Lielākā daļa amerikāņu jauniešu neprotot rakstīt ar roku, kā arī domā, ka Bēthovens ir suns, nevis austriešu komponists, liecina Beloitas koledžas socialogu pētījums ASV.
Katru gadu, sākot no 1998.gada, koledžas profesors Toms Makbraits un viņa kolēģis Rons Nifs publicējot pētījumu par redzesloka apmēriem, kas balstīti uz pirmo kursu studentu aptaujām, raksta telegraf.lv.
Šogad pētījuma rezultāti šokējuši autorus. Izrādījies, ka lielākā daļa jauniešu, kas šogad pabeiguši skolu un iestājušies augstskolās ir pārliecināti, ka Mikelandželo ir datorvīruss, bet tāda valsts kā Čehoslovākija nekad nav eksistējusi.
Bez tam jaunieši arī domā, ka Klints Īstvuds nekad nav filmējies un vienmēr bijis tikai režisors. Pētījuma autori arī atzīmē, ka pēc tā ir viegli izsekot, kā ar gadiem mainās amerikāņu pirmkursnieku zināšanas. Piemēram, 2007.gadā pirmkursnieki domājuši, ka «banānu republika» ir tikai apģērbu veikalu tīkla nosaukums.
Jāatgādina, ka arī Dienas veiktais eksperiments par jauniešu zināšanām vēsturē, uzrādīja būtiskus robus. Atbildes liecina, ka labas zināšanas par pašu valsts vēsturi ir vien retajam, biežāk atbildētājiem notikumi bija sajukuši vienā putrā, secina laikraksts. Jaunieši nenoliedz, ka daudzu vienaudžu vēstures zināšanas ir sliktas. «Klasesbiedrene eksāmenā uzrakstīja, ka 4. maijs ir Mātes diena,» to ilustrē kādas desmitklasnieces teiktais.
Eksperiments norādot, ka piemēram, tikai pāris jauniešu prot atšifrēt saīsinājumu PSRS un norāda, ka tā ir Padomju Sociālistisko Republiku Savienība vai Padomju Savienība. Viens jaunietis jautājumu neatbildēja, divos gadījumos PSRS tika atšifrēts kā «padomju republikas savienība». Citi minētie varianti - «vairāku iekarotu valstu apvienība vienā savienībā», «Krievijas lielā impērija, kura sastāvēja no vairākām citām valstīm», «kad Latvija bija pie Krievijas un Latvijai nebija krīzes».
Speciālisti gan uzsver, ka jauniešu zināšanas Latvijas vēsturē nav būtiski sliktākas kā citos priekšmetos. Valsts izglītības satura centra vēstures speciāliste Dace Saleniece norāda, ka caurmērā eksāmenu rezultāti neuzrādot zināšanu pasliktināšanos. Tam gan oponē vēsturnieks Indulis Ķēniņš, kurš norāda, ka vēstures eksāmenu jautājumi kļūstot vienkāršotāki.