Pilotu trūkums aviācijā ir arvien lielāka problēma, un pat tālākā nākotnē bez tiem neiztiks – to Db.lv pirms 10. maijā notiekošā Rīgas aviācijas foruma norāda AeroProfessional direktors Sems Spruls (Sam Sprules)
Ar ko un kuros reģionos AeroProfessional (AP) īsti nodarbojas?
AP ir starptautiska konsultāciju kompānija, kas specializējas darbaspēka stratēģiju izstrādē aviācijas jomā. AP palīdz kompānijām personāla atlases sarežģīto jautājumu risināšanā visā pasaulē, piemēram, kad tās vēlas izveidot bāzi ārvalstīs. AP piedāvā specializētus pakalpojumus, tostarp pārvaldām 300 cilvēku lielu salona apkalpes bāzi Getvikas lidostā. AP konsultanti sniedz atbalstu gan aviokompānijām, gan pilotiem. Kopš kompānijas galvenā biroja pārcelšanas uz Fārnboro lidostu 2015. g. AP mainījusi biznesa uzsvaru, no personāla piesaistes konsultanta kļūstot par stratēģisko partneri. Liela daļa AP klientu darbojas Lielbritānijā un Eiropā, taču kompānijai ir pieredze visā pasaulē un tā izplešas jaunos tirgos Vidējos austrumos, Āfrikā un Āzijas Klusā okeāna reģiona valstīs.
Kāda šobrīd ir situācija (pieprasījums, piedāvājums, likumdošana) nodarbinātības jomā nozarē un kā tā atšķiras jūsu darbības reģionos?
Pilotu trūkums ir galvenais jautājums. Šī problēma nav saistīta tikai ar kādu reģionu vai lidmašīnas modeli, bet skar visu nozari kopumā. Pilotu trūkums ir jūtams visur un kļūst par arvien lielāku šķērsli industrijas izaugsmei. Beigu beigās tiks paņemti pilotu skolu instruktori, un nebūs kas māca jaunos pilotus. Kā tādā gadījumā industrija tiks galā ar izaicinājumu pieņemt darbā papildu – kā tiek lēsts – 600 tūkst. pilotu nākamajos 18 gados? Tiek paredzēts, ka pasažieru skaits pieaugs par 100% līdz 7,4 miljardiem 2038. g. Talantu krājumi izsīkst. Nesen aviācijas izstādē Singapūrā teju 7000 jūdžu attālumā Āzijā tika minēti tie paši skaitļi, kas konferencēs tuvākos reģionos. Tas tikai liecina par situācijas nopietnību.
Kā atšķiras aviokompāniju personāla atlases stratēģijas un kāda ir labākā no tām?
Tās ļoti atšķiras atkarībā no zīmola, budžeta, vietas un lidmašīnu modeļa. Darba tirgus ir piedzīvojis nozīmīgas izmaiņas, ietekmējot vairuma lidsabiedrību stratēģiju. Konkurence par labākajiem pilotiem ir visspēcīgākā vēsturē. Kompānijām ir jāmaina ierastās stratēģijas, pielāgojoties tirgus pieprasījumam un uzvedībai. Lidsabiedrībām pašām to ir grūti paveikt, jo resursu un budžeta ierobežojumi ir sasnieguši visaugstāko līmeni. Tādēļ AP piedāvā risinājumus, kas atvieglo šo nastu. Aviokompānijas, kas izmanto ekspertu padomus un sadarbojas ar speciālistiem, bieži sasniedz labākus rezultātus ne tikai kvantitātes, bet arī kvalitātes ziņā. Turklāt kompāniju darbinieki, kas bija iegrimuši darbinieku atlasē, var likt lietā savas prasmes uzņēmuma pamatmērķu sasniegšanai.
Kāda šobrīd ir situācija (finanses, konkurence) aviācijas jomā un kas nozari sagaida nākotnē?
Nozare plaukst, un visi prognozē, ka tā turpinās augt ar nepieredzētu tempu turpmākos 20 gadus. Gaisa kuģu skaits šajā laikā dubultosies. Mēs, visticamāk redzēsim, ka aviokompānijas arvien biežāk izvēlēsies sniegt zemo cenu pakalpojumus tālajos lidojumos. Norwegian šajā jomā guvusi panākumus ar Boeing 787, un nu arī citas lidsabiedrības, piemēram, IAG Level izvēlas šo modeli.
Ko stāstīsiet forumā?
Prezentācijā apskatīšu aviācijas darbaspēka tirgu gan no industrijas izaugsmes, gan to ietekmējošo faktoru perspektīvas. Mūsu mērķis ir izpētīt tirgus izaicinājumus, ko radījis pilotu trūkums, un to, kā izaudzināt nepieciešamos talantus, kā personāla piesaistē izmantot attīstību digitalizācijas jomā. Tāpat runāšu par jaunām nodarbinātības stratēģijām, mūsdienu tendencēm un prognozēm.
Vai pienāks laiks, kad AP nāksies būtiski mainīt savu biznesa modeli bezpilota lidmašīnu dēļ?
Nē, prognozējam, ka tas nenotiks vēl ļoti ilgu laiku. Kaut arī šādas tehnoloģijas varētu pastāvēt (vai būt tuvu gatavībai), tirgus un patērētāju vēlme lidot bezpilota gaisa kuģos ir ļoti apšaubāma. Un pat šādā nākotnes scenārijā lidmašīnai tāpat būs nepieciešams drošības mehānisms ar cilvēku kontroles centrā – tātad ar pilotu.