Respektīvi, redzot, ka atšķirībā no benzīna un dīzeļdegvielas autogāzei ir ievērojami zemāka akcīzes nodokļa likme, daudzos gadījumos ir pieņemts lēmums par jau minētajām investīcijām. Gadījumā, ja tiks autogāzei tiks noteikta lielāka nodokļa likme, pārbūvēto auto īpašnieki jutīsies piekrāpti. Šajā gadījumā – nevis juridiski, bet gan psiholoģiski. Principā iznāks tā, ka valdības locekļi ir sēdējuši un gaidījuši, kurā pozīcijā iedzīvotāji pamanīsies samazināt savas izmaksas, lai tieši tur palielinātu nodokļu slogu. Tas tikai vairotu sabiedrības vilšanās sajūtu par valstī notiekošajiem procesiem.
Savukārt otra iespējamā kļūda ir finansiāli izmērāma. Redz, ir skaidrs, ka gadījumā, ja autogāze sadārdzināsies, liela daļa autoīpašnieku atkal meklēs iespēju, kā samazināt savus izdevumus, neatsakoties no ieradumiem automašīnas izmantošanas jomā. Un šeit jau parādās iespējas nelegālajiem degvielas tirgotājiem. Runa nav par aktīvistiem, kuri ar universāļiem, kam ir lielas degvielas tvertnes, pa vairākām reizēm nedēļā abos virzienos šķērso Latvijas – Krievijas robežu. Jāatgādina, ka savulaik Rīgā tika atklātas nelegālas nelielas degvielas uzpildes stacijas, kurās attiecīgais produkts no kļuva automašīnu bākās, izmantojot profesionālas iekārtas, nevis pārlejot ar kanniņu. Būtu naivi iedomāties, ka visu Latvijā ieplūstošo nelegālo degvielu izdosies pārķert jau uz robežas – liela daļa no tās nonāks mazumtirdzniecībā, nemaksājot ne akcīzes, ne kādu citu nodokli.
Vēl jau gan ir Finanšu ministrijas paziņojums, ka akcīzes nodoklis naftas gāzēm tiekot harmonizēts Eiropas Savienībā (ES). Iespējams, bet to pat ir grūti nodēvēt par argumentu. Droši vien katra mamma savām atvasēm bērnības gados ir uzdevusi fundamentālo jautājumu – ja citi bērni lēks laukā pa logu, tu arī to darīsi?! Līdzīgi ir nodokļu jomā – stāsts par to, ka citur ES tā dara, nav arguments.