Ar Latvijā radītā dizaina sēdmēbelēm var sekmīgi konkurēt ne tikai Baltijā un Skandināvijā, bet arī Austrālijā un Amerikā.
To pierāda uzņēmējs un dizainers Aldis Circenis ar saviem augstas pievienotās vērtības izstrādājumiem – krēsliem un šūpuļzirdziņiem.
Latvijā var saražot augstas kvalitātes mēbeles, kurām ir pieprasījums Eiropā, Amerikā un citviet. To ir pierādījis ne viens vien Latvijā strādājošs mēbeļu ražotājs. Tomēr SIA Rīgas krēslu fabrika līdzīpašnieks un dizaina SIA Coppa Ltd īpašnieks Aldis Circenis ir sava ceļa gājējs, kurš svarīgāku par ražošanas apjomiem un izmaksām uzskata funkcionalitti, ergonomiskumu un vienlaikus dizaina sēdmēbeļu ražošanu un pārdošanu. Agrāk – līdz ekonomiskajai lejupslīdei – lielākā uzmanība pievērsta pašmāju tirgum, bet tieši krīzes laikā fokusēšanās notikusi uz ārvalstu pircējiem, reizē īpašu uzmanību pievēršot produktu dizainam.
Augstākas prasības
«Sēdmēbeļu tirgus ir ļoti segmentēts, jo katram krēslam ir sava funkcionāla nozīme, kas nosaka ne tikai tā ražošanas nianses un tehnoloģijas, bet arī ražošanas paņēmienus, tāpēc ir gan lētāki, gan dārgāki – dizaina – krēsli,» skaidro A. Circenis. Uzņēmums ir fokusējies uz sabiedriskām telpām nepieciešamo sēdmēbeļu ražošanu, un tas ir izpildījis dažādu koncertzāļu pasūtījumu krēslu izgatavošanai, no kuriem pēdējais ir Cēsu pilsētai. Šobrīd ir paredzēts saražot sēdmēbeles jaunajai Latvijas nacionālās bibliotēkas ēkai. «Sevi nepozicionējam kā privātā patēriņa sēdmēbeļu ražotāju, un salonā arī nav mēbeļu veikaliem raksturīgās ekspozīcijas – izstādes, bet 100% strādājam tā dēvētajā kontraktu segmentā,» savu 20 gadus pozīciju tirgū raksturo A. Circenis.
Viņš norāda, ka ir milzīga atšķirība starp sabiedriskas nozīmes projektiem, kur izvēli nosaka speciālisti – interjera dizaineri, un privātpersonām. «Tādējādi esam mazāk atkarīgi no ļoti fragmentētā privātpersonu pasūtījuma, jo, cik potenciālo pircēju, tik arī gaumju,» tā savu pozīciju skaidro A. Circenis. Sabiedriskas nozīmes projektos prasības pret sēdmēbelēm ir ievērojami augstākas gan no funkcionalitātes, gan estētikas un arī tehniskā risinājuma viedokļa nekā privātpersonu segmentā.
«Gribētu lielāku sortimentu, ko piedāvāt ārvalstu potenciālajiem pircējiem, bet pašlaik daudz laika patērējam sabiedriski nozīmīgo individuāla pasūtījuma sēdmēbeļu piegādēm,» skaidro A. Circenis. Tomēr arī šajā segmentā ikkatrā projektā ir jāizgudro savs mazs ritenis. «Tas ir aizraujoši, taču vienlaikus divās frontēs sekmīgi darboties ir ļoti grūti,» viņš neslēpj. Atšķirībā no biroja krēslu ražošanas, kur ir daudz komplektējošo daļu piegādātāju, sabiedrisko telpu sēdmēbeļu ražošanā katrs Eiropas ražotājs lielāko daļu komplektējošo detaļu ražo pats un pats arī izstrādā savas tehnoloģijas.
Dizaina priekšrocība
A. Circenis pats ir vairāku sēdmēbeļu dizaina autors, taču tieši krēslu dizainēšanai īpaši pievērsies krīzes zenītā – 2010. gadā. «Bija jautājums, ko darīt un kas būtu tas, kas palīdzētu pārvarēt krīzi. Pakāpeniski izkristalizējās atbilde – ražošanas paplašināšana, lai pārdotu ārvalstu tirgos. Tomēr, neesot lielu ražošanas apjomu piekritējam, arī radās ideja par savu dizaina sēdmēbeļu izstrādi un to piedāvāšanu sākotnēji Ziemeļeiropas tirgotājiem,» tirgus fokusa nomaiņu no Latvijas uz eksportu atceras A. Circenis. Uzņēmējam, ja viņš pats vēlas izstrādāt dizainu, ir vajadzīgs brīvais laiks. «Katrs gadījums ir unikāls, un to nevar salīdzināt ar citu,» tā uz jautājumu, kā rodas ideja par vienu vai otru dizainu, atbild A. Circenis. Ir pasūtītāji, kuri atnāk ar savu konkrētu ideju, lai to materializētu.Bijuši arī tādi klienti, kuri paši iztēlojas, ko vēlas, bet nemāk to īsti izstāstīt un uzlikt uz papīra, tad eksperimentālā kārtā tiek atrasts labākais iespējamais dizaina risinājums. A. Circenis nenoliedz, ka, uzkrājot informāciju par dažādu klientu vēlmēm, ir izdevies radīt sēdmēbeļu dizainu, kas vienlaikus izpilda daudzas funkcijas.
Sēdmēbelei, pēc uzņēmēja sacītā, ir ietekme uz cilvēka veselību, tāpēc tai jābūt ne tikai ērtai, izturīgai, bet arī ergonomiskai un funkcionālai, nevis jāvadās tikai pēc pricipa – jo lētāk, jo labāk.
A. Circeņa radītais dizaina krēsls Bloom iegūst ne tikai dažādu valstu pircēju atzinību bet arī saņemta prestižā Red Dot Award: Product Design 2012 balva. Faktiski tradicionālie krēsli pasniegti nebijušā veidolā. Savus «bērnus» – Bloom, Zipper un Trimo – A. Circenis eksponēja mēbeļu izstādē Stokholmā. Mēbeļu tirgotāji un tirdzniecības aģenti tos pamanīja, un pasūtījumi saņemti pat no pilnīgi nezināmiem klientiem. «Ir arī individuāli lūgumi no ārvalstu klientiem, kuri mūsu ražojumu ir redzējuši ne tikai kādā izstādē, bet arī veikala skatlogā,» klientu nonākšanu līdz Latvijas ražotājam atklāj A. Circenis. Viņš norāda, ka atsevišķs stāsts ir par citāda dizaina bērnu šūpuļzirdziņu, kas arī iepaticies dažādu valstu pircējiem.
Redzami augļi
2013. gadā SIA Rīgas krēslu fabrika neto apgrozījums, pēc provizoriskām aplēsēm, būs lielāks par 0,6 milj. Ls, lēš A. Circenis, kas salīdzinājumā ar 2012. gadā iespētajiem 0,46 milj. Ls ir ievērojami vairāk. Šāda diezgan strauja pieauguma pamatā ir gan dizaina sēdmēbeļu eksports, gan sabiedrisko telpu sēdmēbeļu pasūtījumu izpilde Latvijā. «Neto apgrozījuma pieaugums ir noticis, pat neraugoties uz pērn novēroto panīkumu Skandināvijā, jo sekmīga bijusi uzņēmuma mēbeļu tirdzniecība citās valstīs,» uzsver A. Circenis. Kā piemēru viņš min kārtējā no Austrālijas un Amerikas pienākušā pasūtījuma izpildi, turklāt ir arī citi pasūtījumi no Eiropas.
VIDEOKLIS:
Andris Plezers, asociācijas Latvijas mēbeles izpilddirektors:
Adis Circenis ir sava ceļa gājējs, jo nestrādā masveida mēbeļu segmentā, bet darbojas tikai individuāla pasūtījuma un dizaina produktu ražošanā. Līdzšinējā darbībā viņš pierāda, ka dizaina mēbeļu ideju var komercializēt, ar to ražošanu un pārdošanu var nopelnīt. Par to, ka šādas dizaina mēbeles gūst atzinību, liecina ne tikai neto apgrozījuma pieaugums, bet arī balvas dažādos konkursos.