Igaunijas pierobežā rindas uz ceļa pazudušas, ir tīra apkārtne un novērstas nelikumības.
No obligātās reģistrēšanās robežas šķērsošanai, braucot no Igaunijas uz Krieviju, ir vairāki ieguvumi, konferencē Transbaltica 2012 norādīja Girf OU valdes loceklis Hanness Plinte, kura vadītā kompānija izstrādāja Goswift robežas šķērsošanas sistēmu pēc Igaunijas Iekšlietu ministrijas pasūtījuma. Iepriekš autobraucējiem nācās gaidīt kilometriem garās rindās, apkārt valdīja netīrība un privātie «biznesmeņi» pārdeva kravas auto šoferiem vietu rindā, bet tagad vērojama pavisam cita situācija.
To, ka uz robežas valda kārtība, tīrība, ceļa malā nestāv pat viens kravas auto, DB pārliecinājās trešdienas pusdienlaikā Luhamā gaidīšanas zonā, kas ir netālu no Krievijas robežas šķērsošanas punkta. Iepriekš nepietiekamās caurlaidības dēļ Krievijas pusē Igaunijā veidojās kilometriem garas rindas uz ceļa, gružu kaudzes, bija problēmas ar tualetēm, kā arī satiksmes drošību, saka Luhamā stāvlaukuma īpašnieka un operatora Collade OU pārstāvis Ulars Sarapū. Gaidīšanas zonā ir apsargāts, apgaismots stāvlaukums, tualetes, bezvadu internets un iespēja izmest atkritumus. Par papildu samaksu var izmantot dušu, kā arī ir atvērta kafejnīca. Uz vairākiem tablo parādās to automašīnu numuri, kam laiks šķērsot robežu.
Kopš pērnā gada augusta, kad visās trīs robežšķērsošanas vietās - Narvā, Koidula un Luhamā - izbraukt no valsts var tikai tie, kas reģistrējušies iepriekš, uz robežas ceļmalā rindu nav, bet tās ir pārcēlušās virtuālajā pasaulē, jo Krievijas pusē caurlaidība nav palielināta, norāda Goswift lielo klientu menedžeris Tarvo Sīms. Reģistrēties var internetā, pa telefonu vai uz vietas stāvlaukumā, arī apmaksu var veikt tieši tāpat. Atkarībā no reālās situācijas sistēmā tiek veiktas korekcijas, un šoferis var internetā redzēt provizorisko robežas šķērsošanas laiku. Par papildu samaksu viņu par to informēs ar sms palīdzību.
Protams, ir labāk, nestāvam uz putekļaina ceļa, turklāt krava ir drošībā, saka no Eiropas atbraukušie Krievijas kravas auto šoferi. Labi ir tas, ka var paēst un nomazgāties. Vajadzētu gan ieviest veļasmašīnu, lai var izmazgāt drēbes, saka kāds krievu šoferis. Tāpat var iedzert alu, jo ir zināms laiks, kad nāksies braukt tālāk. Tai pašā laikā Krievijas pārvadātāji norāda, ka slikti ir tas, ka jāiebrauc stāvlaukumā arī tad, ja nav rindu, un nav saprotams, kāpēc par to jāmaksā 10 eiro. Uz obligāto iebraukšanu uzmanību pievērsa arī ombuds, saka U. Sarapū. Iekšlietu ministrija paskaidrojusi - ja varēs braukt un nemaksāt, tad mašīnas atkal stāvēs uz ceļa, īpaši vieglās.
Ir iespēja reģistrēties vairākās rindās - dzīvajā, konkrētā laikā stundas ietvaros, un tādā, kur transporta līdzeklim ir priekšrocības. Pēdējā ir iekļauti, piemēram, tūristu autobusi, ātri bojājošās kravas, starptautiskās delegācijas un motocikli. Protams, ir izstrādāti zināmi algoritmi katrai robežas šķērsošanas vietai, taču pastāv iespēja jebkurā mirklī mainīt proporciju starp transporta līdzekļu skaitu, kas konkrētajā stundā šķērsos robežu. Sistēmas dati pieder valstij, bet serverus kontrolē Girf, nesot atbildību par to, lai dati nenoplūstu. Galavārds, nosakot mašīnu daudzumu, kas pēc izbraukšanas no stāvlaukuma dodas uz robežu, pieder robežsargiem, saka T. Sīms. Tāpat sava pieeja sistēmai ir muitniekiem un gaidīšanas zonas darbiniekiem.