Lai arī Latvijas uzņēmēji joprojām gan tagadnē, gan nākotnē redz vairāk iemeslu bažām nekā optimismam, atsevišķas uzņēmumu grupas sāk atgūt pārliecību par izaugsmes iespējām, liecina jaunākais Citadele Index pētījums.
Pirmo reizi deviņu mēnešu laikā optimismu jeb Citadele Index vērtību virs 50 punktiem atguvuši mazie uzņēmumi, kas pamatā skaidrojams ar Latvijas iekšējā patēriņa stabilitāti.
Jau sesto ceturksni pēc kārtas Latvijas uzņēmēju noskaņojums ir drīzāk pesimistisks, tomēr 2015. gada 4. ceturksnī ir pieauguši gandrīz visi Citadele Index apakšindeksi, izņemot vērtējumu par vispārējo ekonomisko aktivitāti valstī. Būtiskākā izaugsme, salīdzinot ar iepriekšējo ceturksni, vērojama vērtējumā par uzņēmuma apgrozījumu (+ 1,67 punkti) un rentabilitāti (+ 1,27 punkti).
Ceturkšņa laikā mainījusies Citadele Index vērtības dinamika atkarībā no uzņēmuma lieluma (atkarībā no darbinieku skaita) – kamēr mazie uzņēmumi biežāk jūtas optimistiski un pesimisms sarūk arī mikrouzņēmumu vidū, vidējo un lielo uzņēmumu vidū noskaņojums sāk pasliktināties. Vidējo uzņēmumu grupā Citadele Index vērtība nokritusi zem optimisma sliekšņa (49.25), bet lielo uzņēmumu optimisms mazinājies par vairāk nekā punktu, tomēr viņu noskaņojums ir izteikti pozitīvs (53,38).
Tirgus un sabiedriskās domas pētījumu centra SKDS vadītājs Arnis Kaktiņš norāda, ka
2015. gada 4. ceturkšņa laikā arvien līdzīgāk jūtas uzņēmēji, kas eksportē un kas ar eksportu nenodarbojas. «Lai gan vēl pirms trīs mēnešiem bija vērojama liela plaisa eksportējošo un neeksportējošo uzņēmumu vidū, ceturkšņa laikā situācija ir ievērojami mainījusies. Kamēr neeksportējošo uzņēmumu grupā Citadele Index vērtība ir gana pieaugusi (+ 1,40 punkti), ekspotējošo uzņēmumu pesimisms turpina palielināties. To apliecina arī rādītāji par uzņēmējdarbības nozarēm – ražošanas un tirdzniecības uzņēmumu vadītāju noskaņojums ceturkšņa laikā pasliktinājies, bet pakalpojumu nozares uzņēmējiem bažas mazinās,» skaidro A. Kaktiņš.
Bankas Citadele ekonomists Mārtiņš Āboliņš skaidro, ka problēmas eksporta tirgos un stabilā Latvijas ekonomikas izaugsme ļauj uzplaukt mazumtirdzniecības un pakalpojumu nozarei. Jau vairāk nekā divus gadus Latvijas ekonomikas izaugsme svārstās 2,5-3% robežās, un kopš 2013. gada par galveno izaugsmes avotu kļuvis iekšējais patēriņš. Tāpēc laikā, kad eksporta attīstību uz Krieviju kavē kaimiņvalsts ekonomiskie faktori un sankcijas, Latvijā stabili turpina pieaugt mazumtirdzniecības un pakalpojumu nozare, stāsta M. Āboliņš. Pieaugot ienākumiem, iedzīvotāji vairāk patērē dārgākas un kvalitatīvākas preces, un pērn visstraujāk pieaugusi dažādu elektropreču tirdzniecība, kā arī tirdzniecība internetā. Tikmēr pēdējo divu gadu laikā algu pieaugums daudzās nozarēs ievērojami pārsniedz apgrozījumu, kas ilgākā termiņā nozīmēs nodarbinātības pieauguma samazināšanos un lielāku inflāciju, kā arī tas radīs problēmas Latvijas konkurētspējas saglabāšanā, skaidro bankas Citadele ekonomists.