Mainoties nosacījumiem un situācijai tirgū, ir nemitīgi jābūt gataviem pielāgoties jaunajiem apstākļiem, vienlaikus savlaicīgi izpildīt mājasdarbus, kas ļauj ne tikai noturēties tirgū, bet vēl jo vairāk saglabāt konkurētspēju un izaugsmi.
To intervijā Dienas Biznesam stāsta SIA Rīgas Krēslu fabrika valdes priekšsēdētājs un līdzīpašnieks Aldis Circenis. Viņaprāt, arī pašreizējā situācijā, kad daudzos sektoros ir jūtama recesijas skarbā elpa, var sekmīgi attīstīties, izmantojot tās situācijas, kuras ir tirgū.
Kāda pašlaik ir situācija mēbeļu ražošanā, pārdošanā?
Dažādu faktoru dēļ situācija mēbeļu tirdzniecībā un līdz ar to arī ražošanā nav spoža. No kolēģiem ražotājiem atkarībā no konkrētā mēbeļu sortimenta skan neiepriecinošas ziņas par 10% - 15% mazākiem ienākumiem 2023. gadā salīdzinājumā ar 2022. gadu. No mēbeļu ražošanas uzņēmumiem ir dzirdēts par darbinieku atlaišanu, par nodokļu parādu rašanos, pat to pieaugumu, kas ir virziens uz saimnieciskās darbības pārtraukšanu. Iemesls ir pārdošanas apjomu sarukums gan ārvalstu — Eiropas -, gan arī Latvijas tirgū. Ārvalstu tirgotāji pēdējos mēnešos zīmē nepievilcīgu ainu, jo potenciālie patērētāji mēbeļu veikaliem ejot garām, savukārt jauni sabiedrisko objektu būvdarbi netiekot uzsākti. Ir viedoklis, ka Covid-19 pandēmijas laikā iekrātā (ceļojumos un izklaidēs nenotērētā) nauda ir iztērēta un arī mājoklis ir atjaunots ar jaunām mēbelēm, un tagad kādu brīdi pieprasījums pēc šīm ilgtermiņa lietošanas precēm būs mazāks nekā iepriekš. Nenoliedzami sava ietekme uz mēbeļu iegādi ir arī Eiropas Centrālas bankas lēmumam par procentlikmju paaugstināšanu, lai bremzētu nepieredzēti augsto inflācijas kāpumu, kā ietekmē ir ļoti sabremzējusies nekustamo īpašumu būvniecība un rekonstrukcija, kas ietekmē arī hipotekāro kredītu ņēmējus. Šāda situācija nav tikai kādu atsevišķu valsti, bet gan būtībā visu Eiropu raksturojoša tendence. Protams, tā, kā bija vakar, tā vairs nav šodien, un tā noteikti nebūs rītdien, jo kaut kad jau situācija tirgū mainīsies.
Vai Covid-19 pandēmija nav būtiski ietekmējusi strādāšanu birojos, līdz ar to vajadzība pēc tādām telpām ir sarukusi? Vai to jūt mēbeļu ražošanā?
Covid-19 pandēmija piespieda mainīties, turklāt šīs pārmaiņas vēl nebūt nav beigušās. Attālinātais darbs ir kļuvis par ikdienu, tas vairs nepārsteidz, tieši tāpēc daudzi uzņēmumi ir samazinājuši savu biroju telpu platību (ir pat tādi, kuri m2 daudzumu samazinājuši ne tikai par 30%, bet pat par 50%), ir arī tādi, kuri pārcēlušies uz jaunākām — modernākām, kaut arī dārgākām telpām, taču kopējā samaksa nav augstāka, jo platība ir mazāka — cilvēki strādā tā dēvētajā hibrīda režīmā daļēji no dzīves vietas, tikai reizēm ierodoties birojā. Minēto iemeslu dēļ pat pārsteidz, ka ekspluatācijā Rīgā un tās apkaimē tiks nodotas biroju telpas ar kopējo platību ap 200 000 m2. To iekārtošanai, protams, ir iespēja startēt iepirkumos par tiesībām tās apmēbelēt, cīnoties ar kompānijām no Turcijas, Polijas, Lietuvas. Arī ārzemēs jaunu biroju un sabiedrisko ēku būvniecībā valda klusums, jo tās, kuras bija celtniecības stadijā, tās tiek pabeigtas, bet par jaunu projektu uzsākšanu ziņu tikpat kā nav. Tas nozīmē, ka arī šādu projektu apmēbelētājiem ir jālūkojas citos virzienos vai arī jābūt gataviem savdabīgam klusajam periodam.
Vienlaikus ir arī citas iespējas, proti, pandēmijas laikā tika pārrautas pirms tam daudzus gadus sekmīgi strādājošās piegāžu ķēdes. Ķīnā ražoja un ražo visu, ko vien var, taču nebija konteineru vai to nomas cenas sasniedza teju 15 000 ASV dolāru. Ļoti daudzu preču transportēšanas izmaksas pārsniedza attiecīgās preces cenu tās iecerētajā noieta tirgū. Tādēļ jau pirms diviem gadiem daudzi Eiropas mēbeļu tirgotāji, kuri produkciju pasūtīja rūpnīcām Ķīnā vai citās Dienvidaustrumāzijas valstīs, sāka meklēt attiecīgus ražotājus tuvāk Eiropai un arī pašā Eiropas Savienībā. Nenoliedzami pirmais skatiens tika vērsts uz Turciju, tajā strādājošajiem ražotājiem, kuri pašlaik ir kļuvuši par būtiskiem spēlētājiem Eiropas tirgū.
Visu rakstu lasiet 5.decembra žurnālā Dienas Bizness!
Abonēt ir ērtāk: e-kiosks.lv.
Meklē arī lielākajās preses tirdzniecības vietās!