Lai gan vietējie tilta pārbaudēm piesaistītie eksperti apgalvo, ka izliece slogošanas laikā ir normas robežās, ārvalstu eksperti ir citās domās, raksta laikraksts Dienas bizness.
Tilta slogošanā pieaicināts Rīgas Tehniskās universitātes profesors, Ceļu un tiltu katedras vadītājs, kura vadībā notika tilta slogošana. Ainārs Paeglītis norādīja: «Dienvidu tilta slodzes pārbaudes laikā vizuāli varēja konstatēt, ka tilts slodzes ietekmē ieliecas. Šāda parādība slogošanas laikā tēraudbetona tiltiem ir pavisam normāla, jo tilts tiek pārbaudīts ar maksimālo slodzi - līdzīgi kā cilvēkam ejot pa laipu - laipa ieliecas. Slogojot tiltu ar maksimālo slodzi, tas reaģē tāpat. Tilta pārbaudes ar noslogojumu mērījumi rāda, ka ielieces atbilst projektā noteiktajām. Ielieces pēc slodzes noņemšanas nesaglabājas, kā tas bija paredzēts, tādējādi apliecinot, ka tilts ir drošs un drīzumā gatavs nodošanai ekspluatācijā.» Savukārt Zviedrijas Karaliskā tehnoloģiju institūta profesors Hokans Sundkvists (Håkan Sundquist) Db komentēja: vizuāli slogošanas laikā deformācijas izskatās lielākas, nekā tām normāli būtu jābūt šāda tipa tiltam.
Pēc slogošanas taisnāks
Tilts pēc slogošanas vairāk vai mazāk iztaisnojies, taču defekti joprojām ir saskatāmi un ielieces, lai arī mazākas, tomēr ir saglabājušās. Tilta slogošana pirms nodošanas ekspluatācijā ir nepieciešama, lai pārbaudītu tilta izturību un drošumu satiksmes kustībai. Tā norisinājās 23. oktobrī. «Tilta pārbaudes ar noslogojumu mērījumi rāda, ka deformācijas atbilst projektā noteiktajām. Rezultātu analīze iepriekšējam slēdzienam tiks veikta nedēļas laikā,» teica Dienvidu tilta būves direkcijas vadītājs Eduards Raubiško. A. Paeglītis norādīja, ka šonedēļ būs gatavs gala atzinums par Dienvidu tilta slogošanu un drošumu. Dinamiskā pārbaude veikta, pāri tiltam pārbraucot diviem kravas auto ar ātrumu 20, 40 un 60 km/h. Šādu pārbaudi atkārtoja, uz brauktuves izvietojot 4-5cm biezus koka dēļus.
Apšauba novietojumu
Slogojot Dienvidu tiltu, pēc būvnieku teiktā, kravas auto izvietoti uz tilta laiduma konstrukcijas tā, lai to masa radītu vislielākās slodzes konstrukcijas kritiskajos šķēlumos. H. Sundkvists gan teica, ka Dienvidu tilta pārbaudē smagās mašīnas novietotas tuvāk tilta centram, taču, iespējams, lielāka slodze būtu bijusi, novietojot tās gar tilta malām. Varētu domāt, ka tilts pārbaudīts ar maksimālo slodzi, bet ikdienā jau tik liela slodze nebūšot. Jāatceras gan, ka tilts jau sākotnēji būvēts ar mērķi novirzīt braukšanai pa to smagās kravas mašīnas. Un, ja tas arī tiks darīts, tad slodze būs tuva maksimālai, sevišķi jau maksimumstundās. Turklāt vēl jāņem vērā, ka Latvijā bieži smagās mašīnas brauc ar lielāku kravu, nekā atļauts, un neizskatās arī, ka tās pirms uzbraukšanas uz tilta kāds plāno svērt. Otrkārt, nākotnē pēc tilta atklāšanas kapitālajam remontam plānots slēgt Salu tiltu, un liela daļa auto plūsmas novirzīsies uz Dienvidu tiltu.