Nelabvēlīgās izmaiņas ārējā vidē negatīvi ietekmējušas Baltijas mazo un vidējo uzņēmumu (MVU) prognozes par turpmākajām uzņēmējdarbības izredzēm. Uzņēmumu, kas 2015. gadā sagaida apgrozījuma pieaugumu par vairāk nekā 15 %, ir kļuvis mazāk, liecina SEB bankas pētījuma Baltijas biznesa pārskats rezultāti.
73% Latvijas MVU 2015. gadā sagaida nelielu apgrozījuma pieaugumu (līdz 15%). Līdzīgs noskaņojums ir arī vairāk nekā pusei Igaunijas un Lietuvas uzņēmumu MVU segmentā.
Savukārt apgrozījuma samazinājumu visvairāk paredz Lietuvas uzņēmēji (31%), viņiem seko Igaunijas (20%) un Latvijas (17%) uzņēmēji.
«Labā ziņa ir tā, ka uzņēmēji jūtas stabili, bet sliktā - optimisms samazinās,» sacīja Ieva Tetere, SEB bankas valdes locekle. Viņa norādīja, ka joprojām pastāv būtiska ģeopolitiskā spriedze un ekonomiskie izaicinājumi.
Tomēr I. Tetere atzina arī to, ka bankas pieredzē Krievijas krīze nav sagādājusi būtiskas problēmas kādam mazajam vai vidējam uzņēmumam, noticis veiksmīgs darbības pārorientēšanās process.
Baltijas MVU kopumā turpina fokusēties uz iekšējo tirgu. Tieši Latvijā vismazāk uzņēmumu apsver iespēju izveidot jaunus vai nostiprināt jau esošos eksporta galamērķus. I. Tetere norādīja, ka mūsu uzņēmēji joprojām ir lokāli orientēti, tomēr viņiem būtu vairāk jādomā par eksporta paplašināšanu, īpaši Baltijas tirgū, kas MVU ir pieejamāks un vieglāk sasniedzams.
Visvairāk uzņēmumu, kas apsver izveidot jaunus vai nostiprināt jau pastāvošos eksporta galamērķus, ir Lietuvā (33%), tai seko Igaunija (28%) un Latvija (18%).
«Nodarbinātības jomā arī būs vērojama stabilitāte, tomēr tā nav laba ziņa tiem, kas meklē darbu,» sacīja Dainis Gašpuitis, SEB bankas makroekonomikas eksperts. Lielākā daļa uzņēmēju neplāno būtiskas darba spēka izmaiņas. Vislielāko darbinieku skaita pieaugumu prognozē Lietuvas MVU (29%). Tāpat uzņēmēji neparedz arī būtisku darbinieku skaita samazināšanos.
Investīciju jomā uzņēmēji ir piesardzīgi. Liela apmēra investīcijas 2015. gada plāno vien 18% Latvijas MVU, bet investīciju plānu nav vairāk kā trešdaļai aptaujāto Latvijas uzņēmēju.
73% no aptaujātajiem uzņēmumiem Igaunijā un 69% Lietuvā 2015. gadā plāno ieviest inovācijas vai veikt darbinieku apmācību. Tikmēr Latvijā šādi plāni ir tikai 39% mazo un vidējo uzņēmumu.
«Inovācija nav tikai jauns IT risinājums vai tehnoloģija. Inovācija ir arī tas, kā tiek organizēts uzņēmuma darbs, jebkas, kas palīdz uzņēmumam augt, attīstīties, kļūt aktīvākam, pievienot vērtību, lai nopelnītu vairāk,» sacīja I. Tetere, piebilstot, ka izpratne par inovācijām Baltijas valstīs atšķiras.
I.Tetere secināja, ka skats uz 2015. gadu ir piezemētāks: «MVU nav gatavi jauniem tirgiem, nejūt pietiekamu atbalstu no valsts un vērtē, ka labāk strādāt vietējā tirgū. Ekonomiskā vide liek būt piesardzīgiem uz ilgtermiņa investīcijām.»
Pētījumā piedalījušies 6125 mazie un vidējie uzņēmēji Latvijā, Lietuvā un Igaunijā. No tiem Latvijā atbildes snieguši vairāk nekā 2000 uzņēmumu. Pētījums īstenots trešo gadu pēc kārtas.