Dienvidu tilta trešās kārtas būvniecība varētu atsākties nākamā gada aprīlī, informē Rīgas vicemērs Andris Ameriks, piebilstot, ka ziemā neviens neko nebūvēs, un pašvaldībai savi mājas darbi ir jāpaveic līdz nākamā gada aprīlim.
«Ja aprīlī sāksies tilta trešās kārtas būvdarbi, to varētu pabeigt līdz gada beigām. Pa nepilnu gadu līdz nākamā gada pavasarim šos darbus ir iespējams paveikt. Vismaz tā apgalvo mūsu profesionāļi,» sacīja Ameriks.
Rīgas vicemērs paskaidroja, ka iepriekš līgums ar esošo būvnieku tika izbeigts, jo tajā bija noteikts, ka tiek ņemti vērā Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) oficiālie dati par būvniecības cenu izmaiņām tiltu un transporta būvju celtniecībā. «Brīdī, kad CSP iedeva datus, kuros norādīts, ka tiltu būvē līdz šim ir bijusi deflācija, Dienvidu tilta būvnieki uzreiz apgalvoja, ka tas ir pilnīgs murgs un ka viņi par to cenu, kas ir apkopota, vadoties no CSP datiem, darbu nevar paveikt un cenu samazināt nav iespējams. Viņuprāt, CSP ir kļūdījusies un, tik lielā mērā viņi nav gatavi piekāpties. Tādējādi dome nonāca strupceļā – vai nu mēs sākam ilgu un garu tiesvedību ar būvnieku, lai noskaidrotu, kuram tad ir taisnība, vai arī pārtraucam līgumu. Tādējādi līgums tika izbeigts,» viņš klāstīja.
Ameriks informēja, ka dome ir nolēmusi, ka iepriekš lēstās tilta trešās kārtas būvniecības izmaksas 17,5 miljonu latu apmērā ir griesti, un izsludinātajā konkursā par trešās kārtas būvniecību arī noteikts, ka tilta būvniekiem pašiem ir jāpiesaista kredīts tilta celtniecības darbiem. «Iespējams, ka šāds risinājums ir par labu lielajām Eiropas būvfirmām, kuras var piesaistīt lielu Eiropas banku līdzekļus,» viņš minēja. Vienlaikus Ameriks atzina – ja valsts domei ļauj aizņemties naudu Valsts kasē, tad šis aizdevums allaž būs lētāks nekā jebkurai privātai bankai.
«Pašlaik konkursā mēs vēlamies saprast, par cik lielu naudu būvnieki ir gatavi šo objektu uzbūvēt un kāda ir naudas cena, kā arī to, vai citi būvnieki ir gatavi būvēt tilta trešo kārtu lētāk. Skaidrs, ka tilts ir jāpabeidz pilnībā,» uzsvēra Rīgas vicemērs.
Jau vēstīts, ka RD 27.septembrī atbalstīja jauna konkursa izsludināšanu Dienvidu tilta trešās kārtas būvniecības pabeigšanai un finansēšanai. Jauns konkurss bija jārīko, jo šogad 20.septembrī, pusēm vienojoties, tika izbeigts 2009.gadā noslēgtais līgums ar Zemgales virziena maģistrālā transporta mezgla būvnieku Transport Systems. Iepriekš nebija apstiprinājuma valsts vai pašvaldības budžeta finansējuma pieejamībai 2012.gadā, taču tagad Finanšu ministrija izteikusi gatavību atļaut RD aizņemties papildu septiņus miljonus latu. Rīgas pašvaldības 2012.gada budžetā Dienvidu tilta būvniecībai paredzēti 27,4 miljoni latu.
Iepriekš arī tika noteikts – ja iespējamās būvniecības izmaksas konkursā pārsniegs Satiksmes departamenta plānoto summu – 17,5 miljonus latu –, pašvaldība paturēs sev tiesības izbeigt konkursu bez rezultātiem.
Ziņots arī, ka RD Satiksmes departaments atzina, ka Zemgales virziena maģistrālā transporta mezgla būvniecību nav iespējams pabeigt laikā. Līgums ar būvnieku Transport Systems par Dienvidu tilta trešās kārtas būvniecību tiks noslēgts 2009.gada 10.martā, paredzot, ka darbi jāpabeidz 36 mēnešu laikā no būvdarbu sākšanas. Darbi tika sākti 2009.gada maijā, un tos bija paredzēts pabeigt līdz 2012.gada maijam. Līguma kopējā summa ar pievienotās vērtības nodokli bija 27,972 miljoni latu, un līgums paredzēja arī ikgadēju cenu pārrēķinu, piemērojot inflācijas/deflācijas koeficientu. 2009.gadā objekta finansēšanai bija piešķirti 9173 miljoni latu, bet 2010.gadā – tikai 1,26 miljoni latu, tādējādi pērn 1.jūlijā būvniecība tika pārtraukta. Šogad augusta sākumā "Transport Systems" piedāvāja lauzt 2009.gadā noslēgto līgumu.
Tilta trešā kārta jeb Zemgales virziena maģistrālais transporta mezgls ietver jaunas automaģistrāles – Jāņa Čakstes gatves – un nobrauktuvju izbūvi no Dienvidu tilta līdz Ziepniekkalna ielai. Satiksmes mezglā paredzēti divi divlīmeņu šķērsojumi – Jāņa Čakstes gatves un Bauskas ielas šķērsojums un Jāņa Čakstes gatves un Ziepniekkalna ielas šķērsojums.
Tilta būvniecības ģenerāluzņēmējs ir Transport Systems (iepriekšējais nosaukums ‒ Dienvidu tilts), kurā apvienojušās sešas Latvijas celtniecības kompānijas ‒ Skonto būve, Latvijas tilti, BMGS, Tilts, Rīgas tilti un Viadukts.