Šobrīd jaunie IT uzņēmēji arvien biežāk pievēršas dažādām ierīcēm, bezpilota lidaparātiem, izklaidei, kā arī virtuālajām valūtām, mākslīgajam intelektam un B2B risinājumiem
Šobrīd daudzi jaunie startup uzņēmēji izstrādā saziņas rīkus, tūrisma agregatorus un tiešsaistes izglītības platformas, novērojis Artūrs Burņins, mobilās lietotnes Qfer līdzīpašnieks. «Strauji attīstās virtuālās valūtas. Pirms kāda laika dominēja Bitcoin, bet tagad ir dažnedažādas valūtas, tirdzniecības vietas un nesen tika palaists projekts Stellar, kurā var sūtīt un saņemt naudu no jebkādas valūtas. Visu laiku tiek veidoti jauni startup saistībā ar šo tēmu,» saka Kristaps Mors, Maxtraffic dibinātājs. Tāpat arvien vairāk rodas dažādi pakalpojumi un kļūst aizvien lētāk, ātrāk un vienkāršāk integrēt dažādus servisus – var radīt jaunus pakalpojumus un produktus, tēmēt uz mazākām nišām. Piemēram, var izmantot Shopify e-komercijas platformu, kurā pārdot t-kreklus, un savienot to ar Printful, kas veiks gan apdruku, gan nosūtīs produktu, un viss process var būt 100% automatizēts, norāda K. Mors.
Pēdējā laikā ir vairāk tādu uzņēmumu, kas fokusējas uz B2B nozari. «Mobilo lietotņu izstrādātāji pēdējā laikā arvien biežāk cenšas risināt mazā vai vidējā biznesa, nevis patērētāju problēmas. To var skaidrot ar to, ka mobilo lietotņu veikali App Store un Google Play jau ir piesātināti ar kvalitatīvām bezmaksas lietotnēm. Piesaistīt savam produktam ievērojamu lietotāju skaitu kļūst arvien grūtāk un tas prasa lielākas investīcijas. Savukārt B2B startup var fokusēties uz konservatīvāko biznesa (MVU) nozari, kur svarīgāks kļūst nevis klientu skaits, bet iespēja nopelnīt vairāk ar katru klientu,» norāda Eldars Loginovs, lasīšanas rīka Fastr līdzdibinātājs.
Šodienas startup vairāk domā par konkrētu nišu, problēmu un mērķauditoriju, novērojis arī Sergejs Sņegirjovs, e–apmācību rīka BranchTrack vadītājs. Viņa skatījumā arvien mazāk esot tādu uzņēmēju, kuri grib izveidot, piemēram, jaunu sociālu tīklu vai maksājumu sistēmu, t.i., kaut ko tādu, ko varētu izmantot visi cilvēki un kas varētu būt miljardiem vērts, bet vienlaicīgi arī «nepaceļams» projekts ar niecīgu veiksmes iespēju.
Vēl viens šobrīd aktuāls virziens ir mākslīgais intelekts. «Šeit gan daudz kas pašreiz ir diezgan utopiski, taču ne nereāli. Pašlaik cilvēki ir tik aizņemti, ka vajag datora palīdzību darba, ikdienas un visādās citās jomās; vadīt daudz ko ar domu palīdzību. Google un citi lielie grandi daudz finansējuma iztērē šādās jomās, jo tā būs nākotne,» spriež Kristaps Grinbergs, viens no rindu vadības rīka Qminder dibinātājiem.
Fitness, maki un M2M
No šī brīža aktuālajām tendencēm Efumo Software partnere Ance Laganovska izceļ vairākas. Pirmkārt, M2M tehnoloģijas – tehnoloģiju savstarpējā saziņa bez cilvēka līdzdalības. Jau šobrīd šīs tehnoloģijas tiek plaši izmantotas, sākot ar tādām ikdienišķām lietām kā stāvvietu apmaksa vai automātiska vārtu atvēršana līdz pat sarežģītiem risinājumiem loģistikā un ražošanā. Paredzams, ka nākotnē šī joma attīstīsies, radot jaunas, šobrīd pat neiedomājamas iespējas. «Šo tehnoloģiju attīstība noteikti skaidrojama ar resursu optimizāciju, jo tiek automatizētas darbības, kuras citādi būtu jāveic manuāli,» viņa teic. Otrkārt, 3D printēšana. Tā ietver gan nosacīti vienkāršas lietas, piemēram, dažādu priekšmetu un rezerves daļu printēšana, kas jau šobrīd tiek plaši izmantota, piemēram, prototipu izstrādē, gan arī advancētos risinājumos specifiskās nozarēs, piemēram, medicīnā, kur šajā virzienā tiek ieguldīti milzīgi resursi, lai jau tuvākajā laikā būtu iespējams izprintēt, piemēram, gatavus mākslīgos orgānus transplantācijai. Treškārt, mazo bezpilota lidaparātu attīstība un kontroles sistēmas. Ceturtkārt, digitālie naudas maki. Jau šodien cilvēki arvien mazāk nēsā līdz skaidru naudu, jo ir maksājumu kartes, kurās nauda glabājas digitāli, turklāt ar karti veiktajiem maksājumiem ir vienkāršāk izsekot līdzi konta pārskatā, kā arī tas ir drošāk. Tomēr atsevišķas maksājumu vai lojalitātes kartes piedāvā arī dažādus bonusus, kurus var iegūt, tikai maksājot vai uzrādot konkrēto karti, un šādam karšu apjomam makā visdrīzāk vietas nav. Risinājums – visas atlaižu kartes un maksājumu iespējas vienā mobilajā iekārtā. «Šobrīd gan jāsaka, ka lietotnes, kas mēģina šo jautājumu risināt, ir ļoti daudz – Google Wallet, Square Wallet, Apple Passbook, Dwolla, Bump Pay u.c., tāpēc noteikti vēl paies zināms laiks, kamēr kāds no šiem risinājumiem iegūs tik lielu popularitāti, lai tas būtu arī ērts lietošanā, jo to izmantos visi,» saka A. Laganovska. Piektkārt, slēgtie sociālie tīkli atsevišķiem zīmoliem, kompāniju iekšējai lietošanai vai atsevišķām interešu grupām, jo cilvēki vēlas vairāk informācijas izpaust šaurākā lokā. Sestkārt, dažādas veselības monitoringa un fitnesa lietotnes – sākot ar aplikācijām, kas seko līdzi pulsam sportisku aktivitāšu laikā, līdz tādām, kas monitorē miega fāzes un palīdz no rītiem piecelties organismam visatbilstošākajā brīdī. Ņemot vērā daudzu cilvēku sēdošo darbu, veselīgs dzīvesveids un sevis uzturēšana formā šobrīd ir ļoti aktuāla tēma, tāpēc arī šāda veida aplikācijas ir ļoti pieprasītas, viņa norāda.
Pievēršas ierīcēm
«Manuprāt, jauns virziens ir «dzelži». Protams, vēl joprojām ir simtiem un pat tūkstošiem sociālo tīklu visām vajadzībām, bilžu aplikācijas utt., bet fiziskas ierīces cilvēku rokās ir kaut kas cits. Uz priekšu ir gājušās gan tehnoloģijas, gan iespējas saistībā ar fiziskām iekārtām. Ir daudz vieglāk prototipēt un notestēt konkrētu risinājumu, pirms tas tiek nodots masveida ražošanā Ķīnā. Ir pieejami Arduino, Raspbery PI un 3D printeri, kas tam ievērojami noder,» saka K. Grinbergs. Arī S. Sņegirjovs norāda, ka daudzi startup strādā ne vien pie projektiem internetā, bet arī dažādām ierīcēm, jo tehnoloģijas tagad ļauj izstrādāt veiksmīgus prototipus pat bez sarežģītām laboratorijām un ražošanas cehiem. «AirDog veiksmes stāsts noteikti iedvesmos daudz jaunas komandas sākt savus ražošanas startup,» saka E. Loginovs. Loģisks nākotnes attīstības virziens būtu strādāt pie tā, lai šīs autonomi lidojošās iekārtas kontrolētu un regulētu to darbību, lai izvairītos no šķēršļiem utt., piebilst A. Laganovska.
Vēlas izklaidi
Papildu jau minētajām tendencēm jauno ar IT saistīto uzņēmumu vidū mājaslapu dizaina rīka Froont līdzdibinātāja Anna Andersone norāda uz vēl dažām – populāru mobilo lietotņu kopijas (piemēram, spēļu automātu), vienas funkcijas mobilās lietotnes (piemēram, GrootBoard, Yo, Hodor App), biznesa veidošana, izmantojot populāras platformas, piemēram, tirgus plači Instagram, Pinterest u.tml. lietotājiem, kā arī bezmaksas spēles, kur lietotnē iespējams veikt dažādus pirkumus. Viņas skatījumā šīs tendences norāda uz to, ka cilvēki vēlas izklaidi un uzņēmēji – viegli saredzamu peļņu. «Sociālā atbildība un attīstība nav šodienas primārā pieprasījumu augšgalā. Man pašai liktos, ka startup būtu jāiet atvērtā koda un izglītības virzienā, kā arī jādomā par datu drošību,» spriež A. Andersone.