Jaunākais izdevums

Žurnāls Foreign Direct Investment (Fdi) izveidojis nākotnes pilsētu sarakstu (Cities of the Future).

Lai izveidotu šo sarakstu, Fdi ņem vērā vairāk nekā 75 dažādus pilsētas rādītājus, kas var vai nevar nākotnē piesaistīt investīcijas un kā varētu attīstīties ekonomika.

Pilsēta ar vislielāko potenciālu nākotnē jau vairākus gadus pēc kārtas ir Londona. Londona tuvākajā nākotnē, visticamāk, saglabās savas līderpozīcijas, norāda žurnāls. Londonas IKP 2020. gadā varētu sasniegt 708 miljardus USD, kas būtu par 15% vairāk nekā Parīzei, kas šajā sarakstā ir otrajā vietā.

Sadaļā 10 pilsētas ar vislielāko ekonomisko potenciālu Rīga ieņem devīto vietu. Viļņa ieņem astoto vietu, bet mūsu ziemeļu kaimiņu galvaspilsēta Tallina ieņem otro vietu, piekāpjoties tikai Luksemburgai.

Jāatzīmē, ka Fdi Tallinu ir ierindojis vairākos sarakstos: Sarakstā TOP 50 labākās pilsētas - Tallina ieņem 11. vietu, sarakstā labākās mazās Eiropas pilsētas - Tallina ieņem 3. vietu un visrentablāko pilsētu topā Tallina ieņem 9. vietu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jau vairāki Igaunijas lieli koncertu organizatori paziņojuši, ka pasaules mēroga superzvaigžņu koncertus plāno rīkot Rīgā nevis Tallinā, ziņo laikraksts Telegraf.

Igaunijas holdings Baltic Development Group (BDG), kura pieder aģentūra F.B.I., norādījis, ka turpmāk lielie pasaules zvaigžņu koncerti norisināsies nevis Tallinā, bet Rīgā. Kā norāda BDG pārstāvis Kristaps Kārkliņš, tas nozīmē, ka F.B.I. rīkoto koncertu skaits Rīgā palielināsies par aptuveni 20%.

Ja kādreiz kādas zvaigznes koncerts notika tikai vienā Baltijas pilsētā, tad parasti tā bija Tallina. Tagad par šo vietu kļūs Rīga. Šāda BDG plāna pamatā ir Igaunijas valdības lēmums palielināt pievienotās vērtības nodokli uzņēmumiem, kas darbojas tūrisma un izklaides biznesā, no 5% līdz 18%, kas nenovēršami novestu pie biļešu cenu pieauguma. Latvijā šāds nodoklis attiecīgās nozares uzņēmumiem ir 0%.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Globālās pandēmijas laikā un tās izraisītā pasažieru un lidojumu skaita samazināšanās apstākļos starptautiskā lidosta “Rīga” 2020.gadu noslēdza ar 15,85 miljonu eiro zaudējumiem, liecina uzņēmuma publiskotais auditētais gada pārskats par 2020.gadu.

Lidosta pērn apkalpoja 2,01 miljonus pasažieru, kas ir par 5,8 miljoniem jeb 74% mazāk nekā sākotnēji plānots. Savukārt apkalpoto lidojumu skaits saruka līdz 35,6 tūkstošiem, kas par 59% mazāk nekā gadu iepriekš.

Uzņēmuma neto apgrozījums 2020. gadā, salīdzinot ar 2019.gadu, samazinājās par vairāk nekā pusi jeb 54%: 2019.gadu lidosta noslēdza ar gandrīz 65 miljonu eiro apgrozījumu, kamēr 2020.gadā tas sasniedza vien 29,8 miljonus eiro.

Lidostas ieņēmumi no aviācijas pakalpojumiem pērn veidoja 15 miljonus eiro, kas ir 63% samazinājums, salīdzinot ar budžetā sākotnēji plānoto. Savukārt ienākumi no neaviācijas pakalpojumiem pērn samazinājās līdz 14,7 miljoniem eiro, kas ir 39% kritums, salīdzinājumā ar situāciju gadu iepriekš.

Komentāri

Pievienot komentāru
Makroekonomika

Latvijas IKP uz vienu iedzīvotāju pērn - ceturtais zemākais ES

LETA,18.06.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas iekšzemes kopprodukts (IKP) uz vienu iedzīvotāju pēc pirktspējas paritātes 2013.gadā veidoja 67% no vidējā Eiropas Savienības (ES) līmeņa, kas bija ceturtais zemākais rādītājs 27 valstu blokā, liecina ES statistikas biroja Eurostat sākotnējās aplēses.

Viszemākais IKP uz vienu iedzīvotāju pēc pirktspējas paritātes pērn reģistrēts Bulgārijā - 47% no vidējā ES līmeņa, Rumānijā 54% un Horvātijā - 61%, kā arī Latvijā un Ungārijā - 67%.

Lietuvas IKP uz vienu iedzīvotāju 2012.gadā veidoja 74% no ES vidējā līmeņa, kas ir sestais zemākais līmenis ES.

Savukārt Igaunijas IKP atbilda 72% no ES vidējā rādītāja, kas ir piektais zemākais līmenis.

Tikmēr vislielākais IKP uz vienu iedzīvotāju pēc pirktspējas paritātes ES 2013.gadā reģistrēts Luksemburgā - 264% no ES vidējā līmeņa.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Rail Baltica projekta pabeigšana 2026.gadā būs atkarīga no Baltijas valstu vienotas rīcības

LETA,08.10.2018

Baltijas valstu kopuzņēmuma «RB Rail» valdes priekšsēdētāja vietas izpildītājs un finanšu direktors Igns Degutis.

Foto: LETA

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Baltijas valstu vienota rīcība Eiropas platuma sliežu dzelzceļa līnijas projekta «Rail Baltica» īstenošanā var veicināt tā pabeigšanu 2026.gadā, intervijā aģentūrai LETA pauda «Rail Baltica» projekta īstenotāja, Baltijas valstu kopuzņēmuma «RB Rail» valdes priekšsēdētāja vietas izpildītājs un finanšu direktors Igns Degutis.

Viņš uzsvēra, ka «Rail Baltica» projekts sniedz vienreizēju iespēju Baltijas valstīm, no kura iegūs gan iedzīvotāji, gan arī uzņēmējdarbības vide.

«Tas ir ekonomisks koridors, no kura iegūs visas Baltijas valstis. Es diezgan ilgi esmu strādājis Lietuvā enerģētikas sektorā, un mēs saucām Baltijas valstis par enerģētisku salu. Pēc starpsavienojumu izveidošanas ar citām Eiropas valstīm tā vairs nav, un mēs redzam, cik ļoti ir kritušās enerģijas cenas. Kas attiecas uz dzelzceļu, tad attiecībā pret pārējo Eiropu mēs joprojām esam sala,» pauda Degutis un piebilda, ka par «Rail Baltica» sniegtajām iespējām jau interesējas pārstāvji no Nīderlandes, Francijas, Vācijas, kā arī Skandināvijas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2017. gada kruīzu sezona Rīgas ostai solās būt veiksmīga; jau pieteikti 87 kuģi, un viens no tiem būs izmērā īpaši brangs, ceturtdien raksta laikraksts Dienas Bizness.

Pirmais šī gada kruīza kuģis ostā ir sagaidīts jau janvārī. Tas bija operatora St.Peter Line kuģis Princess Anastasia – tā kuģi tradicionāli ienāk ostā ziemas sezonā. Vasaras sezona sāksies 5. maijā, un kruīza kuģu ienācieni plānoti līdz pat oktobra vidum. Tradicionāli aktīvākie mēneši būs jūnijs, jūlijs un augusts. Prognozēts, ka šogad osta sagaidīs vairāk nekā 90 tūkst. kruīza pasažieru. Pirmo reizi ostā ienāks Grand Circle Cruise Line kuģis CLIO, kā arī Thomson Cruises operatora kruīza kuģis Thomson Celebration. Šogad tiek gaidīta līdz šim lielākā kruīza kuģa ierašanās ostā – Rīga iekļauta Transocean Tours operatora kuģa Celebrity Silhouette (319 m garš) maršrutā, un tas paredzējis ostā ienākt piecas reizes.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Ātrvilcieni starp Baltijas galvaspilsētām kursēs reizi divās stundās

Žanete Hāka,12.03.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rail Baltica ātrgaitas vilcieni no Tallinas uz Varšavu un no Tallinas uz Viļņu kursēs līdz četrām reizēm dienā katrā virzienā katrā no maršrutiem no brīža, kad līnija tiks atklāta un līdz sešām reizēm dienā katrā virzienā katrā no maršrutiem pēc 10 darbības gadiem, informē uzņēmuma pārstāvji.

Turklāt, līdz pat 10 vilcieniem dienā kursēs posmā Viļņa–Kauņa–Varšava. Tā rezultātā Rail Baltica nodrošinās ātru dzelzceļa savienojumu starp Baltijas valstu galvaspilsētām katras divas stundas.

Plāns iekļauj arī divus nakts vilcienus: Tallina–Rīga–Kauņa–Varšava–Berlīne un Viļņa–Kauņa–Varšava–Berlīne, dodot iespēju pasažieriem sasniegt tālākus galamērķus Eiropā.

Katras 30 minūtes pasažieriem būs iespēja nokļūt no Rīgas Centrālās Stacijas uz Starptautisko lidostu «Rīga». Šis brauciens aizņems vien 10 minūtes.

Ātrgaitas vilcienu kustības intervāls ir balstīts paredzamo pasažieru pieprasījuma novērtējumā, kas tika veikts Rail Baltica Vilcienu kustības plāna 2026.-2056. gadam izstrādes ietvaros. Šo plānu izstrādāja Vācijas uzņēmums ETC Gauff Mobility GmbH, sadarbībā ar COWI A/S (Dānija) un Institut fur Bahntechnik GmbH (Vācija). Plāns atspoguļo modernu, integrētu pieeju, kas paredz, ka tirgus pieprasījums ir galvenais kritērijs, pēc kura tiek plānots vilcienu kustības grafiks.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šī gada septembrī bezdarba līmenis Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīs bija 7.0%, kas nozīmē, ka bez darba ES šogad septembrī bija 16.710 miljoni iedzīvotāju darbspējas vecumā. Tā liecina Eiropas statistikas biroja Eurostat dati.

Zemākais bezdarba līmenis ES šī gada septembrī bijis Nīderlandē (2.5%) un Dānijā (2.9%), savukārt augstākais - Spānijā (11.9%) un Slovākijā (10.0%).

Salīdzinot šī gada septembri ar attiecīgo mēnesi pērn, bezdarba līmenis ir samazinājies septiņpadsmit, palielinājies deviņās un palicis nemainīgs vienā ES dalībvalstī.

Salīdzinot visas trīs Baltijas valstis, šī gada septembrī visaugstākais bezdarba līmenis bijis Latvijā (6.8%), kam seko Lietuva (4.6%) un Igaunija (4.2%). Latvijā šī gada septembrī bijis astotais augstākais bezdarba līmenis starp ES dalībvalstīm.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Amerikam beidzot izdodas reģistrēt partiju

Gunta Kursiša,07.05.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzņēmumu reģistrs pirmdien reģistrējis Rīgas vicemēra Andra Amerika dibināto politisko partiju Gods kalpot Rīgai, kurai patlaban ir 345 biedri un vairāk nekā 800 atbalstītāji. Partijas valdē iecelti gandrīz visi bijušās LPP/LC Rīgas domes deputāti.

«Gods kalpot Rīgai izveidota ar mērķi apvienot īstenus pilsētas patriotus, lai, kopā strādājot, veidotu Rīgu par drošu un sakārtotu mājvietu visiem tājā dzīvojošajiem,» pauda organizācijas pārstāve Liene Pētersone.

Jau iepriekš vēstīts, ka šā gada aprīļa beigās Uzņēmumu reģistrs atteica reģistrāciju partijai Gods kalpot Rīgai, jo iesniegtajos statūtos tika konstatētas nepilnības.

Jau vēstīts, ka esošā Rīgas vicemēra un bijušā LPP/LC politiķa A. Amerika dibinātā organizācija Gods kalpot Rīgai 17. martā no biedrības pārtapusi lokālpatriotiskā reģionālajā partijā.

Jau rakstīts, par Gods kalpot Rīgai priekšsēdētāju partijas dibināšanas kongresā vienbalsīgi tika ievēlēts vienīgais izvirzītais kandidāts A. Ameriks. Valdē iecelti gandrīz visi bijušās LPP/LC Rīgas domes deputāti - Rīgas Mājokļu un vides komitejas priekšsēdētājs un a/s Rīgas siltums padomes priekšsēdētājs Vjačeslavs Stepaņenko, Rīgas Tūrisma attīstības biroja (RTAB) valdes locekle Vita Jermoloviča, Drošības, kārtības un korupcijas novēršanas jautājumu komitejas priekšsēdētājs Dainis Turlais, Izglītības, kultūras un sporta komitejas priekšsēdētāja Eiženija Aldermane, komiteju deputāti Andris Bērziņš, Irina Vinnika, Mihails Gavrilovs, a/s Getliņi EKO valdes loceklis Raimonds Timma, Kristīgo draudžu kolēģijas darba grupas vadītājs Jānis Šmits, kā arī Austrumu izpilddirekcijas izpilddirektors Dmitrijs Pavlovs. Arī pārējie valdes locekļi ir bijušie partijas LPP/LC biedri. Valdē ievēlēts Rīgas izpilddirektors Juris Radzevičs, bijušais bērnu un ģimenes lietu ministrs Ainars Baštiks, kurš tagad ir A. Amerika padomnieks Rīgas domē, pašvaldības SIA Rīgas karte valdes loceklis Aleksandrs Brandavs, Rīgas Klasiskās ģimnāzijas direktors Romāns Alijevs, Rīgas domes Īpašuma departamenta direktors Oļegs Burovs, Mix Media Group īpašnieks uzņēmējs Andrejs Feldmanis, bijusī Rīgas domes deputāte Sarmīte Pīka, kā arī kādreizējais Saeimas un Rīgas domes deputāts, bijušais TB/LNNK biedrs Andrejs Požarnovs un Latvijas Baptistu Draudžu Savienības izpilddirektore Inga Ziņģe-Pupiņa, kā arī A. Amerika biroja vadītāja Rīgas domē Rudīte Leitena, kura 2009. gadā kandidējusi pašvaldību vēlēšanās no LPP/LC saraksta.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas domes priekšsēdētājs Mārtiņš Staķis (PP) nolēmis atkāpties no amata, teikts viņa šodien izplatītajā paziņojumā.

Šo lēmumu izraisīja nesaskaņas un šķelšanās koalīcijā saistībā ar iespējamo pārkāpumu izmeklēšanu Rīgas domes Satiksmes departamentā.

Kā norāda Staķis, kopš Rīgas domes ārkārtas vēlēšanām 2020.gadā viņš esot strādājis, lai Latvijas galvaspilsētā ieviestu modernas, ilgtspējīgas pārmaiņas un labākās pārvaldības prakses.

Viens no galvenajiem principiem viņam esot bijusi godīga pārvaldība, kas izpaužas kā atklāti konkursi, profesionāļi kapitālsabiedrību vadībā, nulles tolerance pret izšķērdību, korupciju vai politiskajiem ielikteņiem.

Šo principu viņš esot ievērojis, nododot izvērtēšanai informāciju par naudas izšķērdēšanu Rīgas domes Satiksmes departamentā, kā arī laikus par to informējot par satiksmes jomu atbildīgās Rīgas domes amatpersonas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzņēmums “Kärcher” sadarbībā ar Rīgas pieminekļu aģentūru īstenojis ikgadējo pieminekļa tīrīšanas projektu un tā ietvaros attīrīja un jaunu elpu piešķīra vides skulptūrai “Rīgai 800”, kas atrodas K. Ulmaņa gatves un Lielirbes ielas krustojumā.

Skulptūra tika atbrīvota no sāls un smilšu nosēdumiem, kā arī no izmešu piesārņojuma.

Uzņēmums pieminekļu tīrīšanas projektu realizē brīvprātīgi no saviem līdzekļiem. Vides skulptūras “Rīgai 800” tīrīšanas darbos ieguldīti vairāk nekā 2000 eiro. Savukārt kopā līdz šim uzņēmums pieminekļu tīrīšanas projektā investējis jau vairāk nekā 10 000 eiro.

“Priecājāmies par iespēju veikt tīrīšanas darbus, lai sakoptu vides skulptūru “Rīgai 800”, kas veidota kā bezgalības simbols, norādot uz Rīgas nebeidzamo attīstību. Esam gandarīti sniegt savu ieguldījumu kultūras mantojuma saglabāšanā, veltot šim procesam savu pieredzi, tehnoloģijas un resursus. Šoreiz, lai notīrītu sāls un smilšu nosēdumus, tīrīšanā tika izmantots jaudīgs benzīna augstspiediena tīrītājs ar karsto ūdeni, kā arī piemeklēti specializēti tīrīšanas līdzekļi izmešu piesārņojuma noņemšanai,” stāsta Andrejs Masulis, “Kärcher Latvija” valdes priekšsēdētājs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Kāpēc Rīgai kritiski svarīga jaunu biroju centru attīstība?

Olga Rudzika, Nekustamo īpašumu attīstītāja, Pro Kapital rīkotājdirektore Latvijā,10.07.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Apspriežot Latvijas spēju piesaistīt ārvalstu investīcijas, ik pa laikam kā viena no kavējošiem apstākļiem tiek piesaukta arī samērā sliktā situācija ar īrei pieejamajām platībām biroju telpām. Tāpēc konkurencē par, piemēram, dalīto pakalpojumu centru izvietošanu šobrīd zaudējam Viļņai un Tallinai. Salīdzinoši - kopējais biroju telpu apjoms Tallinā šobrīd pārsniedz 1 miljonu kvadrātmetru, kamēr Rīgā tie ir nepilni 800 tūkstoši kvadrātmetru.

Pilnvērtīgai Rīgas attīstībai moderni biroju centri ir kritisks nosacījums, tomēr šobrīd investori biežāk dod priekšroku Tallinai vai Viļņai, pat neskatoties uz mūsu acīmredzamajām transporta savienojamības priekšrocībām – esam Baltijas viducī ar lieliski attīstītu lidostu. Gaidāmais Rail Baltica projekts šīs priekšrocības tikai palielinās.

Nākotnes perspektīvas gan ir cerīgas - tuvāko piecu gadu laikā Rīgā varētu tikt attīstītas vairāk nekā 10 biroju ēkas vai ēku kompleksi. Pieprasījums pēc kvalitatīviem un energoefektīviem birojiem ir nemainīgi liels, tāpēc bažām par to, ka lielā apmērā attīstītās biroju platības nākotnē riskētu kļūt par spoku teritorijām, nav pamata.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nekustamais īpašums

Jauno dzīvokļu būvniecībā Rīga drīzumā varētu sākt pietuvoties Viļņai un Tallinai

LETA,17.02.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jauno dzīvokļu būvniecībā Rīga drīzumā varētu sākt pietuvoties Viļņai un Tallinai, no kurām pagaidām jūtami atpaliek, intervijā aģentūrai LETA sacīja nekustamā īpašuma attīstītāja "Bonava Latvija" valdes priekšsēdētājs Mareks Kļaviņš.

"Domāju, ka Rīga uzņems apgriezienus. Igaunijā, piemēram, cilvēku rocība ir lielāka tieši finansējuma pieejamības ziņā. Igaunijā ir daudz mazāka ēnu ekonomikas ietekme, līdz ar to daudz lielākam cilvēku lokam ir pieejams finansējums. Tas ir faktors, kas ir dzinis Tallinu uz priekšu, salīdzinot ar Rīgu," teica Kļaviņš.

Viņš skaidroja, ka pēc iepriekšējās krīzes Latvijā tirgus attīstību sabremzēja dažādi alternatīvie nodokļu režīmi, kas liedza cilvēkiem iegūt finansējumu mājokļa iegādei. Pagājušā gada laikā gan situācija ir uzlabojās, samazinot pelēkajā sektorā strādājošo Latvijas iedzīvotāju skaitu.

"Taču šī problēma nav izskausta pavisam - pandēmija atkal izgaismoja šo problēmu: ja tu strādā pelēkajā sektorā, maksā mazus nodokļus, tad arī krīzes situācijā nav pieejams atbalsts. Valsts iet pareizajā virzienā prom no šiem alternatīvajiem nodokļu režīmiem, tādēļ domāju, ka situācija ar laiku uzlabosies," pauda Kļaviņš.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgā 2020.gadā tiks uzbūvēti ap 2500 jaunu dzīvokļu, bet optimāli Rīgā būtu nepieciešami 5000-6000 dzīvokļu gadā pret iedzīvotāju skaitu un novecojušo dzīvokļu fondu, intervijā aģentūrai LETA sacīja Igaunijas nekustamo īpašumu attīstītāja "Kaamos" valdes loceklis Armands Buks-Vaivads.

Viņš pavēstīja, ka Tallinā, kas ir stipri mazāka par Rīgu, gadā tiek uzbūvēti apmēram 3500 dzīvokļu, savukārt Viļņā, kas ir arī ir mazāka par Rīgu, tie ir 6000 dzīvokļu gadā.

"Līdz šim mēs esam attīstījušies diezgan proporcionāli Tallinai, tikai iepaliekot par pāris gadiem. Mēs prognozējam, ka turpmākajos piecos gados mēs, mazākais, būsim līdzīgi Tallinai, kāda tā ir šobrīd. Optimistiski domāt liek tas, ka Rīgā ir plānotas būtiskas investīcijas biroju ēkās, kas radīs jaunas darbavietas, tāpat "Rail Baltic" projekts un dažādi citi. Ceram uz jauno pašvaldības vadību, kas nodrošinās labāku pilsētvidi," sacīja Buks-Vaivads.

Viņaprāt, Rīgas tirgus perspektīvas ir sasniegt Tallinas līmeni. Pirms diviem gadiem, kad "Kaamos" iegādājās Rīgā pirmo zemes gabalu, dzīvokļu cenas tik tikko nosedza būvniecības izmaksas, tagad jau dzīvokļu cenas ir sasniegušas zināmu rentabilitātes līmeni, norādīja Buks-Vaivads.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Pasažieru vilciena maršruts no Viļņas līdz Tallinai atkarīgs no Latvijas un Igaunijas vienošanās

LETA/BNS,27.12.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pasažieru vilcienu satiksmes starp Viļņu un Rīgu pagarināšana līdz Tallinai ir atkarīga no Latvijas un Igaunijas amatpersonu lēmumiem, trešdien paziņoja Lietuvas satiksmes ministrs Marjus Skuodis.

Trešdienas rītā atklājot pasažieru vilcienu satiksmi starp Viļņu un Rīgu, Skuodis žurnālistiem teica, ka Latvija un Igaunija pašlaik diskutē par dzelzceļa satiksmi starp Rīgu un Tartu, kuram varētu pielāgot arī līnijas starp Viļņu un Rīgu kursēšanas grafiku.

"Man ir ļoti grūti runāt par projektiem, kurus tieši nevaru ietekmēt, jo vispirms par to ir jāvienojas Igaunijas un Latvijas pusei," trešdien Viļņā žurnālistiem sacīja Skuodis, atbildot uz jautājumu, vai pašreizējā valdības sasaukuma laikā varētu sākt pasažieru vilcienu satiksmi starp Viļņu un Tallinu.

"Jau notiek sarunas par savienojumu starp Rīgu un Tartu, un mums ir [dzelzceļa] savienojums no Tartu uz Tallinu. Ja tiks izveidots savienojums starp Rīgu un Tartu, es domāju, ka mēs varēsim pielāgot kustības grafikus [maršrutam Viļņa-Rīga]," klāstīja Lietuvas satiksmes ministrs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Tallinā gaidāma Stadler un CAF plēšanās par tramvaju ieprikumu

Gunta Kursiša,09.11.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tallinas pilsētas transporta aģentūra (Tallinna Linnatranspordi) par jauno tramvaju piegādātāju izvēlējusies Spānijas kompāniju Construcciones y Axiliar de Ferrocariles S.A (CAF). Paredzēts, ka uzņēmums Tallinai piegādās 15 tramvajus, tikmēr vienīgie konkurenti iepirkumā - Stadler pieprasījuši Tallinas uzņēmumam skaidrojumu un pamatojumu, kādēļ viņu piedāvājums noraidīts, vēsta ERR.

Kompānija CAF ieguva tiesības piegādāt Tallinai tramvajus, pārspējot konkursā kompāniju Stadler Bussnang AG/Stadler Pankow GmbH. Abas kompānijas arī bija vienīgās, kas piedalījās konkursā par jaunu tramvaju piegādi Igaunijas galvaspilsētai.

Saskaņā ar iepirkumā noteikto Spānijas kompānija apmācīs trolejbusu vadītājus un mehāniķus jauno tramvaju lietošanā.

Tikmēr Stadler Bussnang norādīja, ka vēlas no Linnatranspordi saņemt skaidrojumuun pamatojumu, kādēļ viņu piedāvājums ir noraidīts.

«Mēs zinām, ka mūsu piedāvājums bija lētāks nekā CAF, tādēļ mēs gribētu zināt, uz kāda pamata tas tika noraidīts,» norādīja Stadler pārstāvis.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iedzīvotāju ienākumi visās trīs Baltijas valstu galvaspilsētās pēdējo trīs gadu laikā ir palielinājušies - kopš 2021. gada gan Rīgā, gan Viļņā un Tallinā ievērojami augusi vidējā darba alga, tomēr šis pieaugums nav bijis vienmērīgs, norāda Swedbank.

Vērtējot ienākumus pēc nodokļu nomaksas un pieņemot, ka ģimenē ir divi bērni un abi vecāki pelna vidējo algu galvaspilsētā, visbūtiskākais kāpums pēdējo trīs gadu laikā bijis Viļņā – tur alga “uz rokas” kļuvusi par 42% lielāka. Tikmēr Rīgā attiecīgs neto algas pieaugums ar diviem reģistrētiem apgādājamajiem bijis 29%, bet Tallinā tas bijis vismērenākais – 24%. Taču kopumā Rīgas ģimenēm joprojām jārēķinās ar zemākajiem vidējiem ienākumiem Baltijas galvaspilsētu vidū, vienlaikus sadzīvojot ne ar tām zemākajām izmaksām.

Ģimenes rīcībā esošos ienākumus ietekmē ne vien alga “uz rokas”, bet arī pabalsts par bērniem, kas katrā valstī tiek piešķirts vecākiem. Arī šajā jomā Lietuva saglabā līdera pozīciju Baltijā – tur ikmēneša pabalsts par diviem bērniem ir 192 eiro, Igaunijā 160 eiro, bet Latvijā 100 eiro. Tiesa gan, Lietuvā šis pabalsts pilnībā aizstāj iedzīvotāju ienākuma nodokļa atvieglojumu par apgādājamo, kas Latvijā strādājošajiem tiek piemērots ikmēneša ietvaros pie algas izmaksas un Igaunijā reizi gadā kā pārmaksātā nodokļa atmaksa pēc gada ienākumu deklarācijas iesniegšanas. Rezultātā ienākumu apmērs, kas paliek ģimenes rīcībā pēc ģimenes valsts pabalsta saņemšanas un darbaspēka nodokļu nomaksas, Tallinā, Viļņā un Rīgā būtiski atšķiras – attiecīgi 3576 eiro, 3127 eiro un 2655 eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Ukrainas dzelzceļš plāno sarunas par vilciena maršruta Kijeva-Rīga pagarināšanu līdz Tallinai

LETA,27.11.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ukrainas valsts dzelzceļa kompānija «Ukrzaļizņicja» paziņojusi, ka decembrī sāks sarunas par pasažieru vilciena maršruta Kijeva-Minska-Viļņa-Rīga pagarināšanu līdz Tallinai.

Rentabilitāte maršrutam Kijeva-Rīga, kurā vilcieni sāka kursēt tikai septembra beigās, ir aptuveni nulle, un Ukrainas dzelzceļa uzņēmums to vērtē kā labu rezultātu.

«Pagaidām vilciens kursē ar aptuveni nulles rentabilitāti, taču, ņemot vērā, ka ir «klusā sezona» un tas ir tikai sācis kursēt, šā maršruta «palaišanu» var uzskatīt par veiksmīgu,» sacījis «Ukrzaļizņicja» pārstāvis.

Pēc Ukrainas dzelzceļa kompānijas sniegtajiem datiem, pirmajos astoņos maršruta reisos pārvadāti aptuveni 2,1 tūkstotis pasažieru, tostarp apmēram 1000 - uz un no Lietuvas un aptuveni 950 - uz un no Latvijas.

«Ukrzaļizņicja» pārstāvis arī teica, ka decembrī ieplānots sākt sarunas ar Igaunijas valsts dzelzceļa uzņēmuma «Eesti Raudtee» amatpersonām par maršruta Kijeva-Rīga pagarināšanu līdz Tallinai.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

(Labots) Eksperta viedoklis: Enerģētika – politiķu jājamzirdziņš bez īpašas izpratnes par realitāti

Ivars Zariņš, Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas vadītāja p.i.,08.12.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Enerģētika kļuvusi par vienu no apspriestākajām tēmām sabiedrībā un arī par daudzu politiķu jājamzirdziņu. Tagad katram, kuram nav slinkums, ir tieksme par to izteikties, atrast ko īpašu - ar ko varētu izcelties, diemžēl, bieži bez īpašas izpratnes par to, kas tiek pateikts: izraujot no konteksta visdažādākos faktus bez spējas tos objektīvi izvērtēt, vai arī apzināti manipulējot ar tiem, lai to iebarotu sabiedrībai ar savtīgu interesi un tādejādi ievāktu sev dividendes - materiālā formā, vai vienkārši, vairojot atpazīstamību un popularitāti.

Tas viss ir radījis diezgan lielu jūkli,par kura ķīlniekiem aizvien vairāk un vairāk pamazām kļūstam mēs visi. Dārgi maksājot par to un riskējot savai tautsaimniecībai uzlikt tādu slogu, ko tā nespēs iznest nezaudējot savu konkurētspēju.

Ar nepārdomātu energopolitiku sabiedrība tiek dzīta tādā saistību jūgā, kas pamazām jau sāk līdzināties tam, ko esam uzņēmušies pret starptautiskiem aizdevējiem. Un tas ir nopietni.

Piemēram, esošajos MK noteikumos "Par elektroenerģijas ražošanu, izmantojot atjaunojamos energoresursus (AER)" paredzēto atbalsta apjomu izmantošana (ja visas noteikumos atvēlētās kvotas tiek izmantotas) nozīmētu valsts garantētu obligāto ikgadējo iepirkumu no realizētajiem AER projektiem aptuveni 180 miljonu latu apmērā, kas pie esošajām elektrības tirgus cenām mūsu tautsaimniecībai nozīmētu ikgadēju papildus maksājumu slogu par elektrību, vairāk kā 130 miljonu LVL apmērā!

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šā gada pirmā ceturkšņa IKP nelielais kāpums par 0,3% pēc sezonāli izlīdzinātajiem datiem liecina, ka «zemākais punkts» ekonomikā beidzot ir sasniegts, uzskata banku analītiķi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

VIDEO: Ko darīt, lai 2024. gada vasarā Rīgas centrs būtu pilns?

Jānis Goldbergs,02.04.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šāda bija Dienas Biznesa tēma diskusijā par tūrisma industrijas darbību Rīgas centrā un iespējām turpmākajos gados, kuras galvenie secinājumi koncentrējas ap tūrisma uztveri valsti vispār. Proti, tūrisms ir jāvērtē kā eksportējoša nozare, un ir nepieciešama valsts tēla apzināta veidošana.

Dienas Biznesa diskusijā klātienē piedalījās Latvijas Investīciju aģentūras Tūrisma departamenta direktore Inese Šīrava, Latvijas Viesnīcu un restorānu asociācijas vadītājs Andris Kalniņš un nacionālās lidsabiedrības airBaltic viceprezidents pārdošanas jautājumos Toms Andersons. Viedokļus par jautājumu iesūtīja Latvijas Tūrisma aģentu un operatoru asociācijas prezidents Ēriks Lingebērziņš, Rīgas Investīciju un tūrisma aģentūras vadītājs Fredis Bikovs, kā arī uzņēmuma Primex vadītājs Jānis Ošlejs, kurš arī bija šīs diskusijas iedvesmas avots ar savu sociālā tīkla publikāciju, kura noslēdzās ar izsauksmi: “Darām!” Ko īsti varam darīt, lai būtu rezultāts, lai Rīgas centrs šovasar būtu tūristu pilns, arī mēģinājām noskaidrot. Diskusija videoformātā skatāma portālā db.lv.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Inovācijas veikuši 30,4% Latvijas uzņēmumu, kas ir ceturtais zemākais līmenis ES

LETA,21.01.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Laika posmā no 2010.gada līdz 2012.gadam inovācijas aktivitātes īstenojuši 30,4% Latvijas uzņēmumu, kas ir ceturtais zemākais rādītājs visā Eiropas Savienībā (ES), liecina ES statistikas biroja Eurostat apkopotie dati.

Inovatīvo uzņēmumu īpatsvars palielinājies no 29,9% laika periodā no 2008. līdz 2010.gadam.

Vidēji ES dalībvalstīs šajā laika posmā inovācijas veikuši 48,9% no visiem uzņēmumiem, salīdzinot ar 52,8% iepriekšējā divu gadu periodā.

Zemākais inovācijas veikušo uzņēmumu īpatsvars reģistrēts Rumānijā - 20,7%, Polijā - 23% un Bulgārijā - 27,4%.

Igaunijā inovācijas īstenojošo uzņēmumu īpatsvars ir 47,6%, kas ir 13.zemākais līmenis ES.

Savukārt Lietuvā inovatīvo uzņēmumu īpatsvars bija 32,9%, kas ir sestais zemākais līmenis ES.

Tikmēr augstākais inovatīvu uzņēmumu īpatsvars reģistrēts Vācijā - 66,9%, Luksemburgā - 66,1% un Īrijā - 58,7%.

Komentāri

Pievienot komentāru
Būvniecība un īpašums

Rail Baltica Rīgas attīstības plānu alfa un omega

Jānis Goldbergs,01.12.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ik Latvijas pilsētā ir kāds objekts, kura plānojums ir SIA Grupa93 darbs. Viņi savu roku pielikuši arī pie lielākā šī gadsimta projekta Latvijā – Rail Baltica, kas ne tikai savienos mūs ar Eiropu, bet arī ietekmēs Latvijas galvaspilsētas attīstību turpmāk, mainīs Rīgas seju tik ļoti, ka vietām redzēsim pavisam citu pilsētu, un mainīs arī nekustamo īpašumu vērtību, loģistiku, mobilitāti un daudz ko citu.

Kas mainīsies, kā vajadzētu to uztvert, kas nav ņemts vērā? Par to Dienas Biznesa speciālizdevumā Nekustamais īpašums stāsta pilsētplānotājs un SIA Grupa93 vadītājs Neils Balgalis.

Fragments no intervijas

Rail Baltica var dēvēt par Latvijas un Rīgas gadsimta projektu, kas ietekmēs gan vidi, gan rīdzinieku ikdienu. Kā saredzat šī projekta ietekmi, vai mēs apzināmies visas iespējas, ko varam no tā gūt?

Rail Baltica beidzot atgādina mums, rīdziniekiem, to, ko esam aizmirsuši. Proti, to, ka mēs atrodamies pa vidu starp Tallinu un Viļņu. Rīga ir attīstības ģeogrāfiskais centrs. Nekustamo īpašumu attīstībā tas ir kaut kā aizmirsies. Tas ir gan atgādinājums, gan aicinājums, kam vajadzētu iedarbināt arī dažus trauksmes zvanus, ja paraugāmies uz Tallinas un Viļņas attīstības tendencēm. Tallinai Somijas tuvums daudz ko dod - gan tūristu, gan pircēju pieplūdumu, gan ostas apgrozījumu, kuģu satiksmi, un tas atspoguļojas pilsētas attīstībā. Viļņa pēdējos gados ir spērusi platu soli uz priekšu, veiksmīgi iesaistoties ārpakalpojumu biznesā, Kauņa - piesaistot ražošanas uzņēmumus ap topošo Rail Baltica loģistikas mezglu.

Komentāri

Pievienot komentāru
DB Viedoklis

DB viedoklis: Glābšanas plāns kļūst arī reālpolitisks

Didzis Meļķis, DB starptautisko ziņu redaktors,18.02.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Par Junkera plānu dēvētā investīciju veicināšanas sistēma no ideālistiska brīvā tirgus instrumenta kļūst par politisko apvedceļu citādi aizliegtām subsīdijām

Spriežot pēc sakāmvārda, latviešiem ir labi zināms, ka kopus cūka nebarojas. Tā noticis arī ar Eiropas Stratēģisko investīciju fondu jeb Junkera plānu, ko pirms gada tobrīd jaunā Eiropas Komisija ambiciozi pieteica kā savu atbildi stagnējošajai Eiropas ekonomikai. Vai, pareizāk sakot, ekonomikām.

Lūk, šai gramatiskajā niansē tad arī visa sāls – vienota ES ekonomika ir matemātiska, bet ne īsti dabā vērojama parādība, tāpēc arī ar Eiropas mēroga ekonomiskajiem plāniem un politiku ir un paredzami arī būs problemātiski. Nacionālās intereses ir un paliek noteicošās tā vienkāršā fakta dēļ, ka mums ir 28 dažādas un nereti pat ļoti atšķirīgas ekonomikas ar saviem ekonomiskajiem cikliem, tradīcijām, sociālajiem līgumiem. Tas nozīmē, ka Berlīnei, Londonai, Sofijai un Tallinai ir un būs atšķirīgas praktiskās prioritātes jeb praktiskā izpratne par izaugsmi, veicināšanu, attīstību un citiem jaukiem vārdiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Internets

Internets ES pieejams 79% mājsaimniecību; Latvijā - 72%

LETA,18.12.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pieeja internetam Eiropas Savienībā (ES) šogad bija 79% mājsaimniecību, savukārt Latvijā - 72%, liecina ES statistikas biroja Eurostat apkopotie dati.

Interneta pieejamība Latvijā ir 11.zemākā no visām dalībvalstīm.

Saskaņā ar Eurostat datiem interneta pieejamība pēdējo trīs gadu laikā ir piedzīvojusi būtisku kāpumu - 2007.gadā pieeja internetam bija 55% mājsaimniecību.

Vislielākais interneta pieejamības īpatsvars šogad reģistrēts Nīderlandē - 95%, Luksemburgā - 94%, kā arī Zviedrijā un Dānijā - 93%.

Tikmēr vismazākais interneta piekļuves īpatsvars fiksēts Bulgārijā - 54%, Grieķijā - 56% un Rumānijā - 58%.

Lietuvā internets pieejams 65% mājsaimniecību, kas ir septītais zemākais līmenis ES.

Savukārt Igaunijā pieeja internetam šogad bijusi 80% mājsaimniecību, kas ir 11.augstākais līmenis ES.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Par Latvijas zaļo enerģiju maksās labu naudu

Līva Melbārzde, Db,06.12.2009

Statoil jauno enerģētikas risinājumu departamenta direktors Guntis Āboltiņš-Āboliņš. (Foto: Ritvars Skuja, DB)

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ūdens, saule, biomasa, vējš - alternatīvās enerģijas ražošanā Latvijā ir milzu potenciāls, kas radītu gan daudz darbavietu, gan ļautu pamatīgi nopelnīt. Tā intervijā Dienas biznesam norāda Norvēģijas Statoil jauno enerģētikas risinājumu departamenta direktors Guntis Āboltiņš-Āboliņš.

Viņa pašreizējā darbība saistīta ar ambicioziem saules enerģijas projektiem, kas vismaz daļēji būtu ieviešami arī Latvijā.

Dzīvodams Norvēģijā, viņš novērojis, ka norvēģi līdzjūtīgi skatās uz Latvijas pašreizējo situāciju, tomēr saka, ka pie mums notiekošais bijis paredzams, lai gan varbūt ne tik ātrā tempā.

Jūs Statoil koncernā esat atbildīgs par jauno enerģētikas risinājumu izstrādāšanu. Kā jūs kā sākotnējs Statoil Latvijas filiāles darbinieks esat nonācis pie šādiem pienākumiem?

Latvija Statoil es strādāju kopš 1994. gada. Tur strādājot, es arī pamazām nonācu pie biodegvielas, kas toreiz fosilās degvielas kompānijai bija ļoti netradicionāls solis. Sākām vērtēt, ko tas nozīmētu Latvijas situācijai un kādas iespējas te saskatāmas. Viens no nākamajiem karjeras soļiem man bija iesaistīšanās jauno enerģiju biznesā. Statoil tam ir izveidota īpaša nodaļa. Mans darbs ir saistīts ar jauno, interesanto šīs jomas biznesa iespēju meklēšanu.

Komentāri

Pievienot komentāru