Vairāki oficiālie jaunu auto dīleri nenolaiž rokas un šobrīd pārkvalificē biznesu, tostarp pārņem no līzinga kompānijām atņemtos auto, lai tos tālāk pārdotu.
Šā gada janvāris apliecināja, ka jauno auto pārdošana Latvijā ir faktiski apstājusies. Latvijas Pilnvaroto Autotirgotāju asociācijas dati liecina, ka janvārī reģistrēti tikai 494 jauni vieglie auto, kas ir par 1 697 auto jeb 77.5 % mazāk nekā janvārī pirms gada. Tomēr Db uzzināja, ka oficiālie jauno auto dīleri nedomā padoties un savus biznesus pārkvalificē, priekšplānā izvirzot lietotu auto pārdošanu.
Pārņem no līzinga
Latvijas lielākās līzinga kompānijas Swedbank Līzings vadītājs Daniils Ruļovs Db pastāstīja, ka pēdējā laikā vairāki autodīleri vērsušies ar piedāvājumu savā paspārnē pārņemt tos attiecīgās markas auto, ko līzinga kompānijas pārņēmušas no saviem klientiem, kas vairs nav spējuši atmaksāt līzingu. D. Ruļovs atzina, ka līzinga kompānija šādu piedāvājumu atbalsta un ar dīleriem sadarbojas.
"Jauno auto oficiālie dīleri šobrīd pārkvalificējas uz lietotiem auto, jo saprot, ka jaunu auto biznesa tagad nav," tā D. Ruļovs, piebilstot, ka dīleriem ir kvalitatīvi pārdevēji, bet šobrīd neko nevar īsti pārdot, jo nav pieprasījuma.
Pēc Swedbank Līzinga vadītāja atzītā, vēl nesen bija nedaudz cita situācija, kad līzinga kompānijas vērsās ar lūgumu pārdot, bet tagad auto dīleri paši nāk klajā ar piedāvājumu pārņemt, atpirkt atņemtos auto un solās tos sakopt un pārdot tālāk. Cenas šādiem auto ir salīdzinoši izdevīgas. Tirgū kopumā, pēc D. Ruļova secinātā, cenas auto kļuvušas lētākas, jo arī paši dīleri šīs cenas nosituši uz leju saistībā ar to, ka noliktavās bija pārpalikumi un auto vajadzēja pārdot, lai palielinātu likviditāti. D. Ruļovs pauda viedokli, ka pieprasījums tirgū ir pēc lietotiem auto, tiesa, pēc tādiem auto, kurus iespējams iegādāties, neizmanojot līzinga pakalpojumus, proti, par cenu līdz 6 tūkst. eiro. "Mēs atbalstam to, ka uzņēmēji sāk meklēt alternatīvas idejas," viņš atzina, šo virzienu atzīstot par pareizu.
SEB Līzinga vadītājs Ints Krasts to, ka esošie dīleri meklē iespējas paplašināt savu darbības loku, un viņu sāktās aktivitātes vērtē visnotaļ pozitīvi. "Kādreiz liels fokuss bija uz jauniem auto un no biznesa viedokļa ar to bija pietiekoši, bet tagad tiek izmanotas papildu iespējas, kas ir tikai loģisks solis," tā viņš. SEB Līzings sācis sadarboties ar Bensons auto lietoto auto nodaļu, kā arī sāk sadarbību ar Wess par lietotu auto tirdzniecību. Iepriekš augstāks apkalpošanas serviss bija jauno auto tirdzniecībā, tomēr, līdz ar uzsvaru maiņu uz lietotiem auto, labāku servisu saņems arī lietoto auto pircēji, domā I. Krasts. Viņš kā būtisku un pozitīvu lietu minēja arī to, ka, pērkot lietotu auto pie šiem dīleriem, klienti varēs justies drošāk un radīsies lielāka uzticība, jo noskatīto auto varēs pārbaudīt.
Dīleri sarosījušies
Wess, kas piedāvā jaunus Toyota, Lexus un BMW markas auto, ģenerāldirektors Alekandrs Oskins apstiprināja, ka kompānija ir uzrunājusi līzinga kompānijas, par to, ka Wess varētu uzņemties tirgot no klientiem atsavinātos auto. "Bankām ir jāpelna nauda, nevis jānodarbojas ar automašīnu tirdzniecību, tādēļ mēs varam uzņemties šīs funkcijas. Tas nav nekas jauns, jo pēc līdzīga scenārija autotirgotāji kooperējas ar bankām arī citviet pasaulē. No klientiem atsavinātās automašīnas bieži vien ir nožēlojamā stāvoklī, tādēļ mūsu uzdevums ir saskrāpētos vai sadauzītos auto uzpucēt un atjaunot, lai tos pēcāk varētu tirgot nākošajiem īpašniekiem."
Arī SIA Domenikss (Mercedes) direktors Viktors Troicins atklāja, ka šobrīd uzņēmums ir uzsācis sarunas ar vadošajām līzinga kompānijām par atsavināto automašīnu tirdzniecību, izmantojot Domenikss starpniecību. "Vispirms prioritāte būs Mercedes markas automašīnām," tā V. Troicins. Vienlaikus viņš atklāja, ka Domenikss šobrīd gatavojot projektu, kura mērķis ir neaprobežoties tikai ar Mercedes, bet uzņemties arī citu marku auto tirdzniecību un strādāt jau ar daudz lielāku vērienu. Šim nolūkam Domenikss plāno Rīgā izveidot speciālu tirdzniecības vietu, kur vienuviet varētu atrasties pat līdz 200 vieglo auto. Pagaidām viņš gan nevēlējās atklāt visas projekta nianses, norādot tikai to, ka tuvāko nedēļu laikā pēc sarunām ar līzinga uzņēmumiem varēs saņemt detalizētāku izklāstu.
Saprotoši
Pēc auto tirdzniecības uzņēmuma SIA Baltijas realizācijas centrs direktora Alda Pīlēna domām, jauno auto tirgotājiem tas ir viens no veidiem, kā pielāgoties tirgus situācijai. "Mēs neesam tik bagāta valsts, lai visi varētu atļauties braukt ar jauniem auto. Nekur Eiropā lielpilsētās mēs neieraudzīsim tik daudz jauno auto, it īpaši jau apvidus automobiļus, kā to pagaidām mēs varam novērot Rīgā. Domāju, ka šī situācija drīz varētu mainīties. Loģiski, ka jauno auto tirdzniecības apjomi samazināsies, tādēļ autodīleriem ir jāmeklē citi risinājumi," tā viņš.
Šogad pozitīvāk
Līzinga kompānijas tieši šā gada sākumā novērojušas pārmaiņas arī citu nozaru uzņēmumu noskaņojumā. D. Ruļovs minēja, ka vairāki klienti sākuši raudzīties uz alternatīviem biznesa veidiem. "Manuprāt, tas liecina, ka klienti sākuši adaptēties jaunajā situācijā, kas ir ļoti svarīgi" viņš atzina. D. Ruļovs novērojis, ka pērn situācija bija aptuveni tāda, ka "cilvēki staigāja kā rokas nolaiduši", bet šogad novērojams pēkšņa noskaņojuma maiņa. "Ir, protams, grūti, un ir skaidrs, ka vieglāk nav palicis nevienam. Iespējams, cilvēki apzinās, ka var būt vēl grūtāk un varbūt tā arī būs. Tomēr ir mainījies tas, ka cilvēkos parādījusies apņēmība kaut ko darīt, risināt, iet un strādāt, lai būtu rezultāti," tā D. Ruļovs. Pēc viņa klāstītā, tas ir līdzīgi kā no divām pusēm paskatīties uz prognozēto bezdarba līmeņa pieaugumu līdz 10 - 15 %. "Protams, tas katram cilvēkam individuāli ir katastrofa. Tomēr, ja mēs apgriežam ciparus nedaudz savādāk, tad 85 - 90 % cilvēkiem būs darbs! Ja runā par kredītu kavētājiem, nemaksātājiem, tad, pieņemot, ka 2 % nemaksā, bet no otras puses - 98 % ir tie, kas maksā," tā D. Ruļovs. Šie 98 % cilvēku turpina ne vien ģenerēt ienākumus, bet tie ir arī bankās labi klienti, ar kuriem bankām jāstrādā. "Šobrīd problemātiskie klienti ir tie, ar kuriem vairāk jāstrādā, kam tiek novirzīti arī vairāk banku cilvēki. Tomēr paliek arī speciālisti, kas turpina kā līdz šim strādāt ar šiem labajiem klientiem," tā viņš.