Pastiprinoties ierobežojumiem un aizliegumiem iebraukšanai lielākajās Eiropas pilsētās automašīnām ar dīzeļdzinējiem, tie ir ievērojami ietekmējuši kā jaunu tā lietotu dīzeļauto pārdošanas apjomus. Ar dīzeļdzinēju aprīkoto jauno auto tirdzniecība Eiropā samazinās, tāpat kā to cena lietoto auto tirgū. Kā tas ietekmēs auto tirgu Latvijā un vai šī tendence vietējam tirgum ir iespēja vai pamats uztraukumam, centīsimies noskaidrot šajā rakstā!
Dīzeļu ēras noriets Eiropā
Kopš 2015. gada skandalozajiem notikumiem ap Volkswagen AG koncerna manipulācijām ar kaitīgo izmešu rādījumiem to dīzeļautomašīnām, Eiropa ir sākusi ieviest stingrākus ierobežojumus un aizliegumus iebraukšanai lielākajās pilsētās vecāku auto īpašniekiem, sevišķi tiem, kuru auto darbina dīzeļdzinēji. Dažas Eiropas pilsētas, kā piemēram, Londona, dīzeļiem ir ieviesusi ierobežojumus atsevišķās pilsētas zemo izmešu zonās, kamēr citas to iebraukšanu aizliedz teju pilnībā.
Vācija
Vācijas galvaspilsēta Berlīne jau kopš 2018. gada ir ieviesusi noteiktus ierobežojumus – lietoti auto, kuru dīzeļdzinēji neatbilst Euro6 izmešu standartiem tiek izslēgti no iespējas piedalīties satiksmē pilsētas centrā. Šim piemēram sekoja arī citas Vācijas pilsētas – Hamburga, Frankfurte un pat vācu autobūves bastions – Štutgarte.
Lielbritānija
Arī Lielbritānijā, vecāku dīzeļu īpašniekiem neklājas vieglāk – Londona, kopš 2018. gada ir aizliegusi vecāku dīzeļdzinēju īpašniekiem (kuri ir reģistrēti pirms 2015. gada un neatbilst Euro6 regulai) pārvietoties pa pilsētas centu. Arī jaunākas automašīnas ar dīzeļdzinējiem noteiktās nedēļas dienās tiek apliktas ar īpašu nodokli.
Spānija
Spānija savos ierobežojumos ir nedaudz pielaidīgāka, tomēr arī tiecās uz kaitīgo izmešu un ar dīzeļdzinēju aprīkoto veco auto samazināšanu savu pilsētu ielās. Kopš 2018. gada novembra, Madridē aizliegts pārvietoties ar dīzeļdzinēju aprīkotos auto, kuri ražoti pirms 2006. gada.
Foto: Shutterstock.com
Šīs nebūt nav vienīgās Eiropas lielās pilsētas, kurās ieviesti striktāki ierobežojumi vecākiem auto ar dīzeļdzinējiem, taču noteiktu tendenci šie piemēri ieskicē. Šī brīža situācija liecina, ka stingrāki ierobežojumi dīzeļauto, sevišķi vecāku, īpašniekiem tikai palielināsies. Šīs izmaiņas ir ievērojami ietekmējušas situāciju lietoto auto tirgū, kur ar dīzeļdzinēju aprīkoto auto cenas katru gadu turpina kristies.
Ietekme uz Latvijas auto tirgu
Latvijā, kā citur Austrumeiropā, iepriekšminētie kaitīgo izmešu ierobežojumi vēl nav ieviesti, tāpēc pamats satraukumam tiem, kuru auto aprīkoti ar dīzeļdzinēju pagaidām ir lieks. Protams, ar laiku, arī pie mums kā Eiropas Savienības dalībvalstī, šīs regulas centīsies ieviest, taču, ņemot vērā Latvijas autoparka vidējo vecumu un lielo ar dīzeļdzinējiem aprīkoto automašīnu īpatsvaru, tas diez vai sagaidāms tik drīz.
Rietumeiropiešu zaudējums šajā ziņā var būt mūsu ieguvums, jo neziņa par dīzeļdzinēju nākotni lielākajās Eiropas pilsētās, dara eiropiešus piesardzīgus jaunu dīzeļu iegādē, kā arī samazina cenas lietotiem, ar dīzeļdzinējiem aprīkotiem auto. Kamēr pie mums netiks ieviestas izmaiņas, ir pamats uzskatīt, ka Latvijā var ieplūst tie auto, kurus citur pārdot nebūs izdevīgi.
Foto: Shutterstock.com
Kāpēc neatteikties no dīzeļa?
Lai arī citviet Eiropā, regulējumi ir samazinājuši ar dīzeļdzinējiem aprīkoto auto pārdošanas apjomus par aptuveni 30%, Latvijā tie joprojām ieņem stabilu īpatsvaru kopējā autoparkā. Piemēram, pēc CSDD sniegtajiem datiem, uz šī gada 1. janvāri, ar dīzeļdegvielu aprīkoto transportlīdzekļu skaits valstī sastāda 65,5% no visiem reģistrētajiem.
To galvenokārt var skaidrot ar:
- zemākām automašīnu cenām lietoto auto tirgū, salīdzinot ar tāda paša modeļa ar benzīna dzinēju aprīkotām automašīnām;
- zemākām kopējām ekspluatācijas izmaksām;
- lielākoties labāku degvielas ekonomiju (sevišķi garākos pārbraucienos ārpus pilsētas) un iegādājoties liellitrāžas automašīnas.
Šie ir tikai daži no iespējamiem iemesliem dīzeļu popularitātei Latvijā, taču nav vienīgie. Lielais ar dīzeļdzinēju aprīkoto auto piedāvājums arī spēlē savu lomu. Lietoti auto ar dīzeļdzinējiem, visticamāk, būs vieglāk atrodami sev vēlamajā komplektācijā, krāsā un citos parametros, jo izvēle pie lietoto auto tirgotājiem gluži vienkārši ir lielāka. Tāpat dīzeļdzinējus pie mums iecienījuši lielu (apvidus un luksus klases) auto pircēji, jo to lielais griezes moments un ekonomija daudziem pircējiem šķiet prātīgāka izvēle šajā auto segmentā.
Kur meklēt un iegādāties lietotu auto ar dīzeļdzinēju droši?
Ņemot vērā, ka šī brīža situācija Eiropā sola turpināt lietotu masveida ieplūšanu Latvijā, ir jābūt uzmanīgam, lai neiegādātos auto ar slēptiem defektiem un par neadekvātu cenu. Viens no pieredzējušākajiem lietoto auto tirgotājiem Latvijā, BRC Autocentrs, saviem klientiem piedāvā unikālu pakalpojumu – garantiju lietotiem auto, kas apstiprina, to, ka BRC Autocentrs savus auto pirms pārdošanas rūpīgi pārbauda. Ilgstošā pieredze un lielais lietoto un mazlietoto auto inventārs garantē adekvātas cenas, kuras bieži vien ir izdevīgākas kā pērkot lietotu auto Rietumeiropā!
Ienāc www.brc.lv un pārliecinies!