Citas ziņas

Alternatīva plāna aizdevumam nav

Andrejs Vaivars, Db,16.12.2008

Jaunākais izdevums

Gadījumā, ja starptautiskās institūcijas atteiks aizdevumu Latvijai, mums nav alternatīva turpmākās attīstības plāna. To intervijā Db atzīst Finanšu ministrijas valsts sekretārs Mārtiņš Bičev­skis. Tomēr joprojām netiek sniegtas atbildes ne par to, cik īsti naudas Latvija grib aizņemties, ne arī to, cik ilgā laikā tā būs jāatdod.

Ir skaidrs, ka Latvijas valdība vēlas aizņemties vairākus miljardus eiro no SVF un citiem starptautiskajiem tirgiem. Par cik lielām summām īsti ir runa?

Esam izdarījuši pirmo darbu, uzņēmēju valodā to sauc par biznesa plānu. Esam to sagatavojuši un par to vienojušies. Naudas devēji pieņem lēmumu par to, cik liela ir šā plāna vērtība, un tikai tad, kad viņi būs pieņēmuši lēmumus par iespējamā atbalsta apjomiem un savstarpējām sakarībām starp naudas iespējamo aizdevēju listi, mēs varēsim par to runāt. Mēs esam pilnībā atvērti, ļoti labi zinām, kādas ir mūsu vajadzības, kuras no tām ir primārās, kuras - sekundārās.

Kādas tad ir šīs mūsu vajadzības?

Pirmām kārtām runa ir par mūsu valsts budžeta deficītu, kuram attiecībā uz nākamo gadu nav cita finansēšanas avota kā vien starptautiskās institūcijas. Tāpat mums ir jāpārfinansē zināms līdzšinējais parāds. Un tas viss kopumā veido ap pusotru miljardu latu. Mēs pilnīgi skaidri apzināmies, ka finanšu sektora stabilitātei mums vajag zināmu spilvenu - ne jau obligāti tas viss būs nepieciešams un tiks izmantots, bet mēs redzam, ka ir aizņēmumi, kuri, iespējams, šim sektoram būs jāpārfinansē plus jārisina likviditātes problēmas.

Cik liels spilvens ir nepieciešams?

Arī apmēram pusotrs mil-jards latu. Mums ir pilnīgi skaidrs, kas ir pirmie un svarīgākie pārfinansējumi. Tajā pašā laikā šodien nevajag spekulēt ar miljardu skaitu, kamēr nav pietiekami labi skaidra vienošanās ar starptautiskajiem partneriem. Pat kaimiņi igauņi, saprotot situācijas nopietnību reģionā, šodien ir pauduši atbalstu un gatavību palīdzēt. Jo plašāks būs šis sadarbības partneru loks, jo pārliecinošāka būs kopējā situācija attiecībā uz uzticību kopējai Latvijas rīcībspējai. Tas savukārt var stimulēt pārējo partneru uzticību.

Igauņi gan sāk apspriest, vai viņiem pašiem nav nepieciešama starptautisko institūciju palīdzība... Kā iespējamā aizņemšanās summa, kas publiskajā telpā ir bijusi minēta, ir ļoti plašā diapazonā - no 3 līdz pat 13 miljardiem eiro. Tātad, atbilstoši jūsu teiktajam, būs vajadzīgi apmēram trīs miljardi latu?

Mēs šodien nespekulējam ar summām. Mums ir jāpabeidz sarunas. Pašreiz mēs esam izdarījuši pirmo svarīgāko lietu - esam sagatavojuši grozījumus likumdošanā, parādot, ka esam spējīgi pietiekami īsā laikā valdībā un parlamentā vienoties par programmu, kuras vērtība ir viens miljards latu gadā. Mūsu programmas vērtība nākamā gada budžeta izteiksmē ir viens miljards latu, ko veido izdevumu samazināšana un ieņēmumu palielināšana. Šī rīcība mums dod cerības, ka mēs varēsim vienoties ar starptautiskajiem partneriem par atbalstu nākamajā gadā, jo ir pilnīga skaidrība, ka atbalsts no starptautiskajiem partner­iem mums ir nepieciešams, jo kapitāltirgi ir ciet.

Tātad to, cik liela būs mums pieejamā palīdzība, izlems jūsu pieminētie starptautiskie partneri, nevis mēs paši?

Mēs kopā par to vienosimies.

Jūs nosaucāt divas galvenās pozīcijas, kam būtu nepieciešama šī finansiālā palīdzība. Vai ir vēl kādas?

Ir nepieciešamība redzēt skaidrus avotus, kā mēs nodrošinām struktūrfondu apguvi. Tā ir viena no sadaļām, kur ir būtisks potenciāls zināmā mērā stabilizēt tautsaimniecību. Kopīgās debatēs esam nonākuši pie secinājuma, ka, ja runājam par Latvijas redzējumu, kā mēs mazinām izdevumus, tad struktūrfondi nekādā gadī-jumā nedrīkst tikt pakļauti šim riskam. Īstenībā tā ir viena no sadaļām, kādā veidā mēs maksājumu bilanci spēsim noturēt pietiekami sabalansētu. Struktūrfondi, to apguves process ir viens no priekšnosacījumiem, lai 2010. un 2011. gadā mūsu valūtas ieņēmumi palielinātos. Ja viss ies pietiekami ātrā tempā, nākamajā gadā šim mērķim mēs saņemsim aptuveni 800 līdz 900 miljonus latu, bet aiznākamajā gadā - tieši tādu pašu summu.

Skaidrības nav arī par to, cik ilgā laikā aizņemtā naudas summa mums būs jāatdod?

Šāda vienošanās būs nosacījumu paketē, kuru mēs izstrādāsim ar starptautiskajiem partneriem. Runa ir par tālākajām debatēm par aizņēmuma nosacījumiem, tostarp atdošanas veidiem un metodēm. Skaidrs ir tas, ka šeit ir jārunā par divām būtiskām lietām - par spēju pārveidot mūsu budžeta struktūru, lai, ekonomikai atveseļojoties, mēs spētu palielināt nodokļu bāzi no budžeta ar deficītu uz budžetu ar proficītu, kā arī ir jāskatās uz pašu resursiem, ar kuriem mēs šo naudu plānojam atdot. Ir pilnīgi vienalga, vai tie ir ieguldījumi kapitālsabiedrībās, kuras mēs vēlāk varam pārdot, lai gūtu vismaz daļu vajadzīgā finansējuma, vai arī rīkojamies kā citādāk. Šobrīd mēs to visu liekam kopā un vienosimies par attiecīgiem termiņiem un nosacījumiem.

Varbūt vismaz varat pateikt, cik liels ir iespējamā naudas atdošanas laika diapazons?

Mēs šobrīd par to debatējam.

Kāds ir scenārijs situācijai, ja potenciālie naudas aizdevēji nepieciešamos līdzekļus mums tomēr atsaka?

Ja starptautiskie partneri finansējumu atsaka, ir ļoti skaidrs nākamais scenārijs - budžeta nomazināšana līdz tādam budžetam, kurš ir sabalansēts.

Uz kā rēķina?

Mēs varam iztērēt to naudu, kas mums kasē ir. Taču, ja mēs nevarēsim nākamgad aizņemties, mums būs jātērē tikai tas, kas būs mūsu kasē. Loģiski vai ne?

Protams, loģiski. Bet uz kā rēķina vēl tiek plānots samazināt izdevumus?

Mēs šobrīd esam izdarījuši visu, lai pie šādām debatēm nenonāktu. Tas ir tas, uz ko mēs esam strādājuši visu pēdējo mēnesi dienu un nakti.

Viens no nepopulārākajiem lēmumiem, kas pēdējā laikā ticis pieņemts, ir PVN likmju palielināšana. Vai jūsu skatījumā šis solis dos gaidīto labumu?

Palielināšana vai samazināšana?

PVN diemžēl palielināja...

Jā... Intuitīvi, protams, šķiet, ka ēnu ekonomika šādas stingrākas fiskālās politikas gadījumā pieaugs. Ir bažas, ka šis papildu spiediens uz patēriņu turpinās to mazināt, tādējādi finansiālā bilance var kaut kā izrādīties ne tik pozitīva, kā mēs šobrīd ceram. Ja skatāmies, kādā veidā aprēķina ēnu ekonomiku, mūsuprāt PVN un akcīzes nodoklis ir vieglāk administrējams. Patērētāji tik lielā mērā to neizjutīs, bet ražotājiem nodokļu sloga pārlikšana no tiešiem nodokļiem uz patēriņu tomēr būs papildu atspaids tiem nodokļu instrumentiem, kurus mēs jau iekļāvām novembrī, apstiprinot nodokļu paketi attiecībā uz uzņēmumu ienākuma nodokli. Protams, mēs vienmēr varam teikt - par maz, par maz, par maz..., iedzīvotāju ienākuma nodokli (IIN) vajadzēja nogāzt līdz 20 % utt.

Ne viens vien eksperts ir izteicies, ka šādā situācijā IIN likmi būtu vajadzējis samazināt no 25 līdz 20%...

Jā, bet parādiet avotus pretī, lai mēs spētu nofinansēt šo situāciju. Stratēģija no mūsu puses ir ļoti skaidra - mēs gribam turpināt stiprināt ražošanas spējas pret pašreizējo likumdošanu. Mēs ieliekam tos instrumentus, kurus varam nofinansēt. Pie pietiekami sekmīgas tālākas skaudras taupības politikas mēs varēsim atvērt vietu nākamajiem stimuliem, kas uzrautu ražošanu vairāk. Jā, mūsu pieņēmumi, ka, palielinot patēriņa nodokļus, kopējā naudas masa netiks vairota, ir pamatoti. Tajā pašā laikā jāsaprot, ka mūsu nodokļu administrācija ar attiecīgā apjoma instrumentiem spēj nodrošināt palielināt nodokļu ieņēmumu, kas mums šobrīd ir kritisks.

Eiropas Komisija savās rekomendācijās krīzes situācijas pārvarēšanai kā vienu no iespējām ieteica izskatīt iespēju samazināt nodokļu likmes. Kāpēc Latvija iet pilnīgi pretēju ceļu?

Mēs nedrīkstam skatīties uz šīm situācijām attiecībā uz visām valstīm vienādi. Jāsaprot, ka nodokļu palielināšana patēriņam ir nodokļu palielināšana importam. Milzīgu apjomu preču mēs importējam. Nevar salikt kopā tās valstis, kas iekšā ražo šīs preces un kur PVN mazināšana veicina iekšējo ražošanu. Mēs ar nodokļu mazināšanu patēriņa precēm stimulētu blakus ekonomikas, kas ražo preces, kuras sūta pie mums pārdot. Tāpēc šobrīd stratēģiski svarīgi ir ne tik daudz uztraukties par tās sadaļas stimulēšanu, kuru mēs importējam un turpinām maksājumu bilancē taisīt mīnusu... Mums tā vietā tekošā konta deficīts, kurš joprojām ir ekstrēmi, neadekvāti liels priekš jēdzīgas ekonomikas, ir jāpieliek visi spēki, lai stimulētu ražošanu un eksportspēju, nevis tik daudz bēdātos, ka tās valstis, kas tik daudz saved šeit preces, tās vairs nepārdos.

Un tomēr – vai šāds lēmums, jūsuprāt, nenozīmēs bankrotu virknei vairākās nozarēs strādājošajiem uzņēmumiem?

Apzināmies iespējamos riskus, kurus var nodarīt pasaules pašreizējās ekonomiskās situācijas sekas.

Šobrīd gan nu jau ir runa par Latvijas, nevis pasaules ekonomiku, nodokļu politiku...

Nē! Mums jāsaprot, ka mums ir jābalansē starp valsts konkurētspēju un nozaru konkurētspēju. Tikai tāpēc vien, ka kādā no nozarēm tas var nākamajā gadā apgrūtināt konkurētspēju, mēs nevaram zem riska pakļaut visu pārējo pašreizējo valsts situāciju. Mums ir jābūt pietiekami skaidrai politikai, ka mēs mazinām samazināto PVN likmju skaitu. Samazinātās likmes nav sociālās politikas instruments - tas ir nevajadzīgs instruments, kas ir vairāk politisks nekā sociāls. Mēs turam attiecīgo nodokļu bāzi, ar kuru mēs spējam nofinansēt savu kasi, un strādājam sadarbībā ar šīm nozarēm par nosacījumu paketes veidošanu attiecībā uz nodokļu administrēšanu, lai tā būtu pēc iespējas efektīvāka.

Atbilstoši jūsu teiktajam, valsts konkurētspējas vārdā tiek upurēta atsevišķu nozaru konkurētspēja?

Tas, kā mēs šobrīd redzam kopīgo risinājumu... Ir pilnīgi skaidrs, ka veselu atsevišķu nozaru konkurētspēja tikai uz samazinātu nodokļu likmju rēķina... Tas nevar būt vienīgais priekšnosacījums, lai attiecīgā nozare varētu darboties. Tas ir bijis tai veicinošs faktors - par to nav šaubu. Šobrīd mēs nonāksim pie tā risinājuma, kas sabalansē pietiekami līdzvērtīgu nodokļu politiku un jēdzīgi tēmētu valsts atbalstu, lai nozari atbalstītu un stimulētu.

Šobrīd izstrādātais ekonomikas stabilizācijas plāns ir izstrādāts Latvijas valdības ietvaros, vai arī to visu no mums pieprasa starptautiskie naudas aizdevēji, galvenokārt SVF?

Konsultējoties ar starptautiskajiem partneriem, šis redzējums tapa. Starptautiskie partneri uz mums skatās.

Savulaik valdība lēma par uzdošanu Hipotēku un zemes bankai pārņemt 51% Parex bankas akciju, bet dažas nedēļas vēlāk – 85%. Kas notika šo nedēļu laikā?

Bija skaidrs, ka sadarbībā ar konkrētajiem diviem akcionāriem stabilizācijas process nebija tik veiksmīgs, kā mēs cerējām.

Valērijs Kargins un Viktors Krasovickis traucēja šim procesam?

Nē! Naudas atplūde neapstājās, redzējām, ka jāmeklē papildu risinājumi, lai nodrošinātu bankas stabilitāti un ātru lēmumu pieņemšanu. Tika nonākts pie secinājuma, ka veiksmīgai bankas turpmākai atbalstīšanai labākais risinājums ir pilna kontrole valdībai.

Vēl apmēram 15% Parex bankas akciju ir palicis mazākuma akcionāriem. Vai pieļaujat, ka varētu tikt pārņemtas arī viņu akcijas?

Šobrīd strādājam arī ar vairākiem mazākumakcionāriem un valdība ir gatava pārņemt visu viņu akcijas.

Ar kuriem akcionāriem notiek darbs?

Varēsim to teikt, kad būs lēmumi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Atbalsta Latvijas pieteikumu 1,82 miljardu eiro piesaistei no ES Atveseļošanas fonda

LETA,20.04.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ministru kabinets otrdien atbalstīja Latvijas atkārtoti izstrādāto pieteikumu 1,82 miljardu eiro piesaistei no Eiropas Savienības (ES) Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna.

Ministru prezidents Krišjānis Kariņš (JV) norādīja, ka, lai arī plāns līdz iesniegšanai Eiropas Komisijā vēl tiks pilnveidots, tomēr viņš pauda gandarījumu par izstrādāto plāna projektu.

Premjers uzsvēra, ka, pateicoties no ES Atveseļošanas fonda piesaistītajiem līdzekļiem, Latvija varēs īstenot "nevis Eiropas, bet mūsu pašu nodomus, kā audzēt ekonomiku nākotnē". "Šis nav politisks, bet gan visas valsts attīstības projekts," piebilda premjers.

No Atveseļošanās plāna gaida ieguvumus sešās jomās 

Šodien, 20. aprīlī, valdība skatīs informatīvo ziņojumu par Latvijas Atveseļošanas un noturības...

Lai Latvija saņemtu ES Atveseļošanas fondā iezīmētos1,82 miljardus eiro, Latvijai ir jāizstrādā ekonomikas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāns un tas jāsaskaņo ar EK, savukārt plānu apstiprina ES Padome.

Vēlamais termiņš oficiālai Latvijas ekonomikas atveseļošanas plāna iesniegšanai EK ir šā gada 30.aprīlis. Paredzams, ka EK divu mēneša laikā izvērtēs plāna atbilstību regulas prasībām pēc plāna oficiālas iesniegšanas. Ja plāns atbildīs šīm prasībām, tad EK sagatavos padomes ieviešanas lēmumu, kas tiek iesniegts ES Padomei apstiprināšanai.

Iepriekš finanšu ministra Jāņa Reira (JV) padomnieks Ints Dālderis (JV) atzina, ka pārstrādātajā ES Atveseļošanās un noturības mehānisma plānā Latvija prasīs 1,82 miljardus eiro līdz šim plānoto 1,65 miljardu eiro vietā.

Viņš skaidroja, ka pārskatītajā plānā integrēti Eiropas Komisijas (EK) un sociālo partneru priekšlikumi - paredzēts lielāks atbalsts privātajam sektoram un stiprināti sociālās noturības elementi.

Tāpat pārstrādātajā plānā lielāka vērība pievērsta Nacionālajā enerģētikas un klimata plānā (NEKP) paredzētajiem pasākumiem ar skaidrāku ietekmi uz klimata mērķu sasniegšanu, kā arī papildu uzsvars likts uz Nacionālās industriālās politikas 2021.-2027.gada prioritātēm.

Dālderis uzsvēra, ka pilnīgi visus sociālo partneru priekšlikumus plānā nebija iespējams iekļaut.

Vienlaikus Dālderis norādīja, ka, FM ieskatā, nav atbalstāmi EK mudinājumi celt jebkādus nodokļus.

Dālderis skaidroja, ka pārstrādātajā plānā par 40% - līdz 643,21 miljonam eiro palielināts tiešais atbalsts komersantiem, savukārt publiskais pasūtījums komersantiem samazināts līdz 1,154 miljardiem eiro.

Finanšu ministra padomnieks sacīja, ka pārstrādātā plāna tiešā ietekme uz Nacionālās industriālās politikas 2021.-2027.gada prioritātēm pieaugusi par 24% - līdz 1,164 miljardiem eiro. Netiešā ietekme pieaugusi par 1% - līdz 327,681 miljonam eiro.

Pārstrādātajā plāna projektā klimata sadaļā kopējais prasītais finansējums palielināts par 65,707 miljoniem eiro - līdz 676,207 miljoniem eiro.

Šajā sadaļā par 20,652 miljoniem eiro - līdz 57,282 miljoniem eiro paredzēts palielināt prasīto finansējumu daudzdzīvokļu ēku energoefektivitātes paaugstināšanai, bet par 40 miljoniem eiro - līdz 120,586 miljoniem eiro plānots palielināt finansējumu uzņēmējdarbības energoefektivitātei finanšu instrumenta veidā.

Vienlaikus klimata sadaļā tiks prasīts 80 miljonu eiro finansējums elektroenerģijas pārvades un sadales tīklu modernizācijai atjaunojamo energoresursu integrācijai un izmaksu mazināšanai, kas līdz šim plānā nebija paredzēts.

Pārstrādātajā plānā vairs nav paredzēts 40,293 miljonu eiro finansējums biometāna ražošanas un izmantošanas sistēmai, kā arī 21,978 miljonu eiro finansējums meža ekosistēmu noturības un vērtības celšanai.

Tāpat pārstrādātajā plānā klimata sadaļā par 12,674 miljoniem eiro - līdz 20,293 miljoniem eiro samazināts prasītais finansējums plūdu risku samazināšanas pasākumiem.

Pārstrādātā plāna digitālās transformācijas sadaļā prasītais finansējums palielināts par 35,293 miljoniem eiro - līdz 365,293 miljoniem eiro.

Būtiskākais pieaugums - par 54 miljoniem eiro, sasniedzot 94,788 miljonus eiro, šajā sadaļā paredzēts digitālo prasmju attīstībai. Uzņēmumu digitalizācijai un inovācijām prasītais finansējums palielināts par 11,293 miljoniem eiro - līdz 125,143 miljoniem eiro.

Savukārt valsts pārvaldes digitālajai transformācijai prasītais finansējums pārstrādātajā plānā samazināts par 30 miljoniem eiro - līdz 128,862 miljoniem eiro.

Pārstrādātā plāna nevienlīdzības mazināšanas sadaļā prasītais finansējums palielināts par 40 miljoniem eiro - līdz 370 miljoniem eiro.

Šajā sadaļā lielākais pieaugums - par 40 miljoniem eiro, sasniedzot 111,61 miljonu eiro, paredzēts sociālo pakalpojumu attīstībai.

Pašvaldību kapacitātes stiprināšanai nevienlīdzības mazināšanas sadaļā tiks prasīti 2,5 miljoni eiro, kas iepriekš plānā nebija paredzēti, savukārt reģionālajiem industriālajiem parkiem paredzētais finansējums samazināts par 2,5 miljoniem eiro - līdz 80 miljoniem eiro.

Pārstrādātā plāna veselības sadaļā prasītais finansējums saglabāts nemainīgs - 181,5 miljoni eiro.

Savukārt ekonomikas transformācijas un produktivitātes sadaļā prasītas finansējums palielināts par 31 miljonu eiro - līdz 196 miljoniem eiro. Šie līdzekļi paredzēti inovāciju un privāto investīciju veicināšanai pētījumos un attīstībā, kur prasītais finansējums pieaudzis līdz 113,5 miljoniem eiro.

Pārstrādātā plāna likuma varas stiprināšanai prasītais finansējums palielināts par četriem miljoniem eiro - līdz 37 miljoniem eiro. Papildus prasītais finansējums paredzēts jauniem pasākumiem ēnu ekonomikas mazināšanai.

Jau vēstīts, ka no ES Atveseļošanas fonda Latvijai līdz 2026.gadam grantu veidā būs pieejams finansējums līdz diviem miljardiem eiro.

Februāra sākumā Latvija nosūtīja saskaņošanai EK pieteikumu par ES Atveseļošanas fondā pieejamo finansējuma garantēto daļu 1,65 miljardu eiro apmērā. Pēc Finanšu ministrijā sniegtās informācijas, Latvijai pastāv iespēja pieteikties ES finansējuma mainīgajai daļai, kas patlaban aplēsta aptuveni 300 miljonu eiro apmērā. Papildus tam Latvijai būs pieejami aizdevumi indikatīvi 2,5 miljardu eiro apmērā.

No EK puses par iesniegto plāna projektu izskanēja kritika, un Latvijas politiķi atzina, ka tas būs jāpārstrādā un jāpilnveido. Finanšu ministrijā iepriekš atzina, ka valdībā ar EK izdiskutētais Latvijas ekonomikas atveseļošanas plāns varētu nonākt aprīļa beigās.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ātrie aizdevēji centīsies ieņemt jaunas nišas

Šā gada 1. jūlijā stāsies spēkā nozīmīgas izmaiņas Patērētāju tiesību aizsardzības likumā (PTAL), kas nosaka maksimālās procentu likmes griestus, kā arī reklāmas ierobežojumi aizdevējiem. Mainoties likmēm, nozīmīgs skaits aizņēmēju, kas līdz šim kvalificējās aizdevumam, vairs to nevarēs saņemt, un līdzšinējo 30% vietā aizdevumam kvalificēsies tikai 7-10% no saņemtajiem pieteikumiem, intervijā min AS 4finance izpilddirektors Gvido Endlers, kurš paredz, ka, visticamāk, situācija tirgū pēc grozījumu stāšanās spēkā novedīs pie tā, ka bankas un nebanku aizdevēji piedāvās līdzīgus produktus un konkurence saasināsies.

Kā jaunie likumdošanas grozījumi ir ietekmējuši uzņēmuma darbību, un kā pakalpojums mainījies kopš gada sākuma?

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

AS "Valmieras stikla šķiedra" ASV meitasuzņēmuma "P-D Valmiera Glass USA Corp." ražotne par 17,5 miljoniem ASV dolāru pārdota uzņēmumam "Saint-Gobain Adfors America, Inc.", teikts paziņojumā biržai "Nasdaq Riga".

Darījums pabeigts otrdien, 2.jūnijā.

Jau ziņots, ka šā gada 3.martā, ASV meitasuzņēmums parakstīja aktīvu pārdošanas līgumu ar uzņēmumu "Saint-Gobain Adfors America, Inc." par būtībā visu pirmās un otrās fāzes aktīvu pārdošanu. Kopējā pirkuma summa ir 17 500 000 ASV dolāru plus papildu atlīdzība saskaņā ar aktīvu pārdošanas līgumu.

ASV meitasuzņēmums no otras līgumslēdzēja puses saņēma maksājumu pilnā apmērā 2.jūnijā, un tajā pašā dienā "P-D Valmiera Glass USA Corp." aktīvi pilnībā nodoti "Saint-Gobain Adfors America, Inc." īpašumā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

ANM līdzekļu izlietošana neatbilstoši reformu plāniem var radīt būtiskas finanšu sekas

LETA,12.05.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Savienības (ES) Eiropas Atveseļošanas fonda (ANM) līdzekļu izlietošana neatbilstoši reformu plāniem var radīt būtiskas finanšu sekas, norāda Valsts kontrolē (VK).

Gadījumā, ja Latvijas ANM plānā paredzētie reformu un investīciju rādītāji nebūs sasniegti 100% apmērā, tas radīs būtiskas sekas - līdzekļi, kas izlietoti šo reformu un investīciju realizācijai, būs jāsedz no valsts vai pašvaldību budžetiem, jo tie netiks finansēti no ANM līdzekļiem.

Iestāde publiskojusi situācijas izpētes ziņojumu "Ar kādiem izaicinājumiem saskaramies, sagatavojot un īstenojot Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plānu?", kur apkopoti fakti par Latvijas ANM plāna sagatavošanu, saturu, finansējumu plānā iekļauto pasākumu īstenošanai.

Tostarp ziņojumā ietverta iespējamā ietekme uz valsts budžetu, kā arī plāna ieviešanas riski un kontroles pasākumi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

ES Atveseļošanas fonda ieviešanas vadībai un kontrolei nepieciešami 32,302 miljoni eiro

Db.lv,07.09.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Savienības (ES) Atveseļošanas fonda ieviešanas vadībai un kontrolei papildus būs nepieciešami 32,302 miljoni eiro, teikts Finanšu ministrijas (FM) informatīvajā ziņojumā, kuru otrdien uzklausīja valdība.

FM papildus būs nepieciešami 2,448 miljoni eiro, Iepirkumu uzraudzības birojam - 2,84 miljoni eiro, Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai - 14,57 miljoni eiro, bet citām uzraudzības institūcijām - 12,4 miljoni eiro.

Lai nodrošinātu Eiropas Komisijas (EK) prasībām atbilstošu ES Atveseļošanas fonda plāna ieviešanu un iespējami novērstu riskus Atveseļošanas fonda finansējuma nesaņemšanai pilnā apmērā, nepieciešama pienācīga Atveseļošanas fonda plāna ieviešanas kapacitāte - attiecīgi papildu resursu nepieciešamība ir atkarīga no pārbaužu tvēruma, uzraudzības procesa un veicamo kontroļu, kā arī citu administratīvu procesa un pasākumu apjoma, teikts FM informatīvajā ziņojumā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Konsolidētā kopbudžeta pārpalikums samazinājies

Žanete Hāka,28.12.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2016.gada vienpadsmit mēnešos konsolidētajā kopbudžetā ir izveidojies pārpalikums 140,3 miljonu eiro apmērā, informē Finanšu ministrija.

Novembra mēneša laikā pārpalikuma apjoms ir samazinājies par 95,8 miljoniem eiro, ko sekmēja ieņēmumu apjoma samazināšanās un izdevumu apjoma palielināšanās salīdzinājumā ar šī gada oktobra mēnesi. Konsolidētajā kopbudžetā pārpalikums izveidojies jau kopš gada sākuma, tomēr saskaņā ar plānu prognozējams, ka decembrī izdevumi pieaugs vēl straujāk kā valsts budžetā, tā arī pašvaldību budžetos, tādējādi divpadsmit mēnešos veidojot kopbudžetā finansiālo deficītu.

Konsolidētā kopbudžeta ieņēmumi šā gada vienpadsmit mēnešos bija 8 226,4 miljoni eiro, kas salīdzinājumā ar iepriekšējā gada attiecīgo periodu pieauga par 133,5 miljoniem eiro jeb 1,6%. Pieaugumu nodrošināja nodokļu ieņēmumu kāpums par 351,9 miljoniem eiro jeb 5,5% un ne-nodokļu ieņēmumu kāpums par 80,3 miljoniem eiro jeb 18,2%. Savukārt dēļ lēnākas Eiropas Savienības (ES) fondu projektu īstenošanas būtiski mazāki bijuši ārvalstu finanšu palīdzības ieņēmumi, kas veidoja 647,3 miljonus eiro – salīdzinājumā ar iepriekšējā gada vienpadsmit mēnešiem tie samazinājās par 317,1 miljonu eiro jeb 32,9%.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Apstiprināts Latvijas Atveseļošanās un noturības mehānisma plāns 1,8 miljardu eiro apmērā

LETA,22.06.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Komisija (EK) apstiprinājusi Latvijas Atveseļošanās un noturības mehānisma plānu 1,8 miljardu eiro apmērā, otrdien pavēstīja EK pārstāvji.

Atveseļošanās un noturības mehānisma plānu vēl būs jāapstiprina Eiropas Padomē.

Latvijas Atveseļošanas fonda plāns izskatīšanai EK tika iesniegts 2021.gada 30.aprīlī par visu atbalsta grantu daļu 1,826 miljardu eiro apmērā. Plāns paredz atbalstu sešās jomās - klimata mērķu sasniegšanā, digitālajā transformācijā, nevienlīdzības mazināšanā, ekonomikas transformācijā un produktivitātes reformās, veselības nozarē un likuma varas stiprināšanā.

Plānā ir 85 pasākumi, tostarp 24 reformas un 61 investīciju elements.

Tostarp pasākumos klimata mērķu sasniegšanai (ilgtspējīgs transports, energoefektivitāte, atjaunojamie energoresursi un elektrotīklu dekarbonizācija, pielāgošanās klimata pārmaiņām) paredzēti 676,2 miljoni eiro, digitālajā transformācijā (publiskā un privātā sektora digitalizācija, e-pārvaldes pakalpojumi, datu pārvaldība, digitālās prasmes, 5G un pēdējā kilometra savienojamība) paredzēti 365,3 miljoni eiro, bet nevienlīdzības mazināšanai (ceļu atjaunošana, skolu infrastruktūra, mājokļi par pieņemamu cenu, rūpniecības parki, sociālie pakalpojumi, ilgtermiņa aprūpe, prasmju pilnveide) plānoti 370 miljoni eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai uzlabotu ēkas tehnisko stāvokli un vizuālo izskatu, daudzdzīvokļu māja Salaspilī, Skolas ielā, kā pirmā māja Latvijā izmantojusi Attīstības finanšu institūcijas Altum aizdevumu atbalsta programmā daudzdzīvokļu māju remontiem.

Aizdevuma apjoms ir 130 000 eiro un mājas iedzīvotāji ar tā palīdzību plāno atjaunot ēkas balkonu margas, nomainīt aukstā un karstā ūdens stāvvadus, remontēt kāpņu telpu un ārdurvju remontu, kā arī atjaunot pagraba apgaismojumu.

Ēkā ir 90 dzīvokļi, un papildu maksājums iedzīvotājiem par remontdarbu veikšanu būs 0,19 eiro uz vienu dzīvokļa kvadrātmetru.

Kopumā šobrīd daudzdzīvokļu māju remonta aizdevumu programmā iesniegti astoņi projekti ēku uzlabošanai Varakļānos, Limbažu novadā, Rīgā un tās apkārtnē. Pieci no iesniegtajiem projektiem ir saistīti ar ēku labiekārtošanu, kas iepriekš saņēmušas daudzdzīvokļu mājas energoefektivitātes aizdevumu, bet pārējie trīs saistīti ar jumta un kāpņu remontu, apkures sistēmas pārbūvi, lifta nomaiņu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Papildināta - Swedbank piedāvās aizņēmumus mājokļa iegādei vai remontam bez pirmās iemaksas

Žanete Hāka,19.04.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas reģionu attīstības programmas paplašināšanas ietvaros AS Swedbank izveidojusi jaunu risinājumu mājokļu pieejamības veicināšanai, preses konferencē informēja bankas Privātpersonu finansēšanas atbalsta nodaļas vadītājs Latvijā Normunds Dūcis.

Banka turpmāk bez pirmās iemaksas mājokļa iegādei vai remontam piedāvās kredītu līdz 12 tūkstošiem eiro apmērā ar termiņu līdz 10 gadiem.

N. Dūcis uzsvēra, ka netiek prasīts nekustamā īpašuma vērtējums vai tāme remonta gadījumā, turklāt īpašumu aizņēmējs reģustrē uz sava vārda bez ierobežojumiem, piemēram, ķīlas vai hipotēkas no bankas puses. Patlaban šis piedāvājums motivē par sava mājokļa iegādi domāt iedzīvotājus reģionos, kuriem ir regulāri ikmēneša ienākumi, lai segtu uzņemtās saistības, taču iespējas saņemt hipotekāro kredītu ir ierobežotas.

Swedbank, piedāvājot jauno finansēšanas risinājumu iedzīvotājiem pilotprojekta režīmā, tas izmantots jau 153 mājokļu iegādei vai labiekārtošanai. Vidējā summa, ko iedzīvotāji aizņemas, ir 8525 eiro ar vidējo termiņu, 6,5 gadi. Visbiežāk kredīts tiek ņemts mājokļa iegādei – 60% gadījumu, turklāt tieši reģionos (90% no darījumu īpatsvara).

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tiks samazinātas 2. līmeņa pensiju administrēšanas izmaksas, paredz otrdien, 3. oktobrī, valdības sēdē pieņemtais likumprojekts Grozījumi Valsts fondēto pensiju likumā.

Šobrīd Valsts fondēto pensiju likums nosaka, ka līdzekļu pārvaldītājam maksājumu par ieguldījumu plāna pārvaldi veido maksājuma pastāvīgā daļa, kas ir viens procents no ieguldījumu plāna aktīvu vidējās vērtības gadā un maksājuma mainīgā daļa, kas ir atlīdzība fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītājam par ieguldījumu plāna darbības rezultātu, un tās apmērs ir atkarīgs no pensiju plāna ienesīguma.

Maksimālais apmērs maksājumam par ieguldījumu plāna pārvaldi, ietverot maksājuma pastāvīgo un mainīgo daļu, rēķinot par pēdējo 12 mēnešu periodu, nepārsniedz 1,5% no ieguldījumu plāna aktīvu vidējās vērtības ieguldījumu plāniem, kuru ieguldījumu plānu prospektos nav paredzēti ieguldījumi komercsabiedrību akcijās, citos kapitāla vērtspapīros un tiem pielīdzināmos vērtspapīros, kā arī divus procentus no ieguldījumu plāna aktīvu vidējās vērtības citiem ieguldījumu plāniem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šodien, 20. aprīlī, valdība skatīs informatīvo ziņojumu par Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma (ANM) plāna plānotajām izmaiņām, informē Finanšu ministrijā (FM).

"ANM plāna iesniegšanas temps EK ir būtisks. Tagad mums ir jāiet uz priekšu, jāapstiprina plāns valdībā un jāiesniedz saskaņošanai EK līdz 30. aprīlim, lai ātrāk investētu šo naudu Latvijas tautsaimniecības izaugsmē," norāda finanšu ministrs Jānis Reirs.

Ministrs uzsver, ka ANM naudai ir salīdzinoši īss ieguldījumu termiņš. "Tāpēc man ļoti gribētos, lai ANM plāna iesniegšana EK netiek politiski vilcināta un torpedēta, jo tas mums draud ar vakcīnu iepirkumam līdzīgu atpalicību ES mērogā," teic J.Reirs.

LDDK aicina pārskatīt Atveseļošanas un noturības mehānisma plānu 

Latvijas Darba devēju konfederācija (LDDK), izvērtējot Atveseļošanas un noturības mehānisma...

Plāna būtiskākās izmaiņas paredz, ka Latvija izmantos visu atbalsta grantu daļu 1,82 miljardu eiro apmērā, kas pēc pēdējiem aprēķiniem pieejams Latvijai. Tāpat plānā paredzēts palielināt fokusu uz Nacionālās industriālās politikas (NIP) un Nacionālais enerģētikas un klimata plāna (NEKP) mērķu sasniegšanu ar kopumā vairāk kā 1 miljarda eiro atbalstu.

FM norāda, ka uzlabotajā plānā iekļauti iedzīvotājiem un uzņēmējiem būtiski projekti, piemēram, energoefektivitātes jomā, lai samazinātu elektroenerģijas cenu ražotājiem un palielinātu uzņēmumu energoefektivitāti, lai pilnveidotu Latvijas iedzīvotāju digitālās prasmes un procesus uzņēmumos, lai atbalstītu inovatīvu produktu radīšanu. Tāpat būtisks atbalsts tiks sniegts mūžizglītībai, sociālajai un veselības jomai, piemēram, ieguldot līdzekļus ambulatoro un stacionāro pakalpojumu uzlabošanā vismaz 11 slimnīcu infrastruktūrā.

"Jau šobrīd varam teikt, ka savlaicīgā plāna projekta iesniegšana EK ir bijis pareizs solis. Šobrīd esam uzklausījuši EK redzējumu par plāna projektu un strādājuši pie plāna uzlabojumiem kopā ar sociālajiem partneriem. Lai arī apzināmies, ka ar šo atbalstu nevarēsim atrisināt pilnīgi visas mūsu vajadzības, tas viennozīmīgi būs neatsverams atbalsts mūsu ekonomikai Covid-19 pandēmijas radīto seku pārvarēšanā," uzsver finanšu ministra padomnieks, ANM plāna izstrādes darba grupas vadītājs Ints Dālderis.

Vienlaicīgi plānots veikt arī plāna saturiskās izmaiņas, novirzot lielāku finansējuma daļu sociālās iekļaušanas pasākumiem. Papildus finansējumu plānots novirzīt arī produktīvajām investīcijām pētniecībā un attīstībā. Tāpat plānots palielināt atbalstu energoefektivitātes pasākumiem, uzsvaru liekot tieši uz daudzdzīvokļu māju energoefektivitātes un uzņēmējdarbības energoefektivitātes pasākumiem. Palielināt resursus energotīklu modernizēšanai ar mērķi integrēt atjaunojamos energoresursus un samazināt izmaksas. Tāpat piedāvāts palielināt finansējumu privātā sektora digitalizācijai, vienlaikus paredzot būtiski lielākus ieguldījumus digitālajās prasmēs.

Savukārt no plāna paredzēts izslēgt atbalsta pasākumus biometāna patēriņam.ANM (Recovery and Resilience Facility), ir jauna, EK centralizēti pārvaldīta budžeta programma, kas izveidota papildus 2021. – 2027. gada plānošanas perioda ES daudzgadu budžetam. Mehānisma mērķis – atbalstīt reformas un investīcijas, kas saistītas ar pāreju uz zaļo un digitālo ekonomiku, kā arī mazināt krīzes radīto sociālo un ekonomisko ietekmi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Investors

Lielākie 2.līmeņa pensiju plāni pērn smagos mīnusos

Ieva Mārtiņa,03.01.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc aktīvu apjoma un dalībnieku skaita trīs lielākie 2. pensiju līmeņa plāni pagājušā gadā atkal cieta zaudējumus un to gada ienesīgums bija negatīvs iepretim pozitīvam ienesīgumam 2010. gadā.

Pērn šiem plāniem bijis sliktāks rezultāts arī, salīdzinot ar 2009. gadu, bet labāks nekā 2008. gadā, kad pensiju plāni krīzes dēļ uzrādīja būtiskus mīnusus, liecina manapensija.lv dati.

Lielākā pensiju plāna Swedbank Dinamika (aktīvo pensiju plānu kategorijā) 2011.gada ienesīgums bija -4,41% iepretim 10,38% ienesīgumam 2010. gadā. Savukārt kopš darbības sākuma 2003. gadā Dinamikas ienesīgums pērn sasniedza 2,65%, kas ir par teju procentpunktu mazāks nekā iepriekšējā gadā un ir zemāks nekā aktīvo pensiju plānu vidējais ienesīguma rādītājs, kas bija 3,39%.

Pensiju plānā Dinamika kopējais iesaistīto dalībnieku skaits 2011. gada 30. decembrī bija 364,5 tūkstoši, kas ir par 8882 dalībniekiem jeb 2,5% vairāk nekā 2010. gada 30.decembrī. Šī pensiju plāna neto aktīvu apjoms gada laikā pieaudzis par 513 tūkstošiem latu jeb 0,2%, 2011. gada beigās sansiedzot 269,8 miljonus latu. Tas nozīmē, ka 2011. gada beigās uz vienu dalībnieku bija uzkrāti vidēji 740,25 lati (attiecīgi pirms gada tie bija 757,3 Ls).

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Papildināta - Liepājas metalurga administrators: neviens no «glābējiem» naudu nav ieskaitījis!

Vēsma Lēvalde, Elīna Pankovska,01.10.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

A/s Liepājas metalurgs akcionārs Kirovs Lipmans pārmet uzņēmuma tiesiskās aizsardzības procesa administratoram Haraldam Velmeram un uzņēmuma vadībai tīšu bezdarbību, lai novestu rūpnīcu līdz likvidācijai. Savukārt H.Velmers norāda – patiesa vēlme glābt uzņēmumu būtu tūlītējs aizdevums nevis publiska retorika.

«Jau ir pagājis turpat vesels mēnesis kopš tiesiskās aizsardzības procesa spēkā stāšanās, bet neviena no atbildīgajām personām – ne H. Velmers, ne G. Vilnītis – nav izpildījuši solījumus par uzņēmuma ražošanas atjaunošanu. Pretēji labiem uzņēmuma pārvaldības principiem pēdējā mēneša laikā uzņēmumā ir turpināta mantas izsaimniekošana un iztirgošana, ko ar savu bezdarbību ir veicinājusi uzņēmuma vadība,» paziņojumā presei pauž K.Lipmans.

Izņemot jau pirms TAP plāna apstiprināšanas pārdoto uzņēmumu Sātiņi energo LM, nekas cits nav pārdots vai zudis, savukārt uzsver LM tiesiskās aizsardzības procesa administrators Haralds Velmers. Pēc viņa teiktā, joprojām notiek uzņēmuma mantas pārvērtēšana, ik dienas darbā ierodas vairāk nekā 300 cilvēki, kuri uztur ražošanas iekārtas darba kārtībā un kuri par to saņem algu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Eksperti: ANM plānam trūkst "lielā mērķa" ambīciju

Db.lv,27.04.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Fiskālās disciplīnas padomes sadarbībā ar Latvijas produktivitātes padomi (LV PEAK) izveidotā ekspertu grupa ir veikusi Eiropas Savienības (ES) jaunā budžeta instrumenta - Eiropas Atveseļošanas un noturības mehānisma (ANM) plāna novērtējumu.

Lai arī ANM plāns ietver daudz labu, ekonomikai un sabiedrības attīstībai lietderīgu pasākumu, pētījuma eksperti atzīst – programmas izstrādē ir jūtama resoriska jeb birokrātiska pieeja; plānam trūkst "lielā mērķa" ambīciju, kas ievērojami ietekmētu ilgtspējīgu ekonomikas un valsts sociālo attīstību.

16 Latvijas vadošo ekonomikas un finanšu ekspertu darba grupa apzinājusi gan ANM plāna makroekonomisko un fiskālo ietekmi, gan novērtējusi iekļauto reformu un projektu atbilstību plānā noteiktajiem uzdevumiem un prioritātēm.

Pēc ekspertu domām, ir nepieciešama ANM plāna ciešāka saite ar citiem valsts plānošanas dokumentiem, īpaši Nacionālo attīstības plānu. Tāpat jāpanāk, lai ANM plāns papildinātu citus valsts mēroga projektus prioritāro mērķu sasniegšanai.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Nemiro: Starp nopietniem ģeopolitiskiem riskiem ir Brexit un protekcionisma tendences

Jeļena Šaldajeva, speciāli DB,28.05.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Vēsturiski Latvija ir atkarīga no Krievijas energoresursu importa. Taču pēdējā laikā Latvija kopā ar pārējām Baltijas valstīm ir spērusi nozīmīgus soļus, lai stiprinātu enerģētisko drošību,» intervijā pauž ekonomikas ministrs Ralfs Nemiro.

Tā kā Latviju kā jaunu valsti stiprāk ietekmē globālās ekonomiskās un politiskās svārstības, ciešas saiknes ar ekonomiskiem partneriem un stabili eksporta tirgi Latvijas attīstībā pilda īpaši svarīgas funkcijas. Kā jūs vērtējat pašreizējo Latvijas un tās lielāko ekonomisko partneru attiecību stāvokli? Kāda ir globālo politisko notikumu ietekme uz šīm attiecībām?

Globālās ekonomiskās un politiskās svārstības Latviju ietekmē tāpat kā jebkuru citu valsti, taču, atrodoties Eiropas Savienībā (ES) un eirozonā, kur arī ir Latvijas galvenie tirdzniecības partneri, mēs varam justies stabilāk nekā valstis, kuras tur neatrodas. Latvijas un tās partnervalstu attiecības kopumā ir vērtējamas pozitīvi. Tirdzniecības apgrozījumi ir stabili un augoši (turpina augt preču un pakalpojumu eksports, kas faktiskajās cenās 2018.gadā sasniedza 17,4 miljardus eiro. Tomēr pieauguma tempi palēninās). Neskatoties uz to, tomēr pastāv zināmi riski.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Tiesa apstiprinājusi Valmieras stikla šķiedras TAP plāna grozījumus

Žanete Hāka,20.05.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vidzemes rajona tiesa nolēmusi ir pieņēmusi lēmumu apstiprināt AS "Valmieras stikla šķiedra" tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plāna grozījumus, liecina uzņēmuma paziņojums "Nasdaq Riga".

Grozījumi plānā veikti ar mērķi nodrošināt sabiedrības ilgtspējīgu saimniecisko darbību, kā arī veicināt stabilu naudas plūsmu, kas ir priekšnosacījums tam, lai Sabiedrība varētu pilnībā norēķināties ar visiem kreditoriem.

2019. gada 18. oktobrī Vidzemes rajona tiesa apstiprināja TAP pasākumu plānu, kā arī nolēma īstenot sabiedrības TAP, termiņu nosakot divus gadus no 2019. gada 18. oktobra.

Patlaban sabiedrībai ir radušās īslaicīgas finansiālās grūtības ar apgrozāmo līdzekļu pietiekamību, kā rezultātā uzņēmums nav spējīgs izpildīt apstiprināto plānu pilnā apmērā. Prognozējamo sabiedrības produkcijas ražošanu pilnā apjomā, uz ko bija balstīta saimnieciskās darbības prognoze, ietekmēja stikla kausēšanas krāsns rekonstrukcija. Sabiedrība veica plānā paredzētos maksājumus visiem nenodrošinātajiem kreditoriem un panāca vienošanos ar nodrošinātājiem kreditoriem par plānā 4. un 5. mēnesī paredzēto pamatsummas maksājumu atlikšanu uz 2021. gada 31. oktobri.

Komentāri

Pievienot komentāru
Alternatīvās finanses

Capitalia Baltijas valstu uzņēmumiem pērn aizdevis 20 miljonus eiro

Zane Atlāce - Bistere,13.02.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Alternatīvā finansējuma uzņēmums "Capitalia" pērn izsniedzis finansējumu 342 uzņēmumiem Baltijas valstīs nepilnu 20 miljonu eiro apmērā.

Tas ir par 34% vairāk nekā 2018.gadā un ir kopumā līdz šim lielākais izsniegtais aizdevumu apjoms "Capitalia" darbības laikā.

Vairāk nekā puse (60%) finansēto uzņēmumu atrodas Latvijā, 30% - Lietuvā, bet 10% - Igaunijā. Vidējā izsniegtā aizdevuma summa uzņēmumiem pērn bija 50 tūkstoši eiro ar aizdevuma termiņu uz vienu gadu.

"Pēdējā gada laikā starp Baltijas valstu uzņēmumiem esam novērojuši ļoti aktīvu interesi par alternatīvo finansējumu. Šāda interese ir izskaidrojama ar augošu pasivitāti no banku puses, lai gan ekonomiskā situācija valstīs turpina stabili uzlaboties. Uzņēmumi arvien vairāk pieņem un mācās izmantot alternatīvos aizdevumus un riska kapitālu savās biznesa aktivitātēs, ko redzam arī mūsu pērnā gada darbības rezultātos. Jāatzīmē, ka pērn turpinājām veikt virkni mājas darbu, lai kļūtu par uzticamu finanšu partneri uzņēmumiem. Pērn kā pirmie reģionā saņēmām sertifikātu par atbilstību Eiropas ētikas kodeksa mikrokredītu nodrošināšanai prasībām, kā arī noslēdzām līgumu ar Eiropas Investīciju fondu (EIF) par 10 miljonu eiro finansējuma piešķiršanu turpmāko piecu gadu laikā mazajiem uzņēmumiem Baltijas valstīs," atzīmē Juris Grišins, "Capitalia" vadītājs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Darbinieku iepriecināšana un apsveikšana Ziemassvētkos arī krīzes laikā tomēr ir aktuāla tradīcija. Lai gan uzņēmumu budžeti ir sarukuši salīdzinājumā ar iepriekšējiem gadiem, un kompānijas vadītājiem nereti ar smagu sirdi nākas atzīt, ka ikgadējās Ziemassvētku prēmijas diemžēl šogad izpaliks, tomēr tas nenozīmē, ka uzņēmumiem vispār nav nekādu iespēju sagādāt Ziemassvētku pārsteigumus saviem darbiniekiem.

Ļoti labs un populārs risinājums Ziemassvētku dāvanu kartei ir Linstow Center Management piedāvātā Galactico elektroniskā dāvanu karte. Pirmkārt, darba devējam nav jāuztraucas, ka darbinieks nezinās, ko ar savu dāvanu karti iesākt, jo tā darbojas vairāk nekā 650 veikalos, līdz ar to sev vēlamo dāvanu ar to varēs iegādāties katrs. Iespēja iegādāties karti par jebkuru summu līdz 100 latiem nodrošina, ka darba devējs var Ziemassvētku dāvanām atvēlēto budžetu sadalīt uz darbinieku skaitu un nopirkt dāvanu karti par maksimālo iespējamo summu. Savukārt dāvanu kartes saņēmējs to varēs iztērēt jebkurā no piecu Galactico tirdzniecības centru – Origo, Mols, Alfa, Dole vai Galerija Centrs – veikaliem, turklāt visa summa nav jāiztērē vienā veikalā, kas ļauj par darba devēja pasniegto dāvanu karti iegādāties vairākas dāvanas vai arī izlietot to ikdienas vajadzību apmierināšanai.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Polijas un Lietuvas alternatīvā gāzes vada izbūve Latvijai izmaksās 29,4 miljonus eiro

NOZARE.LV,15.08.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas regulatoru sadarbības aģentūra (ACER) ir pieņēmusi lēmumu par izmaksu sadalījumu starp projekta dalībvalstīm par alternatīvā gāzes vada izbūvi caur Poliju un Lietuvu, kas paredz, ka Latvijai šis projekts izmaksās 29,4 miljonus eiro, informēja Ekonomikas ministrijā (EM).

Projekta īstenošana tiek plānota līdz 2019.-2020.gadam, un saskaņā ar ACER lēmumu pēc projekta realizācijas Polija saņems 85,5 miljonus eiro, no kuriem 54,9 miljoni būs jānomaksā Lietuvai, 29,4 miljoni eiro - Latvijai un 1,5 miljoni eiro - Igaunijai.

«Latvijas iemaksa par dalību projektā ir samazināta gandrīz par pieciem miljoniem eiro un būs 29,4 miljoni eiro. Šī summa nav jāsamaksā rīt vai parīt, finansējums ir nepieciešams projekta īstenošanas laikā, kas aizņems vairākus gadus,» norādīja ekonomikas ministrs Vjačeslavs Dombrovskis (RP) un piebilda, ka alternatīvā gāzes vada būvniecība kļūst pavisam reāla.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Šodienas lēmumi - nākotnes pensijas

Latvijas Bankas ekonomiste Ludmila Nola,28.02.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pagājušajā gadā sabiedrības uzmanības lokā arvien vairāk nonāca jautājumi, kas saistīti ar nākotnes pensiju kapitāla pārvaldīšanu. To veicināja gan jaunu tirgus dalībnieku ienākšana fondēto pensiju jomā, gan Latvijas Bankas rosinātās izmaiņas fondēto pensiju jeb pensiju 2. līmeņa regulējumā.

Rezultātā tika panākta valsts fondētās 2. līmeņa pensiju līdzekļu pārvaldīšanas izmaksu ierobežošana, pensiju sistēmas dalībniekiem nākotnē ietaupot vairākus desmitus miljonu eiro gadā.

Latvijas pensiju sistēma šķērsgriezumāLatvijā ir izveidotā moderna, trīs līmeņu pensiju uzkrāšanas sistēma. Pirmais līmenis būtībā ir pensija visierastākajā izpratnē – no katra nodokļa maksātāja sociālās apdrošināšanas iemaksām tiek izmaksātas pensijas esošajiem pensionāriem. Vienlaikus šīs iemaksas tiek reģistrētas katram individuāli un pensionējoties šo iemaksu kopsumma būs aprēķinātās pensijas pamatā.

Otrais līmenis ir valsts fondēto pensiju daļa. Tā tiek uzkrāta katra personīgajā kontā no nomaksātajiem nodokļiem, tur novirzot daļu no sociālās apdrošināšanas iemaksām. Šī nauda tiek izvietota finanšu tirgus instrumentos ar fondēto pensiju shēmas līdzekļu ieguldījumu plānu (pensiju plānu) starpniecību. Tos pārvalda ieguldījumu pārvaldes sabiedrības, kurām Finanšu un kapitāla tirgus komisija (FKTK) izsniedz licenci šī pakalpojuma sniegšanai. Otrā pensiju līmeņa mērķis ir skaidri definēts Valsts fondēto pensiju likumā – nepalielinot kopējo iemaksu apmēru vecuma pensijām, dot iespēju iegūt papildu pensijas kapitālu. Pensionējoties šī uzkrātā fondētā pensija tiek pievienota pirmā līmeņa uzkrātajam kapitālam, no kā tad arī rēķina vecuma pensiju, vai arī par šo naudu var iegādāties mūža pensijas apdrošināšanas polisi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kipras parlamentā piektdien paredzēts balsojums par starptautiskā aizdevuma saņemšanai nepieciešamā finansējuma iegūšanas likumprojektiem – tā saukto Plānu B.

Vienošanās ar aizdevējiem Kiprai jāpanāk līdz pirmdienai, jo Eiropas Centrālā banka (ECB) iepriekš pavēstījusi, ka ārkārtas finansējumu salas bankām nodrošinās tikai līdz 25. martam. Gadījumā, ja ECB pārtrauks Kipras banku finansēšanu, tās var bankrotēt. Kipras Centrālā banka brīdinājusi, ka valsts ekonomika atrodas uz sabrukuma sliekšņa un nākamais solis var būt gan tās glābšana, gan arī iznīcība. No ECB palīdzības ir atkarīgas Kipras lielākās bankas – Bank of Cyprus un Laiki.

Saskaņā ar alternatīvo plānu, paredzēta investīciju fonda radīšana, kurā tiks apvienoti ienākumi no valsts un privāto pensiju fondu nacionalizēšanas, kā arī no parādzīmēm, kas izsniegtas apmaiņā pret iespējamiem ienākumiem no dabasgāzes atradnēm. Tāpat, kā iespējami risinājumi, Plāna B ietvaros tiek nosaukta Kipras banku rekonstrukcija un palīdzība no ietekmīgās Kipras pareizticīgo baznīcas. Kipras banku sistēmas rekonstrukciju atbalsta arī eirozonas finanšu ministri, vēsta Bloomberg. Saskaņā ar eirozonas plānu – Cyprus Popular Bank un Bank of Cyprus varētu tikt sadalītas, lai izveidotu «slikto banku». Garantētie noguldījumi 100 tūkstošu eiro apmērā varētu tikt pārvesti uz «labo banku», savukārt summas virs 100 tūkstošiem tiktu iesaldētas, līdz brīdim, kad sāktos kredītiestāžu īpašumu pārdošana.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Bankas: Nākamā gada budžeta projektā konkrēta finansējuma ģimeņu mājokļa iegādei nav

Žanete Hāka,02.10.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts atbalsta programma ģimenēm, sniedzot valsts galvojumu aizdevumam mājokļa iegādei jaunajām ģimenēm, ir pierādījusi savu efektivitāti, tādēļ bankas aicina Saeimu iekļaut 2016. gada valsts budžetā konkrētu finansējumu šīs programmas turpināšanai, informē Latvijas Komercbanku asociācija.

2016. gada valsts budžeta projektā, ko valdība ir apstiprinājusi un iesniegusi Saeimā, konkrēta finansējuma ģimeņu atbalstam nav.

Kopš programmas darbības sākuma valsts galvojums aizdevumam mājokļa iegādei piešķirts 754 ģimenēm par 4,6 miljoniem eiro. No tiem 422 gadījumos atbalsts sniegts mājokļa iegādei Rīgā un Pierīgā, bet 332 gadījumos – pārējos Latvijas reģionos, liecina Attīstības finanšu institūcijas Altum dati uz 28.septembri. 2015. gadam piešķirtā finansējuma, pēc Altum aplēsēm, galvojumiem varētu pietikt vēl tikai nākamā gada pirmajiem mēnešiem.

Valsts galvojums sniedz ģimenēm iespēju saņemt aizdevumu mājokļa iegādei ar mazāku pirmo iemaksu, jo daļu no pirmās iemaksas garantē valsts. Tieši pirmās iemaksas sakrāšana ir lielākais šķērslis aizdevuma saņemšanai jaunajām ģimenēm dzīves apstākļu uzlabošanai vai dzīvojamās platības paplašināšanai atbilstoši bērnu skaitam.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Ieskats LTRK alternatīvajā ekonomikas stabilizācijas plānā

Aigars Rostovskis, [email protected],16.01.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Man ir tā iespēja kopā ar citiem Latvijas uzņēmējiem Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras (LTRK) darba grupās strādāt pie alternatīva Latvijas Ekonomikas stabilizācijas plāna, kurš šī gada 29.janvārī plkst. 10:00 tiks iesniegts valdībai un tās vadītājam. Premjers Ivars Godmanis jau ir apsolījis ierasties uz LTRK, lai pieņemtu mūsu piedāvājumu. Šajā un nākamajos šī bloga ierakstos gribu lasītājiem sniegt ieskatu mūsu LTRK plānā.

Galvenie jautājumi, kas mums lika strādāt pie alternatīva plāna izstrādes, bija saistīti ar Latvijas daudzmiljonu aizņēmumu: "Kā mēs to tērēsim?" un "Kā to atdosim?" Neslēpšu, ka arī man ir bail nokļūt parādu jūgos, jo aizņēmuma summa nav joks.

Atgādināšu arī, ka valdība uzņēmējus nepielaida pie sava plāna izstrādes, tādēļ tagad top alternatīvs piedāvājums. Ceru, ka valdība to tiešām ņems vērā, neļaujot situāciju nokaitēt, liekot uzņēmējiem likt lietā dialogam alternatīvus instrumentus.

Viena no sadaļām LTRK piedāvātajā plānā iesaka uzlabot VALSTS PĀRVALDES EFEKTIVITĀTI. Mūsu vīzija ir par mazu un efektīvu valsts pārvaldi, kurā nedublējas funkcijas. Tā ir slaida, nevis uzblīdusi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Top jauns Gaujas Nacionālais parka dabas aizsardzības plāns; saņemti arī iebildumi

LETA,01.08.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dabas aizsardzības pārvalde (DAP) izstrādā jaunu Gaujas Nacionālais parka (GNP) dabas aizsardzības plānu, pret kuru saņemti arī skarto zemes īpašnieku iebildumi.

Kā informēja DAP Komunikācijas un dabas izglītības nodaļas vadītāja Elīna Ezeriņa, iepriekš izstrādātais GNP dabas aizsardzības plāns nav aktuāls, tā termiņš ir beidzies, tādēļ ir nepieciešams izstrādāt jaunu.

GNP ir dibināta 1973.gadā, lai aizsargātu Gaujas senlejas un tās apkārtnes unikālās dabas vērtības. Kopš 2004.gada GNP ir iekļauts ES nozīmes aizsargājamo dabas teritoriju tīklā - "Natura 2000". Atbilstoši ES dabas direktīvām, kas pārņemtas ar nacionālajiem normatīvajiem aktiem, šādām teritorijām ir jāizstrādā "Natura 2000 dabas aizsardzības plāns".

Dabas aizsardzības plāns ir teritorijas apsaimniekošanas plāns, kas nosaka nepieciešamos apsaimniekošanas un aizsardzības pasākumus, lai nodrošinātu ilgtermiņa aizsardzību tām dabas vērtībām, kam teritorija izveidota. Apsaimniekošanas plānā jāietver zinātnisko informāciju par aizsargājamo teritoriju, pamatojumu funkcionālajam zonējumam un jānosaka vienotus visas teritorijas apsaimniekošanas pasākumus, lai sasniegtu tās aizsardzības mērķus, norāda DAP.

Komentāri

Pievienot komentāru
DB Viedoklis

DB viedoklis: Kā tautiešus mājās sauc, tā atsaucas

Raivis Bahšteins, DB viedokļu redaktors,11.03.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nejūtot atbildības nastu, ir uzrakstīts tukšs dokuments, kurā virknējas teikumi, kas ir sasmērējuši papīru, bet nav kustinājuši migrācijas problēmu piemigušo pūķi

Reemigrācijas atbalsta pasākumu plāna darbības beigās esam attapušies, ka iztrūkst vēl vienas institūcijas, kam būtu vajadzējis bikstīt aizbraucējus. Plāns, kā tagad atzīst arī paši tā īstenotāji, nespēj nest atbildības smagumu, kas uz tā gulstas.

Tas varbūt izgaismo vienu no lielākajām valstiskajām problēmām, bet ne tuvu nesniedz jēgpilnus risinājumus. Secinājums pēc divu gadu darba, ka «vajadzēja tomēr darīt vairāk», drīzāk izklausās pēc šo gadu laikā notikušas valsts naudas izšķērdēšanas, būtībā – valsts izzagšanas. Nejūtot atbildības nastu, ir uzrakstīts tukšs dokuments, kurā virknējas teikumi, kuri sasmērējuši papīru, bet nav pamodinājuši samilzušo migrācijas problēmu piemi- gušo pūķi. Absurdi, ka nauda ir iztērēta, tomēr neviens nevar pateikt, cik cilvēku plāna ietvaros nepilnu trīs gadu laikā ir atgriezušies Latvijā. Jau plāna pirmajā rindkopā kā no pārpilnības raga lasītājam virsū krīt ministriju virknējums, uz kurām gulstas atbildība par tautiešu sasaukšanu atpakaļ.

Komentāri

Pievienot komentāru