Apdrošināšanas brokerus ar dāsnām dāvanu kartēm atsevišķi apdrošinātāji mudina pārkāpt likumu. Tā kā līdzīgas akcijas tika apurētas arī pirms dažiem gadiem, jauni centieni ar brokeru apdāvināšanas palīdzību audzēt savus ienākumus liecina par likumdošanas «baltajiem caurumiem».
Šogad novembrī, decembrī Gjensidige Baltic, Seesam Latvijas filiāle un Baltijas apdrošināšanas nams (BAN) rīkoja konkursus vai akcijas apdrošināšanas brokeriem, kurās solīja dažādus papildu labumus, tajā skaitā pat 1000 Ls naudas balvas tiem, kas parakstīs lielāko prēmiju apjomu. Tādējādi individuāli apdrošināšanas brokeri vai brokeru kompānijas tika faktiksi mudināti konkrētām apdrošināšanas kompānijām piesaistīt vairāk klientu, kas nozīmē interešu konfliktu un milzīgu risku, ka, pretēji apdrošināšanas starpniecības likumam, brokeris darbosies nevis klienta, bet savās interesēs.
Apdrošināšanas likums no uzraudzības viedokļa šajā gadījumā netiekot pārkāpts, bet Finanšu un kapitāla tirgus komisijas (FKTK) vien aicina šāda veida konkursus pārtraukt. Uzraugs arī pauda pārliecību, ka konkrēts apdrošinātājs atkārtoti diezvai vēl uzdrīkstēsies rīkot šādus konkurus, jo tādā gadījumā komisija piemērotu sankcijas par komisijas prasību neievērošanu, tajā skaitā tā var piemērot soda naudu vai pat anulēt licenci. «Par šāda veida konkursiem būtu jāinformē komisija, kas izvērtēs situāciju un nepieciešamības gadījumā lūgs tā izbeigšanu. Savukārt gadījumā, ja klients uzskata, ka apdrošināšanas brokera darbības rezultātā tam ir radušies zaudējumi, viņš var vērsties tiesā likuma noteiktajā kartībā,» tā FKTK Komunikācijas daļas sabiedrisko attiecību speciālistes Marijas Makarevičas, piebilstot, ka konkursu pārtraukšana neietekmē apdrošināšanas līgumu, kuri noslēgti akcijas laikā, spēkā esamību. Arī apdrošināšanas brokeru asociācijas neatbalsta dāvanu karšu piedāvāšanu. «Jau 2010.gadā Latvijas apdrošināšanas brokeru asociācija (LABA) ieteica visiem apdrošināšanas brokeriem aicināt apdrošinātājus novērtēt apdrošināšanas brokera darbības kvalitāti, grozot sadarbības līgumu un paaugstinot komisijas apmēru, nevis nodarbojoties ar dāvanu karšu izsniegšanu,» DB atzina LABA valdes priekšsēdētājs Aigars Krūms. «Gjensidige Baltic ir pārtraukusi izsludināto brokeru konkursu, kā arī atsaukusi veicināšanas balvu - dāvanu karšu pasniegšanu, kas bija noteikts konkursa nolikumā,» DB pavēstīja Gjensidige Brokeru un sadarbības partneru nodaļas vadītājas p.i. Zane Insberga, tā arī nesniedzot atbildi par to, vai, kompānijasprāt, šādas akcijas ir ētikas un nav pretrunā ar likumu.
If Apdrošināšanai bija līdzīga, bet ne šāda satura akcija 2009.gadā, un pēc FKTK ieteikuma akcija tika pārtraukta, jo akcijas dēļ brokeri nevarēja izpildīt tiem normatīvajos aktos uzlikto pienākumu informēt klientu par starpnieka atlīdzības apmēru. «Proti, savulaik dāvanu karšu un loteriju organizēšana kā papildus atlīdzība brokeriem par apdrošinātājam piesaistītajiem klientiem bija diezgan plaši izplatīta apdrošinātāju aktivitāte, jo īpaši gada nogalēs. Dāvanu kartes tika uzskatītas par daļu no brokera atlīdzības,» atklāja If P&C Insurance valdes locekle Dace Ivaska. Viņa skaidroja, ka, saskaņā ar apdrošināšanas nozari regulējošo likumdošanu, brokerim klients apdrošināšanas līguma slēgšanas brīdī ir jāinformē par savu atlīdzību – komisiju, kas ir noteikta daļa no klienta maksātās apdrošināšanas prēmijas. Komisijas apjomi tiek noteikti brokera sadarbības līgumā ar apdrošinātājiem. Taču prakse ar loterijas vai balvu piešķiršanu padarīja neiespējamu korektu komisijas apjoma komunicēšanu klientam.