Jau gadiem ilgi Latvijā notiek centieni veikt valsts birokrātiskā aparāta datorizāciju, tērējot tam daudzus miljonus latu, tomēr joprojām, kā izrādās, nav nekā spēcīgāka par papīra gabalu ar uzrakstu «izziņa».
Pie šāda secinājuma jānonāk, konstatējot, ka, piemēram, zemniekiem, lai notariāli apstiprinātu kādu būtisku dokumentu, vispirms ir jāaizskrien līdz Uzņēmumu reģistram (UR), lai saņemtu izziņu, ka viņam tiešām pieder konkrētā zemnieku saimniecība, un tikai pēc tam jādodas pie notāra. Turklāt jēdziens «jāaizskrien» šajā gadījumā nav diez ko precīzs, jo UR nodaļas, kā zināms, atrodas atsevišķās pilsētās, bet lauksaimnieciskā ražošana notiek ne viena vien kilometra attālumā no tām. Tātad, lai iegūtu konkrēto izziņu, lauksaimniekam ir jāsēžas transportā, tērējot savu laiku un naudu, lai vispār nokļūtu līdz UR. Un tas viss notiek datorizācijas laimetā, kad vismaz teorētiski nav nekādu problēmu datorizētā datu bāzē aplūkot visu nepieciešamo informāciju šajā jomā. Jāpiebilst, ka ilgu laiku – līdz pat 2011. gadam šādas problēmas nebija, jo pastāvēja vienošanās starp UR, Lursoft un notāriem par savstarpējo informācijas apriti šajā jomā, tādējādi nodrošinot, ka zemnieki netiek dzenāti pa dažādiem kabinetiem, izprasot dažādas izziņas un maksājot par tām noteiktas summas.
Problēmas sākās 2011. gadā, kad izbeidzās minētās trīspusējās vienošanās derīguma termiņš. No tā brīža notāri sāka prasīt oficiālas UR izziņas, jo, raugoties no juridiskā aspekta, Lursoft piedāvātā informācija kļuva vien par informējošu materiālu, ko var izmantot kā lasāmvielu. Ir tikai saprotams, ka notāri, būdami juristi, nevēlas riskēt ar savu galvu, tāpēc prasa izziņas. Savukārt atbildīgajām valsts amatpersonām šajā kontekstā gribas norādīt uz kādu vienkāršu matemātiski izrēķināmu faktu – 2011. gads bija pirms diviem gadiem. Tātad iznāk, ka valdības līmenī divu gadu laikā nav izdevies sakārtot elementāras lietas, lai 21. gadsimta datorizācijas laikmetā neprasītu cilvēkiem izziņas papīra formātā un notāri vajadzības gadījumā varētu ieskatīties «pa taisno» UR datubazē. Attieksme ir visnotaļ vienkārša: ne jau mums tas viss sagādā neērtības, bet uzņēmējiem, tāpēc – lai jau vien paskraida. Cerams vienīgi, ka šeit nav runa par visai savdabīgu valsts budžeta ieņēmumu daļas papildināšanas programmu, mēģinot pelnīt ar izziņu izsniegšanas palīdzību.
Jāpiebilst, ka šis nebūt nav vienīgais gadījums, kad valsts līmenī informācijas tehnoloģiju vietā priekšroka tiek dota ievērojami primitīvākiem instrumentiem. Piemēram, nupat notikušajās pašvaldību vēlēšanās balsstiesīgie iedzīvot āji drīkstēja doties vēlēt tikai uz konkrētiem, iepriekš iedalītiem iecirkņiem, kā arī parakstīties vajadzēja uz lineāla. Var jau būt, ka valdības līmenī ir nolemts – piesaistīt tūristus Latvijai kā valstij, kurā joprojām viss notiek ar izziņām, lineāliem, skaitāmajiem kauliņiem un āmuriem. Tikai tādā gadījumā rodas jautājums – kāpēc ir jātērē nodokļu maksātāju nauda valsts iestāžu IT sistēmu izveidei?!