Bezpilota gaisa kuģu jeb dronu lietošanas normatīvajam regulējumam jābūt pēc iespējas vienkāršam, lai vidējais dronu lietotājs to ievērotu, un tiktu mazināts iespējamais apdraudējums, ceturtdien «Rīgas aviācijas forumā 2019» sacīja Civilās aviācijas aģentūras (CAA) Bezpilota gaisa kuģu lidojumu drošuma nodaļas vecākais inspektors Ilmārs Ozols.
Viņš teica, ka ir pagājis laiks, kad droni tika izmantoti kā rotaļlietas, un tuvākajā nākotnē bezpilota gaisa kuģi varētu pārvadāt gan pasažierus, gan starpkontinetālas kravas. Tostarp jau tagad Latvijā arvien vairāk publiskā un privātā sektora pārstāvji izmanto dronus savā darbā.
«Ja lielajā aviācijā ir ļoti stingri noteikumi par lidaparātiem un to vadīšanu, tad bezpilota gaisa kuģi pašreiz aviācijas sektorā ir jauns spēlētājs, un to lietošana netiek gana regulēta,» pauda Ozols.
CAA monitoringa dati rādot, ka dienā Rīgā tiek veikti apmēram 40 dronu lidojumu, no kuriem vairāk nekā 90% ir nelegāli.
Vienlaikus Ozols uzsvēra, ka nelegāls, ne vienmēr nozīmē nedrošs, piebilstot, ka ir divu veidu dronu lietotāji - likumpaklausīgie, kuru darbību apgrūtina nesakārtotā sistēma, un likumnepaklausīgie, kuri bieži to dara neapzināti.
«Vidusmēra dronu lietotājs nekad nebūs maksimāli izglītots, tāpēc jārada maksimāli vienkārša sistēma, lai mazinātu iespējamos apdraudējumus,» teica Ozols, piebilstot, ka būtiski ir lietotājam un likumdevējam savstarpēji uzticēties, un abām pusēm vienai otru saprast.
Viņš arī atzīmēja, ka no nākamā gada 1.jūlija Eiropas Savienībā stāsies spēkā vienots regulējums attiecībā uz dronu lietošanu. Tajā dronu lietotāji tiks iedalīti trijās kategorijās, kuras balstās uz lidojumu riska līmeni. Pirmā būs atvērtā kategorija, kurā iekļausies vidējais drona lietotājs - tajā būs zināmi ierobežojumi, bet tā paredz zemu riska līmeni un nebūs lietotājiem sarežģīta. Otra būs specifiskā kategorija, kura paredz vidēja līmeņa riskus, tāpēc dronu pilotiem būs jānokārto eksāmeni un jāievēro citas būtiskākas prasības. Savukārt trešā būs paaugstināta riska kategorija, kurā ietilps pasažieru vai kravu pārvadāšana ar droniem, kuri izmērā pārsniedz trīs metrus.
Ozols stāstīja, ka pašreiz izstrādē ir bezpilota gaisa kuģu normatīvais regulējums Latvijā, un to plānots apstiprināt pirms Eiropas Savienības vienotās regulas.
Ceturtdien viesnīcā «Radisson Blu Latvija» norisinās Rīgas aviācijas forums 2019. Foruma mērķis ir diskutēt par aviācijas nozares izaicinājumiem Latvijā un Eiropā, bezpilota lidaparātu jeb dronu regulējumu tagadni un nākotni, kā arī dronu satiksmes integrāciju gaisa telpā.