Gan arhitektūras, gan dizaina vēsture liecina, ka ir daudz tādu darbu, kurus sākotnēji sabiedrība nav pieņēmusi vai pat noraidījusi, bet pēc kāda laika tie ir iecelti slavas saulītē vai pat pārvērsti par ikonām, intervijā DB saka arhitekts, interjera dizainers un uzņēmējs Aldis Circenis
Viņš pats par tūlītēju atzinību gan nevarētu sūdzēties. Tikko saņemta Latvijas Dizaineru savienības balva par Starptautiskās lidostas Rīga modulāro sēdekļu sistēmu. Viņa radītais ķeblītis Bloom savulaik saņēmis prestižo Red Dot Design Award balvu, augsts novērtējums ticis arī rotaļu zirdziņam Roo.
Tagad A. Circenis ir pievērsies arī sidra ražošanai – Sabilē izveidota šī dzēriena ražotne. Nākamgad sabiliešus un pilsētas viesus priecēs restorāns, kurā būs mūsdienīga latviešu virtuve un vīna degustācijas.
Ar uzņēmēju tiekamies viņa vadītās Rīgas Krēslu fabrikas nesen iegādātajās telpās un sēžam uz Somijā ražotiem krēsliem. Viņš stāsta, ka tie saglabāti kā mantojums no deviņdesmito gadu sākuma, atsaucot atmiņā uzņēmuma pirmsākumus.
Fragments no intervijas, kas publicēta 27. oktobra laikrakstā Dienas Bizness:
Kurās Rīgas publiskajās telpās, jūsuprāt, ir labākie sēžamie? Iespējams, ka kinoteātri konkurē nevis ar filmu repertuāru, bet ar krēslu ērtumu?
Ar repertuāru kinoteātri jau vairs sen nekonkurē, bet gan ar blakus servisu, proti, kuram ir garšīgāks popkorns un mīkstāki sēdekļi. Laikā, kad filmas kļūst arvien garākas, krēsli noteikti ir labs auditorijas pievilinātājs. Es varētu minēt vietu Rīgā, kur ir katastrofāli neērti krēsli.
Kur tas ir?
Jaunajā Rīgas teātrī. Tie krēsli ir pilnīgi nepareizi konstruēti, ļoti neergonomiski un ir arī nolietoti. Tajos nosēdēt garās izrādes ir šausmīgi grūti.
Taču cilvēki stāv rindās, lai dabūtu biļetes uz šīm izrādēm.
Tāpēc, ka izrādes ir ļoti labas, – tas kompensē neērtības. Izrāde četru stundu garumā tur paiet vienā elpas vilcienā. Tā kā šobrīd teātrī norit rekonstrukcijas darbi, cerams, ka šī problēma tiks novērsta. Ļoti ērti krēsli, manuprāt, ir Dailes teātra lielajā zālē. Tie gan nav mūsējie un ļoti sen iegādāti, bet joprojām ir ērti.
Vai godalgotā taburete Bloom tika ieviesta arī sērijveida ražošanā? Kā tai klājas?
Jā. Tai klājas ļoti labi. Taburetes mēs pārdodam daudz lielākos apjomos nekā šūpuļzirdziņus. Tās labi pērk gan Latvijā, gan ārvalstīs. Eksporta valstu ģeogrāfija ir visnotaļ plaša – no ASV līdz Japānai un Austrālijai. Arī Eiropā tai ir piekrišana. Taburete ir atrodama daudzos publiskos bāros un restorānos. Mani ļoti pārsteidza, ka Red Dot Award muzejs, kas atrodas Vācijas pilsētā Esenē, pasūtīja šīs taburetes savai filiālei, kura tika uzbūvēta Singapūrā un pagājušajā nedēļā atklāta.
Kas ir galvenie Rīgas Krēslu fabrikas konkurenti Latvijā?
Ja es teikšu, ka nav, nebūs pārāk nepieklājīgi?
Kā IKEA ienākšana Latvijā ietekmēs vietējo mēbeļu ražotāju tirgu?
Grūti prognozēt, bet, visticamāk, daudziem kļūs grūtāk. Piemēram, itāļi ir secinājuši, ka IKEA ienākšana papostīja mazo ražotāju biznesu. Būtu jājautā lietuviešiem, kas mainījies līdz ar IKEA atvēršanu Viļņā. Tā produkti tiek radīti, ņemot vērā šā brīža izplatītāko dzīves telpu – divu vai trīs istabu dzīvoklīšus, tādējādi mērķa auditorija visupirms ir jauni cilvēki vai ģimene, kas iekārto savu pirmo mājokli. Protams, arī loģistika un cenu līmenis ir tāds, ar kādu ir grūti konkurēt. Rīgas Krēslu fabriku IKEA parādīšanās, visticamāk, neietekmēs, jo mums ir pavisam cita mērķauditorija, galvenokārt korporatīvie klienti. Viņu prasības ir atšķirīgas – augsta kvalitāte, pielāgots dizains un apdare, garantija un pēcpārdošanas serviss. IKEA to nepiedāvā. Viņi paši postulē, ka mēbeles ir paredzēts montēt tikai vienu reizi.
Kā jums sokas ar Sabiles sidra ražošanu?
Labāk nekā varētu būt, bet grūtāk nekā biju gaidījis.
Vai nedomājat Sabilē izveidot kādu restorānu? Tā runā, ka tur neesot labas vietiņas, kur papusdienot.
Jau šovasar uz vīna svētkiem atvērām Sabiles Sidra namu pašā Sabiles centrā. Sākotnēji iecerēts, ka tā būs vīna degustācijas vieta, kurā varēs nogaršot un iegādāties Latvijas labākos vīnus. Nākamgad tur iecerēts atvērt arī mūsdienīgu latviešu virtuvi un iedarbināt vasaras restorānu.
Visu interviju Liek krēsliem runāt smalkā dizaina valodā lasiet 27. oktobra laikrakstā Dienas Bizness.