Ziņas par ārkārtējās situācijas izsludināšanu Latvijā radījušas vēlmi daļai iedzīvotāju nodrošināties ar skaidru naudu, taču banku pārstāvji uzsver, ka pastiprināti to nevajadzētu darīt, un jau vairāki tirgotāji paziņojuši, ka pieņem tikai bezskaidras naudas maksājumus.
"Bankomātu monitorings notiek nepārtraukti un šobrīd nav novērota palielināta klientu plūsma izņemt skaidras naudas līdzekļus," saka AS "Swedbank" Mediju attiecību vadītājs Jānis Krops.
"Protams, jāņem vērā, ka ārkārtas stāvokļa izsludināšana visā valstī var radīt vēlmi nodrošināties ar skaidras naudas krājumiem, tomēr gribētos atgādināt, ka nevajag ļauties panikai – bezskaidras naudas norēķini norit bez aizķeršanās, turklāt jāpatur prātā, ka skaidra nauda ir salīdzinoši netīra un pēc tās lietošanas īpaši rūpīgi jāievēro higiēna un jāmazgā rokas," viņš uzsver. Tāpat pārāk liela skaidras naudas glabāšana var radīt garnadžu vēlmi šo naudu iegūt savās rokās.
"Ja kādā bankomātā ir īslaicīgi beigusies skaidrā nauda, aicinātu izvēlēties citus tuvumā esošos "Swedbank" bankomātus vai arī atgriezties pēc kāda laika, kurā mūsu inkasācijas partneri būs paspējuši bankomātu uzpildīt," viņš piebilst, uzsverot, ka bieži vien arī klientiem šķiet, ka bankomāts neizsniedz līdzekļus tāpēc, ka skaidrā nauda bankomātā beigusies, tomēr biežākais iemesls kāpēc tā notiek, ir naudas sasprūdums vai arī iemaksu bankomātos nonākuši svešķermeņi, kas pieķērušies starp skaidras naudas banknotēm.
Vēlētos arī uzsvērt, ka mūsu inkasācijas partneri ir brīdināti un ir gatavi atjaunot skaidras naudas krājumus jebkurā no Swedbank bankomātiem. Ja nav īpaša nepieciešamība pēc skaidras naudas, aicinātu klientus tomēr vairāk izmantot digitālos maksāšanas rīkus.
AS "SEB banka" šodien nācies bankomātus papildināt. "Tāpat kā ikdienā, arī šobrīd, valsts ārkārtas situācijā, turpinām nodrošināt vairākus bankas pamatpakalpojumus, tai skaitā arī rūpējamies par bankomātu darbību," piebilst AS "SEB banka" Korporatīvās komunikācijas pārvaldes vadītāja Agnese Strazda.
"Šobrīd sekojam līdzi bankomātu izmantošanai - gan darījumu apjomam, gan izņemtajai vai iemaksātajai naudas summai. Iedzīvotāji šobrīd bankomātus izmanto nedaudz vairāk kā citkārt, bet šodien pēcpusdienā situācija ir normas robežās. Pa dienu bija situācija, ka daži bankomāti bija papildu jāpapildina. To arī izdarījām. Turpinām sekot līdzi bankomātu izmantošanas intensitātei, un nodrošinām pēc labākās sirdsapziņa naudas pieejamību. Tajā pašā laikā laikā vēlamies atgādināt, ka karšu pieņemšana norit kā ierasts, līdz ar to ar kartēm noteikti norēķināties veikalos ir ērtāk un ātrāk. Kopumā aicinām iedzīvotājus saviem norēķiniem izmantot internetbanku, mobilo aplikāciju," saka A. Strazda.
Arī "Luminor" privātpersonu segmenta vadītājs Normunds Rudzītis aicina nedoties uz bankomātu. "Ļoti aicinām klientus pēc iespējas vairāk izmantot bezkontakta maksājuma kartes, kurām pie nelielām naudas summām pat nav nepieciešams pieskarties terminālim un ievadīt PIN kodu - maksājumu var veikt bez jebkāda kontakta. Skaidra nauda tomēr iet no rokas rokā un var pārnēsāt baktērijas, tādēļ aicinām pēc tās izmantošanas noteikti mazgāt vai dezinficēt rokas," piebilst N.Rudzītis.
"Luminor" bankomātu darbība ir pieejama un darbojas kā ierasts ikdienas režīmā. Šobrīd neesam novērojuši nekādas būtiskas izmaiņas klientu bankomātu izmantošanas plūsmā, lai izņemtu skaidru naudu. Vienīgi šodien, pēc vētras postījumiem, bija novērojami traucējumi divu "Luminor" bankomātu darbībā," viņš piebilst. "Mēs nepārtraukti veicam bankomātu monitorēšanu un, ja radīsies palielināts pieprasījums, sadarbībā ar partneriem - inkasācijas pakalpojumu sniedzējiem, esam gatavi nodrošināt arī papildu skaidras naudas pieejamību bankomātos," informē N. Rudzītis.