Ja arī Baltcom un IZZI apvienotos, lielākais TV klientu skaits joprojām būtu Lattelecom. Tā liecina DB apsekojums no nozaru ekspertu teiktā. Lai arī telekomunikāciju uzņēmumi Baltcom un IZZI neatklāj klientu skaitu, pēc apvienošanās darījuma, ja tāds notiktu, kopējā uzņēmumu klientu bāze varētu svārstīties ap, vai pārsniegt 300 tūkst., raksta Dienas bizness.
Arī iecerētā darījuma struktūra un nosacījumi ir konfidenciāli, proti, nav zināms, vai paredzēts pārpirkšanas darījums, vai cita veida sadarbības forma. Jāatzīmē, ka Baltcom un IZZI jau iepriekš bija nolēmuši apvienoties, un 2010.gadā tika saņemta Konkurences padomes (KP) atļauja, tomēr kopīga valoda netika atrasta. Arī šobrīd tiek gaidīts KP akcepts un līdz padomes lēmuma pieņemšanai abas kompānijas turpinās darboties kā neatkarīgi uzņēmumi. Baltcom un IZZI pārstāvju skaidrojumi par darījumu ir lakoniski un pieticīgi. «Telekomunikāciju nozares konsolidācija ir globāla tendence. Mēs esam pārliecināti, ka iecerētais darījums ļaus mums paplašināt Baltcom infrastruktūras pārklājumu par aptuveni 30% un piedāvāt klientiem daudzveidīgāku pakalpojumu klāstu, līdz ar to nodrošinot turpmāku izaugsmi un nostiprinot Baltcom pozīcijas tirgū. Mēs esam pārliecināti, kas tas stiprinās veselīgu konkurenci telekomunikāciju nozarē kopumā. Tomēr līdz tālāku paziņojumu sniegšanai mums ir jāsagaida KP stiprinājums,» DB skaidroja Baltcom valdes priekšsēdētājs Vojko Rovere. «Pēdējo divu gadu laikā IZZI stratēģija ir bijusi veikt liela mēroga investīcijas infrastruktūras un jaunu, inovatīvu pakalpojumu attīstībā,» DB atzīmēja IZZI valdes priekšsēdētājs Andris Zeļonka, tādējādi, divu spēcīgu tirgus dalībnieku resursu apvienošana, pēc viņa domām, ir loģisks solis.
Būtu labi, ja ne tikai Baltcom un IZZI apvienotos, bet vēl pāris desmitu mazo nozares uzņēmumu, DB sacīja Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) padomes priekšsēdētāja padomnieks Edvīns Karnītis. Tādējādi zem Baltcom un IZZI «spārniņiem» varētu paslēpties vēl citi tirgus spēlētāji. Tas mazajiem uzņēmumiem sniegtu iespējas nodrošināt labāku klientu apkalpošanas servisu - norēķinu, bojājumu pieteikšanas un novēršanas, kā arī konsultāciju sniegšanas jomā. Ja Baltcom un IZZI viens no otra pārņems labāko praksi, tad apvienošanās darījums nāktu tikai par labu. Turklāt tā uzņēmumi labāk varētu konkurēt ar citiem tirgus spēlētājiem, tostarp Lattelecom, atzīmēja E. Karnītis. Tiesa, uz zemākām TV pakalpojumu maksu klientiem, visticamāk, nevajadzētu cerēt, tomēr tas uzņēmumiem sniegtu lielākas iespējas tehnoloģiskajā attīstībā. Līdzīgs viedoklis par TV pakalpojumu maksu ir Latvijas Elektronisko komunikāciju asociācijas valdes priekšsēdētājam Ilmāram Muulam. Baltcom ir ieguvis ceturtās paaudzes frekvences jeb 4G, tādējādi IZZI un Baltcom varētu konkurēt bezvadu datu pārraides lauciņā, piebilda E. Karnītis. Tāpat apvienojot spēkus uzņēmumi varētu izvērsties ārpus pilsētām, lai nodrošinātu pakalpojumu pieejamību plašākam klientu lokam. Ja pirms pāris gadiem IZZI bija problēmas ar kvalitātes latiņu, jo tika saņemtas daudz klientu sūdzības, tad šobrīd situācija ir uzlabojusies un IZZI šajā pozīcijā ir daudz ko mainījis. Jā, arī tagad saņemam sūdzības par IZZI, vēl vakar zvanīja viena sieviete un pie vārda IZZI sāka raudāt, bet sūdzības tiek saņemtas arī par citiem pakalpojuma sniedzējiem, klāstīja E. Karnītis. Tāpat šobrīd ir mainījusies Baltcom vadība un finanšu situācija, tādējādi abiem uzņēmumu svaru kausi varētu būt līdzvērtīgi, nolemjot kāda apvienošanās darījuma forma tiks izmantota.
Uz ne tik pozitīvas nots par apvienošanos ir TV3 un LNT īpašnieks MTG vadītājs Baltijas valstīs Kaspars Ozoliņš. Plānotā IZZI un Baltcom apvienošanās, pēc viņa teiktā, ir bīstama TV satura ražotājiem, īpaši vietējiem ražotājiem, jo šī apvienošanās apdraudēs iespēju TV kanāliem saņemt atlīdzību par to satura izmantošanu IZZI un Baltcom maksas televīzijas paketēs. «Kopš ekonomiskās krīzes sākuma 2009.gadā, TV kanāli vairs nevar ekonomiski pastāvēt tikai no reklāmas ieņēmumiem, tādējādi maksa no operatoriem par TV kanālu izmantošanu ir kritiski svarīga vietējās televīzijas nozares ilgtspējai. Apvienotajam uzņēmumam būs iespēja izmantot savu lielo abonentu skaitu kā «ieroci» sarunās ar TV kanāliem, pieprasot TV saturu dot par brīvu un apdraudot vietējās televīzijas nozares pastāvēšanu,» pamatoja K. Ozoliņš. Šāda pozīcija varētu būt saistīta ar grozījumiem «must carry» jomā, proti, TV3 un LNT no nākamā gada 31.marta līdz 2014.gadam varēs prasīt samaksu no kabeļoperatoriem par to veidotās programmas retranslēšanu. Tam piekrīt E. Karnītis, jo, apvienojoties IZZI un Baltcom būtu lielāks, tādējādi stiprāk varētu «deķīti» par sadarbības nosacījumiem ar MTG raut uz savu pusi. Vienreiz jau Baltcom un IZZI gribēja apvienoties, tāpēc jaunais paziņojums par apvienošanos mazliet uzjautrina, atzīmēja I. Muuls. Viņam šobrīd ir grūti saprast, kā apvienošanās darījums ir iecerēts, un kādu mērķu vadīts tas tiek virzīts. Iepriekš, 2010.gadā, kad uzņēmumi bija saņēmuši KP atļauju, tad IZZI norādīja, ka vēlas iegādāties Baltcom, taču to minēja arī Baltcom, sakot, ka vēlas iegādāties IZZI. «Domāju, ka tagad situācija nav mainījusies, tāpēc nozares uzņēmumi noraudzīsies, kā šoreiz noslēgties abu pušu sarunas,» piebilda I. Muuls.
Jāatzīmē, ka plānotais darījums IZZI un Baltcom palīdzētu labāk gatavoties un piedalīties virszemes TV ieviešanas konkursā, tādējādi konkurējot ar Lattelecom.
Viedoklis: Saprotams solis
Lattelecom Juridiskās daļas direktors Toms Meisītis:
Analizējot 2011.gada rezultātus tirgus dalībniekiem, saprotams, ka konsolidācija maksas televīzijas tirgū ir loģisks process, tas ļauj nodrošināt efektīvāku un sakārtotāku darbības vidi. Ņemot vērā, ka atsevišķos tirgus segmentos MTG sasniedz dominējošu stāvokli līdz pat 60 – 70% tirgus, tad šis ir veids kā citi maksas televīzijas tirgus dalībnieki apvieno spēkus, lai izveidotu līdzvērtīgu partneri.